جام جم آنلاین - آرشیو

عکس مسأله‌ساز و امیدبخش

عکس مسأله‌ساز و امیدبخش

سیدعباس میرهاشمی از پیشکسوتان عرصه عکاسی به‌ویژه عکاسی دفاع‌مقدس است. او این هنر را از سال ۵۹ و از سرمای زمستان جبهه‌های کردستان شروع کرد و مدت‌ها دوربینش راوی اتفاقات این منطقه بود. تجربه‌های او در جبهه‌های کردستان و بعد از آن لشکر‌محمد رسول‌ا...(ص) جنوب با تحصیلات آکادمیک در دانشگاه هنر به مرور او را به یک عکاس تمام‌عیار تبدیل کرد.

مقاومت غزه؛ ظهور پرشکوه یک جنبش هنری

مقاومت غزه؛ ظهور پرشکوه یک جنبش هنری

برای نخستین بار در جهان به دلیل کنشگری و تاثیر رسانه‌های مستقل، شوری جهانی در پشتیبانی از غزه پدید آمد. هنرمندان به‌ویژه از کشورها و فرهنگ‌های مختلف به آفرینش آثاری با محوریت غزه پرداخته و می‌پردازند آثاری که دیگر فقط مظلوم‌نمایی و افشای ستم نیست بلکه پرده برداشتن ازسویه‌های شورانگیز حماسی است که مبارزه وسنگربندی در برابر نسل‌کشی و کودک‌کشی دولتی مصنوعی است که آپارتاید و نژادگرایی خود را با آموزه‌های دینی یهودیت پشتیبانی کرده و رژیمی پدید آورده که برای هیچ انسانی کرامتی قائل نیست و ‌خودش را قوم برگزیده و نژاد برتر می‌شمارد!

مدیران فرهنگی از فیلمسازان عقب هستند

مدیران فرهنگی از فیلمسازان عقب هستند

جنگ همیشه ویرانگر است اما نمایش این ویرانگری نیاز به هنری دارد که تنها از دست هنرمندان، فیلمسازان و کارگردانان برمی‌آید؛ چرا که تأثیر واقعه‌ای مانند جنگ روی فیلمسازان بیشتر از دیگر اقشار مردم است. یکی از فیلمسازان زنی که در تمام این سال‌ها تلاش کرده ناگفته‌های سینمای جنگ را روایت کند، انسیه شاه‌حسینی است.

خیزش سلحشوران ادبیات مقاومت

خیزش سلحشوران ادبیات مقاومت

هراتفاق مصیبت‌باری رنجی را روی دوش مردم یک سرزمین می‌اندازد که به‌راحتی نمی‌توانند آن را بازگو کنند. در این میان نقش هنرمندان و افرادی که دست به خلق اثر هنری می‌زنند یا نویسندگانی که این دردها را در آثارشان روایت می‌کنند، دوچندان است.

ایران، پایگاه هنر مقاومت

ایران، پایگاه هنر مقاومت

با توجه به آنچه امروز در سرزمین خون و باروت، فلسطین و غزه می‌گذرد و اسرائیل از هر جهتی عرصه را بر زنان و کودکان و دیگر ساکنان این شهر تنگ کرده؛ هر انسان دغدغه‌مندی در هر جای جهان که باشد و شاهد این میزان تخریب، ویرانی و کشتار است، دوست دارد پیام همدردی خود را به مردم این کشور برساند.

حقیقت غزه را به تصویربکشیم

حقیقت غزه را به تصویربکشیم

همه ما از دیدن این میزان تخریب و ویرانی به‌وجودآمده در جریان بمباران غزه متألم می‌شویم و در این میان هنرمندان به‌دلیل این‌که با قلب‌شان وارد کارزار خلق آثار هنری می‌شوند، بیش از هر زمانی احساس مسئولیت و وظیفه می‌کنند. در سینمای ایران هنرمندان بسیاری در جریان جنگ تحمیلی نقش‌آفرینی کردند یا کارگردانانی مانند جمال شورجه و پرویز شیخ‌طادی به موضوع فلسطین توجه نشان دادند و دراین رابطه فیلم ساختند و به‌نوعی دین خود را به سینمای مقاومت ادا کردند.

«عموزنجیرباف» هدیه به کودکان غزه

«عموزنجیرباف» هدیه به کودکان غزه

یکی از خاص‌ترین هنرمندان موسیقی غلامرضا صنعتگر است. او از کودکی بدون آن‌که در محضر استادی برود و موسیقی تلمذ کند، ساز و آواز را با ممارست آموخت و خیلی سریع‌تر از آن‌که فکرش را بکند در صحنه موسیقی چهره شد. صنعتگر زمانی که تنها ۲۲ سال داشت به‌عنوان آهنگساز فعالیت حرفه‌ای‌اش را با قاسم افشار شروع و پس از آن به‌عنوان آهنگساز با هنرمندان مطرح آن سال‌ها همکاری کرد.

از خطوط مقدم نبرد غفلت کرده‌ایم!

از خطوط مقدم نبرد غفلت کرده‌ایم!

در آیین اختتامیه سومین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر مدافعان حرم و جبهه مقاومت (جایزه سرلشکر پاسدار شهید حاج حسین همدانی) که آثار در ۸گروه مورد ارزیابی قرار گرفتند، انتشارات خط مقدم به لحاظ تولید آثار درخور تحسین با موضوع مدافعان حرم و جبهه مقاومت به‌عنوان ناشر فعال شناخته شد.

هشدار «هتل» به بروز بحران در بنیان خانواده

هشدار «هتل» به بروز بحران در بنیان خانواده

فیلم سینمایی «هتل» آن‌طور که از تعریف‌های مسعود اطیابی هم مشخص است، می‌بایست کار بسیار پرمخاطبی از کار در می‌آمد و این روزها هم در اکران چنین تجربه شده و رکوردهای جذب مخاطب در یک روز و فروش میلیاردی را هم تجربه کرده است. این فیلم پر از بازیگران شناخته‌شده سینمای ایران است.

سریال‌های راهبردی برای شبهات تاریخی

سریال‌های راهبردی برای شبهات تاریخی

«یعقوب توکلی» محقق، مورخ، نویسنده، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی تاکنون مدیریت گروه تاریخ تمدن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مدیریت گروه ارشاد و تبلیغ مرکز پژوهش‌های مجلس و مدیریت گروه شهدا در پروژه دائره‌المعارف دفاع‌مقدس و همچنین سردبیری مجله «زمانه» را عهده‌دار بوده‌ است.

غزه، سنگ محک وجدان هنرمندان

غزه، سنگ محک وجدان هنرمندان

سعید علامیان ازجمله نویسندگان توانمند حوزه مقاومت است که بخش عمده‌ای از کارهایش در قالب خاطره‌نویسی بوده است. او روزنامه‌نگاری است که کارش را در روزنامه جمهوری اسلامی شروع کرد و تا سال۶۸ به کارش ادامه داد و صفحه جبهه و جنگ را در آن روزنامه تأسیس کرد و به‌عنوان خبرنگار در جبهه‌ها حضور یافت.

عقب‌ماندن نهادهای‌فرهنگی از هنرمندان

عقب‌ماندن نهادهای‌فرهنگی از هنرمندان

شعر پایداری از دیرباز به‌عنوان یکی از صادق‌ترین و بی‌پرواترین زبان‌ها در بیان انتقادات و جریان‌سازی مفاهیمی همچون بیداری، آزادی، عدالت، مقاومت، ایثار، ترویج فضائل‌اخلاقی، رواج حکمت و معرفت بوده است. در حقیقت گفتمان‌سازی همواره از وظایف اصلی شاعر به حساب می‌آید. شاید به همین دلیل هم درگذشته قابلیت نفوذ آن در افکار عمومی بسیار زیاد بوده و بیشترین نقش را در شوراندن احساسات ملی ایفا می‌کرد.

گپ و گفتی درباره ژانرهای موردعلاقه شما

گپ و گفتی درباره ژانرهای موردعلاقه شما

همه ما گاهی می‌خواهیم از دنیای تلخ واقعیت دور شویم و برای لحظاتی هم که شده در دنیاهایی دیگر با انسان‌هایی دیگر زندگی کنیم. هنر هفتم یا سینما این امکان را برای ما فراهم می‌کند تا بتوانیم دنیاهای مختلفی را ببینیم و با شخصیت‌های متفاوتی آشنا شویم و گاهی خودمان را جای آنها بگذاریم.

دانشگاه در ایران مقلد است، نه مولد!

دانشگاه در ایران مقلد است، نه مولد!

یک استاد دانشگاه، نسبت به مولدنبودن علمی دانشگاه‌ها در ایران انتقاد کرد.

فارسی‌ستیزی؛ پروژه انگلیسی - آمریکایی

فارسی‌ستیزی؛ پروژه انگلیسی - آمریکایی

این روزها بحث درباره موضوع افغانستان، در فضای اجتماعی کشور زیاده شده است. موجی از مهاجرستیزی مشکوک در کشور دامن زده می‌شود اما در این میان به اهمیت خطری فرهنگی که امروزه در افغانستان جریان دارد و ایران را نیز تحت‌تأثیر قرار خواهد داد، توجهی نمی‌شود از زمان استقلال افغانستان کلید خورده و امروز روی کار‌آمدن گروه طالبان و فروپاشی حکومت آمریکایی‌ساخته جمهوری درافغانستان، علاوه‌بر مشکلات سیاسی و امنیتی که درمنطقه به وجود آورده باعث تشدید سیاست‌های ضدزبان فارسی دراین کشور ازسوی این گروه که به دنبال ایجاد حکومت یکدست پشتون است، شده است.

بیگانه از دنیای شاعرانه لورکا

بیگانه از دنیای شاعرانه لورکا

دکتر قطب‌الدین صادقی‌، استاد دانشگاه، مترجم و کارگردان، این روزها نمایش «عروسی خون» نوشته فدریکو گارسیا لورکای اسپانیایی را با گروهی از هنرجویانش در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه دارد.

دو روی سکه قصاص و بخشش

دو روی سکه قصاص و بخشش

زنبور کارگر دومین فیلم افشین صادقی در مقام کارگردان بعد از مقلد شیطان است. داستان این فیلم درباره بیوک (سعید آقاخانی) است که سال‌ها پیش زنش را به دلیل اهمال پزشکی از دست داده و خودش نیز در نزاعی کشته می‌شود، حال دخترش درصدد قصاص قاتل اوست. این فیلم از جهت سرپوش گذاشتن روی حقیقت از سوی صاحبان قدرت، به فیلم مصلحت نزدیک است اما هرکدام مسیر خود را در این فیلم طی می‌کنند و همین داستان را متمایز می‌کند.

فیلمساز سینمای کودک حمایت نمی‌شود!

فیلمساز سینمای کودک حمایت نمی‌شود!

کارگردان «سینگو» که برای کارگردانی این فیلم برنده جایزه ویژه هیات داوران در سی‌و‌پنجمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان شد، می‌گوید: اگر در این جشنواره حاضر شدم بیشتر به‌دلیل حضور مجید زین‌العابدین که به مدیریت، کار و روش او اعتقاد دارم.

احیای بازار کار، ضرورت انیمیشن ایران

احیای بازار کار، ضرورت انیمیشن ایران

امسال در جشنواره فیلم کودک‌ونوجوان سه پویانمایی حاضر هستند که بخش عمده‌ای از آنها با سرمایه بخش خصوصی تأمین شده، یکی از آنها «سفر به تاریکی» به کارگردانی علی بصیری‌نیک و تهیه‌کنندگی محمدمهدی نخعی‌راد است. درواقع بخش عمده‌ای از فیلم‌های کودک‌ونوجوان امسال همین شرایط را دارند و فرآیند تولید و ساخت این پویانمایی نیز مانند دیگر آثاری از این دست، حدود چهار سال زمان برده است.

اسناد دفاع مقدس سرمایه استراتژیک

اسناد دفاع مقدس سرمایه استراتژیک

سردار علی‌محمد نائینی که اکنون در جایگاه مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران و رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع‌مقدس فعالیت می‌کند، دارای دکترای مدیریت راهبردی و مؤلف کتاب‌هایی چون«اصول و مبانی جنگ نرم» و «تبلیغات و عملیات روانی» است. او بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز در حوزه انقلاب و دفاع‌مقدس فعالیت‌های اجرایی متنوعی را به‌عهده داشته است. از جمله معاون تبلیغات جبهه و جنگ قرارگاه نجف سپاه در دوران دفاع مقدس، معاون فرهنگی منطقه دوم و هفتم سپاه در سال‌های دفاع مقدس، رئیس ستاد سپاه چهارم بعثت، رئیس ستاد قرارگاه نجف سپاه، دبیر ستاد پشتیبانی جنگ استان کرمانشاه و...

3 صفحه

نیازمندی ها