جام جم آنلاین - آرشیو

رمضان؛ جشنی به وسعت دنیا

رمضان؛ جشنی به وسعت دنیا

حجت‌الاسلام یحیی جهانگیری سهروردی، دارای دکترای شیعه‌شناسی و مطالعات اسلامی، در کنار تدریس در حوزه و دانشگاه به تالیف کتب و مقالات بسیاری پرداخته که برخی از آنها رتبه‌های اول کشوری را برای او داشته‌اند. وی صاحب تالیفاتی چون «مصلحت در فقه، مبانی، رهیافت‌ها و راهکارها»، «مسجد مجازی؛ رهیافت‌ها و راهکارها»، «بگذار زندگی کنم! بررسی سبک زندگی اسلامی» و... است.

قدرت ما از زلزله هرات بیشتر بود

قدرت ما از زلزله هرات بیشتر بود

پیوند دوملت ایران و افغانستان به تعبیری نوعی«خون شریکی» است که در مقاطع مهم تاریخی ماهیت خودش را نشان داده است. هر گاه برای دو کشور مصیبت و خسارتی پدیدآمده است، مردمان هم‌سرنوشت و همدلش که جدای از همه مشکلات و سختی‌هایی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، به کمک هم شتافته‌اند.

ستاره‌های دوبلاژ راوی افسانه‌های یزد

ستاره‌های دوبلاژ راوی افسانه‌های یزد

«ایساتیس» به کارگردانی علیرضا دهقان بامحوریت شهر یزد،مدتی است که روی پرده سینماها رفته است. دهقان دراین اثر تاریخچه شهر یزد را با نگاهی به افسانه‌ها واسطوره‌ها با روایت عناصر چهارگانه(آب، باد، خاک و آتش) تصویرمی‌کند.این مستندساز در ایساتیس تنها به بیان آنچه رخ می‌دهد در قالب فیلم مستند اکتفا نکرده، بلکه آنچه که می‌خواهد تصویر کند را با فرمی شاعرانه با کلام گوینده‌های متن ــ نصرا...مدقالچی(باد)، ابوالحسن تهامی‌نژاد(آتش)،زهره شکوفنده(خاک) و مریم شیرزاد(آب) ــ درهم آمیخته و مستندی قابل‌تأمل و دیدنی خلق کرده‌است.

عشق‌روی دیواره‌های‌یخی

عشق‌روی دیواره‌های‌یخی

شبیه یک ستاره دنباله‌دار. به سرعت برق و باد می‌دود. عاشقانه، روی سردترین دیوارهای جهان. سقوط کردن، دوباره دویدن و صعود کردن. آتش‌نشان اصفهانی نمی‌خواست قهرمان جهان باشد. اولین بار در غروب غم‌انگیز یکی از روزهای متروپل حرف زدیم. می‌گفت اینجا، وسط این آوار من فقط آتش‌نشانم، مثل بقیه.

سنت‌ها را نباید قربانی توسعه کرد

سنت‌ها را نباید قربانی توسعه کرد

محمدرضا باهارناز، عکاس پیشکسوتی است که زیبایی‌های گردشگری و طبیعت ‌بی‌نظیر ایران در کارهایش، چشم‌های تماشاگران و مخاطبان را با زلالی شگفتی و شورانگیزی می‌شوید و همه را به تحسین ایران‌زمین با این همه رنگارنگی فرهنگی‌اش و ژرفای معناهایش وامی‌دارد.

‌توچال‌، برداشتی از واقعیت است

‌توچال‌، برداشتی از واقعیت است

فیلم«توچال» به کارگردانی محمد آهنگرانی داستان ارتباط عاطفی یک مربی اسکی بازنیجوان را روایت می‌کند. این فیلم بافاصله‌ای شش ساله از زمان تولید، از۲۷دی روی پرده سینما رفته و ازلحاظ فروش ومخاطب در نقطه خوبی قرار نگرفته که شاید یکی از دلایل اصلی آن قرارگرفتن در بازه زمانی اکران فیلم‌های جشنواره فجر ودیگری فاصله بین اکران وتولید است.

