عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ما تاکید می کند که افزایش 15 درصدی حقوق برای کارگران کافی نیست و آنها به دنبال تغییر این درصد هستند.
کد خبر: ۱۲۶۵۳۲۷

علیرضا محجوب عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با جام جم آنلاین ، عنوان کرد: با توجه به ماده 41 قانون کار، بند یک و دو همین ماده و نرخ تورم و البته  حداقل معیشت کارگران که بیش از 4 میلیون و 900 هزار تومان تعیین شده این افزایش حقوق 15 درصدی بوده با شرایط فعلی کارگران مطابقت ندارد و البته منطبق با هیچکدام از موارد نامبرده نیست.

محجوب گفت: من پیش از این هم به این نکات اشاره کرده بودم. در این رابطه مذاکرات متعددی انجام شد و حداقل انتظار ما تحقق حداقل پایه حقوق 2 میلیون و 800 هزار تومان برای هر کارگر است. هیچ کارگری نباید وجود داشته باشد که کمتر از 2 میلیون و 800 هزار تومان حقوق بگیرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نمایندگان فعال شورای کار این موضوع را مطرح کردند که کارگران نباید کمتر از دو میلیون و 800 هزار تومان دریافت کنند. به دلیل همین خواسته شان هیچ صورت جلسه ای را امضا نکردند.

این نماینده مجلس اذعان داشت: بدون امضای آنها نیز صورتجلسه تعیین درصد افزایش حقوق کارگران که قطعا پاسخگوی نیاز آنها در برابر تورم نیست، ارزشی ندارد.

محجوب افزود: عدل بر این است که در این شورا ، سه گروه در رابطه با یک موضوع با هم توافق نسبی کنند. در واقع ما با یک توافق سه جانبه باید روبرو شویم تا چیزی به تصویب برسد. تصمیمی که گرفته شد دو جانبه بود، یعنی بین کارفرما و دولت.

وی ادامه داد: ما اصرار داریم که این قانون {افزایش 15 درصدی حقوق کارگران} باید اصلاح شود. این موضوع را اعلام هم کردیم و امیدواریم هر چه زودتر دستگاه های اجرایی و دولت و البته وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی دنبال اصلاح این موضوع باشند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: 182 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز نامه ای نوشتند و همین خواسته را از وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی مطالبه کردند. امیدوار هستیم هر چه سریع تر نسبت به این خواسته ها واکنش مثبت و دلخواه ما داده شود. محجوب تاکید کرد: اگر درخواست های ما نتیجه ندهد ما این مطالبه را رها نخواهیم کرد. مجلس به هیچ عنوان کوتاه نمی آید. جمعی از نمایندگان درخواستی را در این رابطه ارجاع داده اند که اگر درخواست قبلی اجابت نشد این یکی به جریان بیفتد. فعلا که نه کارگران قانع شده اند و نه نمایندگان حاضر در شورای کار از وضعیت کنونی رضایت دارند. هیچکس قانع نشده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد: در قانون دو بند وجود دارد که این دو بند به ما می گوید باید یکی از این دو را رعایت کنیم. به غیر از این دو نداریم. یا حداقل معیشت یا تورم بانک مرکزی.

وی در ادامه گفت: روز کارگر را به تمام زحمت کشان این عرصه تبریک می گویم. قدردان کارگرانی هم که جان خود را به دلیل کرونا از دست داده اند هستیم. حوادث حین کار در سال 98 نیز جان چند کارگر را گرفت. کارگران دیگری در ایران هستند که به دلیل شیوع ویروس کرونا یا کار خود را از دست داده اند و یا یکی از نزدیکان خود را که با آنها همدردی می کنیم. خواسته ما این است که اشتغال تمام کارگران بیکار شده احیا شود.

محجوب یادآور شد: امروز بخش مهم بیکاری های کارگران دنیا اختصاص به آمریکا دارد. طبق گزارشات رسمی تا امروز شش و نیم میلیون کارگر آمریکایی بیکار شده اند. این بیکاری حاصل از عارضه کرونا بود. در جمعیت 380 میلیونی آمریکا این شش میلیون و نیم عدد بزرگی نیست ولی 26 میلیون خانواده در آمریکا که عدد بسیار بزرگی است در چمبره فقر و بیکاری قرار گرفته اند که تقریبا به اندازه جمعیت ایران می شود. اول ماه می در همان شیکاگو پلیس در شورش کارگران دخالت کرد و تعدادی از آنها را کشت و تعدادی را هم مجروح کرد.

وی خاطرنشان کرد: مهم ترین چیزی که الان می خواهم مطرح کنم این است که هنوز در بسیاری از کارگاه ها مهم ترین خواسته ای که منجر به این جنبش شد رعایت هشت ساعت کار در روز بود. در ایران هم هنوز در نقاط بسیاری شاهد عدم رعایت هشت ساعت کار در روز هستیم. این موضوع در برخی مشاغل دیده می شود.

این نماینده مجلس گفت: 63 سال پیش نخستین قانون کار در ایران این مسئله را رعایت کرد. 101 سال پیش هم اولین قانون سازمان بین المللی کار، تکلیف هشت ساعت کار در روز را به شکل اجباری مصوب کرد. سزاوار نیست بعد از این همه سال هنوز مشاغلی با بیش از هشت ساعت کار وجود داشته باشند و دستگاه های نظارتی با وجود همه قوانین به اندازه کافی به آنها توجه نکنند. باید قانون هشت ساعت کار به دقت همه جا اعمال شود و در صورت عدم رعایت پیگیری شود.

وی افزود: بیش از هشت ساعت کار بدون پرداخت دستمزد یعنی اینکه فرد مورد استثمار قرار گرفته است. آرزو می کنم بهبود وضعیت معیشت کارگران و تلاش در این جهت و تلاش در جهت اعتلای اشتغال و بازگشت همه کسانی که کارشان را از دست داده اند مهم ترین پیامی باشد که کارگران جهان در باب اول ماه می و یا 11 اردیبهشت به آن می پردازند.

محجوب در پایان گفت: البته بزرگ ترین آرزوی امسال رفع بیماری کرونا است و امیدوارم چنین اتفاقی بیفتد. بعد از آن آرزو می کنیم کارگران به بهبود وضعیت معیشت و افزایش حقوق مناسبی دست پیدا کنند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۹ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها