خیزش دانشجویی که در دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از مردم غزه و ابزار تنفر نسبت به اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی براه افتاده یادآور تحولات دهه ۶۰ میلادی در جریان جنگ ویتنام و جنبش وال استریت در ۲۰۱۰ است.
خیزش دانشجویی که در دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از مردم غزه و ابزار تنفر نسبت به اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی براه افتاده یادآور تحولات دهه ۶۰ میلادی در جریان جنگ ویتنام و جنبش وال استریت در ۲۰۱۰ است.
کد خبر: ۱۴۵۴۳۸۴
نویسنده عبدالله سهرابی دستیار وزیر خارجه
تحولاتی که امروز در جریان جنبش‌های دانشجویی در ایالات متحده رخ داده حتی بر سیاست داخلی آمریکا و اروپا هم تاثیر گذاشته است. به طور معمول فعل و انفعالاتی که در جریان سیاست خارجی رخ می‌داد بازتاب چندانی در حوزه سیاست داخلی آمریکا نداشت، اما نسل کشی در غزه توانست سیاست داخلی ایالات متحده را مورد چالش قرار دهد.
 
وقوع چنین رخداد‌هایی در داخل آمریکا البته مورد انتظار بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان سیاسی و اجتماعی بوده است و بسیاری از پژوهشگران از جمله فوکویاما بر این باورند که ایالات متحده بعد از تحولات ۲۰۱۶ وارد عرصه منازعات هویتی شده است.
 
دلایل متعددی را برای ظهور و بروز این منازعات می‌توان ذکر کرد و شاید یکی از مهمترین عوامل آن شکست لیبرال دموکراسی غربی در اروپا و آمریکا است. 
 
امروز جنبش دانشجویی در بیش از ۵۰ دانشگاه مهم آمریکا براه افتاده و صدای اعتراض خود را نسبت به جنایات صورت گرفته علیه مردم فلسطین و حمایت‌های مقامات آمریکایی از رژیم صهیونیستی بلند کرده است و تلاش می‌شود که همین صدای اعتراضی با برخورد خشونت آمیز پلیس در مقابله با دانشجویان خاموش شود. 
 
خبر‌ها حاکی است که تاکنون بیش از ۶۰۰ دانشجو بواسطه اعتراضات بازداشت شدند و این در حالی است که جنبش دانشجویی در آمریکا، فرانسه و برخی دیگر از کشور‌های غربی، صهیونیسم را نوعی از سیاست مبتنی بر بی عدالتی سیستماتیک در نظام سرمایه داری می‌داند.
 
در دهه اول قرن بیست و یکم بود که دو تن از کارشناسان روابط بین الملل به نام‌های استیون والت و جان مرشایمر به صورت مشترک کتابی به نام لابی اسرائیل و سیاست خارجی آمریکا منتشر و در این اثر اینگونه نتیجه گیری می‌کنند که سیاست ایالات متحده در قبال رژیم صهیونیستی در بسیاری از موارد و به لحاظ قانونی منطبق بر منافع آمریکا نیست؛ بنابراین می‌توان دریافت که در منازعه هویتی در ایالات متحده، افکار عمومی در کنار مردم غزه و در مقابل اسرائیل قرار گرفته است. 
 
این در حالی است که در نوع رویکرد‌های سیاست خارجی مقامات آمریکایی و رژیم صهیونیستی هم آشفتگی و بهم ریختگی مشاهده می‌شود. 
 
با توجه به شرایط موجود می‌توان پیشبینی کرد که این خیزش دانشجویی که در آمریکا براه افتاده جوامع غربی را با چالش‌های فراوانی مواجه خواهد کرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها