مدارس علاوه بر معلم، مدیر و معاون به سایر نیرو‌ها مانند مربی پرورشی، مربی ورزش، متصدی آزمایشگاه، متصدی کارگاه، مراقب بهداشت، مشاور، خدمتگزار و سرایدار  نیز نیاز دارد.‌‌ این درحالی است که برآورد می‌شود که آموزش و پرورش با کمبود حدود ۳۰۰ هزار نیرو مواجه است.
مدارس علاوه بر معلم، مدیر و معاون به سایر نیرو‌ها مانند مربی پرورشی، مربی ورزش، متصدی آزمایشگاه، متصدی کارگاه، مراقب بهداشت، مشاور، خدمتگزار و سرایدار  نیز نیاز دارد.‌‌ این درحالی است که برآورد می‌شود که آموزش و پرورش با کمبود حدود ۳۰۰ هزار نیرو مواجه است.
کد خبر: ۱۴۲۷۷۹۴
نویسنده مهدی اسماعیلی | نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس

یکی از ارکان مهم نظام آموزش و پرورش بحث نیروی انسانی است که متاسفانه در چند سال اخیر آموزش و پرورش با کمبود جدی نیروی انسانی مواجه است. به شکلی که بسیاری از مدارس‌ کشور این روزها نیروی انسانی کافی در اختیار ندارند.

‌به این ترتیب باید تاکید کرد که مدارس علاوه بر معلم، مدیر و معاون به سایر نیروها مانند مربی پرورشی، مربی ورزش، متصدی آزمایشگاه، متصدی کارگاه، مراقب بهداشت، مشاور، خدمتگزار و سرایدار  نیز نیاز دارد. این درحالی است که در چند سال اخیر نسبت به آموزش و تامین این نیروها غفلت شده است و علاوه بر این هر سال حدود 60 هزار نفر نیز در وزارت آموزش و پرورش بازنشسته می‌شوند.‌ به همین دلیل برآورد می‌شود که آموزش و پرورش به حدود 300 هزار نیرو نیاز دارد.‌

بنابراین باید برای رفع این مشکل تلاش کرد. به نظر می‌رسد آنچه امسال سبب شد این مشکل به درستی برطرف نشود، این نکته بود که‌ آموزش و پرورش برنامه ریزی بموقعی انجام نداد و سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور نیز مجوزهای لازم را برای جذب نیرو بموقع صادر نکردند.‌

لازم به یادآوری است که برای رفع مشکل کمبود نیرو بتازگی نمایندگان مجلس با ‌ رئیس سازمان برنامه و بودجه،  سازمان اداری و استخدامی و وزیر آموزش و پرورش جلسه‌ای برگزار کردند و در این جلسه بر رفع این مشکل تاکید شد، زیرا برای برطرف کردن کمبود نیرو باید بدرستی  اقدامات لازم ‌ انجام شود.

 تجربه نشان داده است که آموزش و پرورش از طریق اقداماتی مانند بکارگیری نیروهای بازنشسته، دانشجویان سال آخر و خرید خدمات نمی‌تواند، مشکل مدارس کشور را برطرف کند.

این در حالی است که سازمان‌های مسئول نیز باید مجوزهای استخدامی مناسبی در اختیار این وزارتخانه قرار بدهند.‌ زیرا با توجه به اینکه هر سال حدود 60 هزار نفر در وزارت آموزش وپرورش بازنشسته می‌شوند، صدور مجوز با تعداد حدود 30 هزار نفر نمی‌تواند این مشکل را برطرف کند.

در برنامه هفتم توسعه نیز برای رفع کمبود معلم تدبیری در نظر گرفته شده است، به این شکل که وزارت آموزش و پرورش ‌باید سند جامع سرمایه انسانی را در مدت شش ماه طراحی و تدوین کند تا از این طریق نیاز واقعی و نحوه جذب نیروی مورد نیاز در آموزش و پرورش بدرستی مشخص شود و با کمک آن برنامه ریزی دقیقتری انجام داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها