ایرج طهماسب، نویسنده، بازیگر،‌‌ کارگردان سینما و تلویزیون که سری آثار پرمخاطب سینمایی و تلویزیونی کلاه قرمزی او با همکاری یار دیرینه‌اش، حمید جبلی و طراح و عروسک‌ساز و بازیگر و صداپیشه آثارعروسکی، مرضیه محبوب از منظرفرم، ساختار، بیان نمایشی و اجراهای عروسکی، تحولات چشمگیری را در عرصه هنرهای نمایشی و عروسکی در تئاتر، تلویزیون و سینمای کشور ایجاد کرد و میان کودکان، خانواده‌ها و عروسک‌های کلاه قرمزی انس و الفت آفرید با دعوت رسانه‌ملی بعد از شش سال دوری از سیما با برنامه دیدنی و جذاب مهمانی به تلویزیون برگشت و در ایام تعطیلات نوروز برای ساعاتی شادی و نشاط را مهمان خانه‌ها، خانواده‌ها، دنیای زیبا و سرشار از مهربانی کودکان کرد.
کد خبر: ۱۴۵۲۳۵۱
نویسنده جبارآذین‌ - منقد و مدرس سینما، تئاتر و تلویزیون

طهماسب پیشتر دو فصل از مهمانی را با عنوان مهمونی در شبکه خانگی ساخته و ارائه کرده بود و آنچه در شبکه نسیم پخش می‌شود به‌نوعی فصل سوم این برنامه است. در مهمانی پرشور و نشاط تلویزیون، مخاطب با ترکیبی از عروسک‌های برنامه‌های کلاه قرمزی و مهمونی، منهای کلاه قرمزی و پسرخاله و...  روبه‌رو هستند.  

محل اصلی داستان مهمانی با اجرای طهماسب رویدادهای خانه جدید مجری است. در مهمانی شلوغ و شادی‌ساز تلویزیونی طهماسب، عروسک‌های آشنای جیگر، فامیل دور، ببعی، آقای همساده، بچه فامیل دور و دیبی همراه عروسک‌های جدید ازجمله شاباش، کته، قیمه، مگسی، پشه، روحی، هتی، نوک خراب، بوته، فامیل، دی‌جی، خونه بغلی و بچه شرکت داشتند و با گفتارها، رفتارها و برخوردهای خود به طنز و شوخی از بینندگان کوچک و بزرگ، پذیرایی می‌کنند.  

این عروسک‌ها که مصادیق واقعی در زندگی انسان‌ها دارند و هرکدام با تیپ و گویش و رفتار یادآور افرادی هستند که در میان ما زندگی می‌کنند، توسط هنرمندانی در مقام‌های صداپیشه، عروسک‌گردان، مجری، نویسنده، تهیه‌کننده، طراحان و مجریان عروسک، لباس، نور، دکور و موسیقی‌، گوشه‌هایی از مسائل و حوادث زندگی انسان‌ها را در قالب‌های طنز و انتقاد عروسکی به نمایش می‌گذارند. عروسک‌های دوست‌داشتنی و خنده‌ساز مهمانی سیما با چنین خصوصیات شخصیتی، خود را به مخاطب معرفی  و اهداف آموزشی و تربیتی این برنامه را به تماشاگران منتقل می‌کنند. شاباش‌؛ خواننده موسیقی، بی‌بندوبار و الکی خوش، دوست دی‌جی، کته‌؛ پیشخدمت خانه، همیشه در خواب می‌بیند که مرد رویاهایش با اسب سراغش می‌آید. دی‌جی‌، تنظیم‌کننده دی‌جی در گروه موسیقی، لاقید و بند‌و‌بار و دوست شاباش. قیمه‌؛ آشپز خانه مجری و خدمتکار چند ساله و مورد اعتماد او و مادر‌خوانده. 

مگسی‌؛ حشره‌ای که در خانه مجری زندگی می‌کند و دوست پشه است. پشه‌؛ دوست مجری و مگسی است و اکثر مواقع افراد را نیش می‌زند و هربار می‌گوید‌؛ «بده بزنیم». بچه‌؛ پسرکی گل‌فروش با چشمان درشت مشکی، موی فر و یک کلاه حصیری. او پسرکی بی‌ادب و عصبی است و با دیگران مشاجره و دعوا  و از الفاظ ناپسند استفاده می‌کند اما دارای قلبی بسیار مهربان و ظاهری بی‌پناه و معصوم است. او مجری را بسیار دوست دارد و فرزندخوانده قیمه است. روحی‌؛ یک روح سفید رنگ با چشمان مشکی. او ناگهانی وارد خانه طهماسب ‌شده و ماندگار می‌شود. او از آزار دیگران لذت می‌برد. نوک خراب‌؛ یک کلاغ دروغگو و خبرچین، او پسر قیمه و برادر بزرگ‌تر بچه است. بچه از بچگی او را اذیت می‌کرد. نوک خراب به پنیر معتاد است اما خودش انکارمی کند، ولی مادرش و بچه معتقدند رفتار عجیب او به‌دلیل مصرف پنیر است.

 فامیل، نگهبان خانه مجری. او از «دور» برای نگهبانی آمده و به «در» علاقه فراوان دارد. جیگر، آقای همساده، ببعی، بچه فامیل دور، دیبی و خونه بغلی هم از دیگر شخصیت‌ها هستند. 

عروسک‌های مهمانی به قدری خوب طراحی ساخته شده‌اند و صداپیشگان چنان باورپذیر هنرنمایی کرده‌اند و عروسک‌گردان‌ها آنقدر حرفه‌ای کار خود را انجام داده‌اند که مخاطب به‌ویژه کودکان آنها را واقعی، تصور و احساس کرده و در کنار خود و از دوستان‌شان تلقی می‌کنند. درواقع همین دریافت، باور و احساس است که آنها را مهیای پذیرش آموزه‌ها می‌کند. این مهم، همان نکته‌ای است که باید در تولید آثار کودکانه مد نظر مدیران، هنرمندان و تولیدکنندگان قرارگیرد و برای بینندگان کودک خود، خوراک معنوی، آموزشی و تربیتی مناسب تدارک ببینند. مهمانی با امتیازهای فراوان محتوایی، هنری و تعلیمی ارزشمند خود موفقیت‌های طهماسب و همکارانش و کلاه قرمزی را تکرارکرد و مهر تأیید بر بازگشت خوب این هنرمند به تلویزیون و اقدام درست مدیران سیما در دعوت از او و عروسک‌ها و ارائه پاسخ شایسته و هنرمندانه به خواسته‌ها و انتظارهای خیل مخاطبان و نیازها و سلیقه‌های بینندگان کودک رسانه‌ ملی زد. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها