برای رفع مشکل کمبود معلم در آموزش و پرورش باید مساله را به شکل ریشه‌ای برطرف کرد. در واقع باید ردیف‌های استخدامی را افزایش داد و ظرفیت دانشگاه فرهنگیان را نیز بالا برد.
برای رفع مشکل کمبود معلم در آموزش و پرورش باید مساله را به شکل ریشه‌ای برطرف کرد. در واقع باید ردیف‌های استخدامی را افزایش داد و ظرفیت دانشگاه فرهنگیان را نیز بالا برد.
کد خبر: ۱۴۲۵۴۰۱
نویسنده حجت الاسلام احمد حسین فلاحی | سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

درحالی به روزهای پایانی مهر نزدیک می‌شویم که بحث کمبود معلم در کشورمان جدی است و برآورد می‌شود کلاس‌های درس کشور به بیش از 200 هزار معلم نیاز دارد. این درحالی است که در بحث  معلم پرورشی و مربی ورزش نیز ‌ کمبود نیرو جدی است. علاوه بر این در زمینه  نیروهای پشتیبانی نیز آموزش و پرورش با کمبود نیرو رو به رو است و تخمین زده می‌شود که به حدود 50 هزار نیرو برای بخش‌هایی مانند اداری و سرایداری در این وزارتخانه نیاز باشد.

برای رفع این مشکلات کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بتازگی جلسه‌ای با مدیران آموزش و پرورش ‌و سازمان امور استخدامی کشور  برگزار کرد که در آن بحث‌هایی مانند ردیف‌های استخدامی ‌و اقداماتی که آموزش وپرورش تاکنون انجام داده مطرح شد. ‌ بر اساس گزارش رئیس سازمان اداری و استخدامی مجوز جذب برای  27 هزار معلم از طریق برگزاری آزمون صادر شده‌ اما جذب این تعداد معلم به دلایل مختلف هنوز اجرایی نشده است.

لازم به یادآوری است که در آموزش و پرورش این روزها تلاش می‌شود از طریق شیوه‌هایی مانند ‌بکارگیری دوباره نیروهای بازنشسته و‌ استفاده از نیروهای حق‌التدریس مشکل کمبود معلم را برطرف کنند. علاوه بر این در برخی از مدارس معاونان نیز در کلاس‌های درس حاضر می‌شوند. اما باید تاکید کرد که چنین راهکارهایی مطلوب نیست و نمی‌تواند مشکلات آموزش و پرورش را برطرف کند.

‌به این ترتیب باید گفت برای رفع مشکل کمبود معلم در آموزش و پرورش باید مساله را به شکل ریشه‌ای برطرف کرد. در واقع باید ‌ردیف‌های استخدامی را افزایش داد و ظرفیت دانشگاه فرهنگیان را نیز بالا برد. علاوه بر این نیاز است که  آزمون‌های استخدامی نیز پیش از شروع سال تحصیلی برگزار شود.

بررسی‌ها نیز نشان می‌دهد که علت بحران کمبود معلم نیز به اقدامات نامناسب سال‌های گذشته بر می‌گردد، زیرا ظرفیت‌ دانشگاه فرهنگیان که باید در سال ‌25 هزار دانشجو جذب می‌کرد به 3000 نفر کاهش پیدا کرد. در واقع بی‌توجهی و تعطیلی دانشگاه فرهنگیان سبب افزایش کمبود معلم شده، این درحالی است که باید یادآور شد که جذب معلم از طریقی غیر از دانشگاه فرهنگیان نیز آسیب‌هایی را به دنبال دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
جوانی از ایران اسلامی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
۱
۰
چرا از فارق التحصیلان جوان نیرو جذب نمیشه ؟!!!
نه کار دارن نه هیچی!!!!فقط خدا رو دارن و بس

نیازمندی ها