اشتباه را جبران کنید

اشتباه را جبران کنید

حجت قاسم‌زاده اصل، فیلمنامه‌نویس و کارگردان تلویزیون و سینما که با آثاری چون روز ششم، یادآوری، تنهایی، قصه‌ها و واقعیت شناخته می‌شود. ضمن این‌که پیشتر و درسال‌های قبل مسئولیت‌های مهم صنفی به‌عنوان رئیس و نایب‌رئیس کانون فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران را هم برعهده داشت. بنابراین باتوجه به اشراف و آگاهی‌اش در حوزه فیلمنامه‌نویسی و فضای صنفی این رشته، بهترین گزینه برای  بررسی عدم اهدای سیمرغ در جشنواره فجر بود.

دلایل اقدامات وحشیانه رژیم صهیونیستی در رفح | سکوت جهان عرب در تاریخ ثبت خواهد شد

دلایل اقدامات وحشیانه رژیم صهیونیستی در رفح | سکوت جهان عرب در تاریخ ثبت خواهد شد

یک کارشناس روابط بین‌الملل با اشاره به اینکه کوچ دادن مردم غزه از رفح و فشار غیر مستقیم بر نیرو‌های مقاومت از دلایل جنایت‌های اخیر رژیم صهیونیستی در رفح است، گفت: سکوت جهان عرب در مقابل جنایت‌های رژیم صهیونیستی یعنی همراهی کامل با این اقدامات و این رویکرد آن‌ها در تاریخ ثبت خواهد شد.

خواص، به شبهات پاسخ دهند

خواص، به شبهات پاسخ دهند

یک فعال سیاسی گفت: از خواص انتظار می رود شبهات مردم را برطرف کرده و به سوالات مردم در مورد انتخابات پاسخ دهند همچنین در معرفی نامزدهای واجد صلاحیت به مردم کمک کنند و در نهایت سعی کنند با تبیین موضوع انتخابات زمینه مشارکت بیشتر مردم را فراهم کنند .

حملات منطقه‌ای آمریکا فقط مصرف داخل دارد

حملات منطقه‌ای آمریکا فقط مصرف داخل دارد

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: در خاورمیانه‌ای که جبهه مقاومت دارای توانمندی‌های بسیار پیچیده و دارای قابلیت‌های جنگ متقارن است آن چیزی که از جانب آمریکا انجام شد بیشتر نمادین بود برای ساکت کردن افکار عمومی و فراهم کردن زمینه برای ادامه سیاست جلوگیری از گسترش دامنه جنگ همانطور که بایدن بر آن تاکید می‌کند.

تاکید امام راحل بر مشارکت مردم و حفظ وحدت بود

تاکید امام راحل بر مشارکت مردم و حفظ وحدت بود

یک کارشناس تاریخ با بیان اینکه وجه مميزه انقلاب اسلامي ايران با رخدادهايي همچون كودتا و شورش، حضور مؤثر و گسترده مردم در آن بوده است، تصریح کرد: نظام جمهوري اسلامي ايران در ۴۵ سال حيات خود در كنار تقويت جنبه سخت‌افزاري، به پشتوانه حضور مردم، مشروعيت و مقبوليت خود را نيز تداوم بخشيده است.

نظام آموزشی نیازمند شیمی‌درمانی

نظام آموزشی نیازمند شیمی‌درمانی

شاید با چهره بیشتر مدیران شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی آشنا نباشید اما احتمالا علی‌عبدالعالی را می‌شناسید، زیرا اجرای او و آزمایش‌های علمی‌اش را در برنامه‌ای مثل «رویانیوم» دیدید. اگر او را دیده باشید می‌پذیرید که او از مدیران متفاوت سیماست که به‌واسطه حضورش در فضای تدریس و دانشگاه شور، علاقه و دغدغه بسیاری برای امر آموزش به‌خصوص عدالت آموزشی دارد.

مرثیه‌خوانی با دوربین

مرثیه‌خوانی با دوربین

نام حاج احمد کاظمی برای خیلی‌ از ما با نام حاج قاسم سلیمانی گره خورده است. دل نگرانی حاج قاسم برای دور ماندن از رفیق شهیدش به حدی بود که هربارنام حاج احمد می‌آمد، اشک ازچشمان حاج‌قاسم هم روان می‌شد.

اسرائیل کاملا زیرنظر آمریکا عمل می‌کند

اسرائیل کاملا زیرنظر آمریکا عمل می‌کند

مقامات دولت جو بایدن پس از سقوط وی در نظرسنجی‌های ایالتی و عمومی، که بخش عمده‌ای از آن ناشی از شکست در جنگ غزه بوده است، تلاش می‌کنند در ابعاد اعلامی و رسانه‌ای روی اختلافات نگاه رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس حول جنگ غزه و ابعاد تاکتیکی آن تکیه و تمرکز کنند.

«ما می‌توانیم»دستاورد انقلاب است

«ما می‌توانیم»دستاورد انقلاب است

۱۱فوریه ۱۹۷۹ سرآغاز عصر جدیدی در تاریخ بشریت شد، دستاورد انقلاب یعنی همین که اخیرا یکی از فلاسفه آمریکایی به آن اقرار کرد. انقلاب آمده کرامت ما را بدرخشاند و استقلال‌مان را تضمین بکند؛ فعالیت‌های اقتصادی و آمار کمی را به‌عنوان دستاورد انقلاب طرح‌کردن به قول استاد جواد منصوری: «یک انحراف بزرگ و ستم عظیم به انقلاب است در حالی که ما جهان و معادلاتش را به‌هم ‌زدیم. الان دیگر ایسم‌های سیاسی رنگی ندارد. مگر تاثیر انقلاب به‌جز این است. اگر از دستاورد‌های انقلاب همین نباشد که مثلا در ژاپن سمیناری با محوریت: ایران چگونه آینده دنیا را می‌سازد. برگزار می‌شود پس چیست.»

«آقای ایرانشهر» ناگفته‌های بسیار دارد

«آقای ایرانشهر» ناگفته‌های بسیار دارد

«آقای ایرانشهر» عنوان کتابی است به قلم رحیم مخدومی که اخیرا از سوی انتشارات انقلاب اسلامی روانه بازار نشر شده است. این کتاب برشی از دوران ۸ ماهه حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۶ در شهرستان ایرانشهر استان سیستان و بلوچستان است که در قالب تبعید توسط رژیم پهلوی صورت گرفت. نویسنده در مقدمه کتاب این دوران ۸ماهه را نمونه‌ای از یک مدیریتِ کم‌خرج و مثمر ثمر جهادی معرفی کرده است.

پایان دوران موازنه تهدید

پایان دوران موازنه تهدید

رهبر انقلاب اسلامی در دیدارهای اخیر بر این نکته تأکید داشته‌اند که طوفان‌الاقصی وعملیات نیروهای مقاومت فلسطینی علیه رژیم صهیونیستی آغاز روند آمریکازدایی ازمنطقه است وهمچنین شکست اشغالگران درواقع به معنی شکست آمریکاست.

سامانه هوشمند علیه مالیات سلیقه‌ای

سامانه هوشمند علیه مالیات سلیقه‌ای

از زمانی که دولت درلایحه بودجه اعلام کرد که قراراست حدود ۵۰درصد به درآمدهای مالیاتی اضافه شود، برخی تحلیلگران این اقدام را مثبت تلقی کردند وبرخی دیگر آن را نادرست خواندند.حتی اخیرا درباره سامانه مؤدیان شایعاتی مطرح شده که نزدیک‌ترین آن طلا بود. درراستای آشنایی با نقش سامانه مؤدیان درهوشمندسازی نظام مالیاتی با احمد غفارزاده، مشاور امورحقوقی و فنی رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور همکلا‌م شدیم که مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

هنرهای سنتی ایران در خطر یغما

هنرهای سنتی ایران در خطر یغما

جلیل جوکار، عضو گروه هنر اسلامی دانشگاه هنر اصفهان و دارای نشان درجه یک هنری در هنر نگارگری؛ دو نشان درجه یک هنری و عضو شماری کمیته‌های علمی وتخصصی مانند مدیرهنری دانشنامه‌های جهان اسلام و ایران امروز، داور و دبیر بسیاری جشنواره‌های هنری کشوری و بین‌المللی با کتاب‌ها و مقاله‌های تخصصی مانند نمادگرایی (سمبولیسم) در نگارگری اسلامی، لاجورد از گذشته تا‌کنون و... گوشه‌ای از فعالیت‌های این نگارگر است.

جایگاه صنایع هوشمند را دریابیم

جایگاه صنایع هوشمند را دریابیم

صنایع هر کشور به‌مثابه ثروت‌ها و منابع آن محسوب می‌شوند. احصا، ارتقا و احیای ظرفیت‌های صنعتی کشور عزیزمان یکی از اصلی‌ترین اهداف و دغدغه‌های مسئولان و فعالان این حوزه محسوب می‌شود.

1 صفحه

نیازمندی ها