برای ارتقای منزلت و جایگاه معلمان نیاز است که این مهم از ابعاد اجتماعی، اقتصادی و علمی مورد توجه قرار گیرد، زیرا این ابعاد مکمل یکدیگر هستند و نمی‌توان گفت که شرایط اقتصادی روی مسائل علمی و اجتماعی معلمان اثر گذار نیست.
برای ارتقای منزلت و جایگاه معلمان نیاز است که این مهم از ابعاد اجتماعی، اقتصادی و علمی مورد توجه قرار گیرد، زیرا این ابعاد مکمل یکدیگر هستند و نمی‌توان گفت که شرایط اقتصادی روی مسائل علمی و اجتماعی معلمان اثر گذار نیست.
کد خبر: ۱۴۲۴۷۷۲
نویسنده ابراهیم سحرخیز | معاون پیشین آموزش و پرورش

امروز در تقویم به عنوان روز جهانی معلم نامیده شده است. روزی که در آن باید توجه ویژه‌ای به مسائل معلمان داشت. معلمان در کشورمان ‌با مشکلات زیادی رو به رو هستند که سبب شده جایگاه و منزلت آنها شرایط مناسبی نداشته باشد.‌ برای ارتقای منزلت و جایگاه معلمان نیاز است که‌ این مهم ‌از ابعاد اجتماعی، اقتصادی و علمی مورد توجه قرار گیرد،‌ زیرا این ابعاد مکمل یکدیگر هستند و نمی‌توان گفت که شرایط اقتصادی روی مسائل علمی و اجتماعی معلمان اثر گذار نیست.

در کشورمان تلاش‌هایی برای بهبود جایگاه معلمان شده است. اما معتقدم منزلت از دست رفته معلمان احیا و ترمیم نشده ‌و مسائل مختلفی در این بین تاثیر گذار است. برای نمونه نمی‌توان نقش وزارت آموزش و پرورش را در ایجاد این شرایط ندیده گرفت. در واقع  وقتی می‌خواهیم، منزلت معلمان را احیا کنیم، باید وزیر آموزش و پرورش، مدیران ارشد این وزاتخانه و  مدیران مدارس نیز صاحب منزلت باشند، یعنی جایگاه علمی و تخصصی مناسبی داشته ‌و مورد اعتماد معلمان باشند.

نکته دیگری که در این بین باید به آن پرداخت این است که برخی اقدامات بموقع انجام نمی‌شود. برای نمونه ‌ اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان آنقدر زمان برد که دیگر چیزی به اسم رتبه‌بندی باقی نماند و معلمان از نحوه اجرای آن رضایت ندارند. ‌

علاوه بر این لازم به یادآوری است که شرایط محل کار نیز در احیای جایگاه معلمان تاثیر گذار است، برای نمونه شرایط مدارس عادی دولتی را با دیگر نهادها مقایسه کنید. این روزها کم نیستند مدارسی‌ که فرسوده شده‌اند و در حساب بانکی آنها نیز پولی وجود ندارد تا مدیر‌ بتواند نیازهای ابتدایی مدرسه را برطرف کند.

‌ در بحث امکانات رفاهی و درمانی نیز مسائلی وجود دارد. برای نمونه در بحث بیمه تکمیلی معلمان نیز تاکنون قدم موثری برداشته نشده است و معلمان از این گلایه دارند که خدمات ارائه شده به آنها در این حوزه نیز با دیگر کارمندان دولت فاصله زیادی دارد‌.

البته رسانه‌ها نیز در ارتقای  جایگاه معلمان نقش دارند. برای نمونه در بحث رتبه‌بندی معلمان برخی رسانه‌ها برای جذب مخاطب مانور زیادی روی این مساله دادند. این درحالی است که به افزایش حقوق دیگر کارمندان دولت و دیگر نهاد‌ها تا به این حد پرداخته نمی‌شود. به همین دلیل معلمان نگران هستند که چنین رویکردی ‌سبب شود که برخی تصور کنند، معلمان زیاد‌ه‌ خواه  هستند‌.

نحوه گزینش و جذب معلمان نیز در بهبود جایگاه معلمان تاثیر گذار است و ‌ نباید اجازه استخدام فله‌ای را در آموزش و پرورش داد. این روزها که با بحران کمبود معلم رو به رو هستیم، ممکن است تصمیم‌های نامناسبی برای رفع این مشکل گرفته شود. این درحالی است که این رویکرد‌ جایگاه معلمان را ‌تحت تاثیر قرار می‌دهد. ‌

در این بین لازم به یادآوری است که حق و حقوق معلمان در کشورمان آنقدر نادیده گرفته شده است که مدیران ارشد آموزش و پرورش نیز پاسخ مناسبی برای پرسش‌های معلمان ندارند. برای نمونه اگر گذر این مدیران به مدارس بیفتد معلمان از آنها می‌پرسند؛‌ اضافه تدریس یک سال پیش‌ آنها چرا پرداخت نشده است؟ چرا حق امتحانات آنها پرداخت نمی‌شود؟ چرا رتبه بندی به طول کامل اجرا نشده است؟ چرا همکاران بازنشسته به موقع پاداش خود را دریافت نمی‌کنند؟

‌در واقع تا زمانی که مسئولان خود آموزش و پرورش نتوانند، پاسخ قانع کننده‌ای برای مسائل معلمان داشته باشند، نمی‌توان انتظار داشت قدم‌های مناسبی برای رفع این مشکلات برداشته شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
یاسین
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
۰
۰
نظرات این برادر بزرگوار خیلی بجا بود.
در خانه اگر کس هست یک حرف بس است.

نیازمندی ها