«جام‌جم» از رونمایی مکمل‌های دام و طیور جدید در یک شرکت دانش‌بنیان گزارش می‌دهد

سلامتی سبد غذایی با پروبیوتیک‌های دانش‌بنیان

در دهه‌های اخیر تولید‌کنندگان صنعت دام، طیور و آبزیان به منظور بهبود کمیت و کیفیت محصولات‌شان به‌سوی استفاده از افزودنی‌های سالم خوراکی ازجمله انواعی از زیست‌یارها (پروبیوتیک‌ها) سوق پیدا کرده‌اند. در حال حاضر چند شرکت دانش‌بنیان ایرانی نیز توانسته‌اند به دانش فنی تولید برخی از فرآورده‌های زیستی دست یابند و محصولاتی شامل طیفی از پروبیوتیک‌ها و آنزیم‌های خوراک دام، طیور و آبزیان تولید کنند
کد خبر: ۱۴۵۶۵۱۲
نویسنده فرزانه صدقی - گروه دانش
 
اخیرا یکی ازشرکت‌های دانش‌بنیان فناور صادراتی که بیش از۷۰محصول دانش‌بنیان در حوزه‌های مکمل‌های دام و طیور و آبزیان، پروبیوتیک‌های مکمل انسانی و پروبیوتیک‌های غذایی تولید کرده و بیش از ۴۵درصد از بازار مکمل‌های دارویی بیوتیکی را در اختیار دارد، موفق به تولید نوع جدیدی از مکمل‌های غذایی پروبیوتیک‌ دام، طیور و آبزیان شده است؛ محصولی که روز گذشته ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور دکتر روح‌ا...دهقانی، معاون عملی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری رونمایی شد تا ضمن ارتقای کیفیت فرآورده‌های دامی، زمینه صرفه‌جویی ارزی، خلق ارزش‌افزوده و رفع نیاز به واردات را فراهم کند.حوزه دام، طیور و آبزیان نقش مهمی در تأمین امنیت غذایی و تأثیر زیادی درارتقای کیفیت وکمیت صنعت غذا درکشور برعهده دارد. بررسی چالش‌ها و فرصت‌های این صنعت نشان می‌دهد که با استفاده از فناوری‌های نوین، مدیریت بهینه و توسعه بازار‌های صادراتی، می‌توان به توسعه پایدار و رونق این صنعت دست پیدا کرد. امروزه این مهم باعث شده تا مدیران و دستگاه‌های ذی‌ربط تلاش کنند با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، صنعت دام، طیور و آبزیان را توسعه دهند؛ شرکت‌هایی که با توان دانشی و تخصصی خود بهترین بازیگرانی هستند که می‌توانند با ورود به این حوزه و با استفاده از فناوری‌های ‌روز و بهره‌گیری از خلاقیت و نوآوری‌شان چالش‌های این صنعت را برطرف کنند.محصول تولیدی این مجموعه دانش‌بنیان نیز اکنون از نظر کیفیت و کمیت با رقبای خارجی برابری می‌کند و می‌تواند به‌زودی با صادرات به کشور‌های همسایه و حاشیه خلیج‌فارس، آسیای میانه، آفریقا و آمریکای جنوبی از خروج ارز جلوگیری کند و نقش مهمی در صادرات غیرنفتی برعهده داشته باشد.
   
ارزآوری با صادرات به کشور‌های همسایه و آفریقایی
محمود مقتدایی، رئیس هیات‌مدیره شرکت دانش‌بنیان این مجموعه و نایب‌رئیس هیات‌مدیره شتاب‌دهنده نیز در این خصوص می‌گوید: از بزرگ‌ترین نگرانی‌هایی که هم‌اکنون در جهان و به‌تبع آن در ایران وجود دارد بحث امنیت غذایی است؛ از این‌رو اهمیت دارد سین‌بیوتیک‌ها به‌دلیل این‌که ماده اولیه‌شان میکروارگانیسم‌های زنده هستند از منابعی تامین شود که ایمنی و اصیل بودن‌شان برای ما اثبات شده باشد. این مواد ضمن این‌که تاثیر بسیار زیادی در امنیت غذایی دارد، می‌تواند به افزایش ضریب تبدیل و میزان تولید محصولات نهایی (دام، طیور و آبزیان) کمک کند.وی می‌افزاید: چالش میکروارگانیسم‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک ــ به‌دلیل مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها ــ از دیگر نگرانی‌هایی است که سازمان جهانی بهداشت در رابطه با آن هشدار داده است. استفاده از این دسته محصولات به‌دلیل تأثیربسزایی که درافزایش ایمنی ذاتی دارد نیازبه استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها رابه‌شدت کاهش می‌دهد؛ بنابراین استفاده از محصولات پروبیوتیک وسین‌بیوتیک می‌تواند نقش بسیار مهمی درکاهش مصرف آنتی‌بیوتیک و در ادامه کنترل مقاومت آنتی‌بیوتیک بازی کند.وی می‌گوید: مجموعه ما از زیرساخت‌های خوبی برخوردار است به طوری که ما می‌توانیم برای صادرات این محصولات نیز اقدام کنیم. درچشم‌انداز کوتاه‌مدت‌مان قصد داریم این محصولات را به کشور‌های همسایه مانند عراق، افغانستان، ارمنستان، ترکیه و سایر کشور‌های حوزه خلیج‌فارس صادر کنیم. در حال حاضر هم رایزنی‌های اولیه‌ای با چند مشتری خارجی انجام داده‌ایم و پیش‌بینی می‌شود به‌زودی ارزآوری خوبی برای صادرات این محصول داشته باشیم. همچنین به دنبال ایجاد زیرساخت‌های لازم به منظور ارائه محصول به آسیای میانه، آفریقا و آمریکای جنوبی هستیم.

نقش مهم مکمل‌های پروبیوتیک‌ها در امنیت غذایی
مریم تاج‌آبادی ابراهیمی، مدیرعامل یکی از گروه‌های زیرمجموعه‌ این شرکت دانش‌بنیان و رئیس هیات‌مدیره شتاب‌دهنده این شرکت می‌گوید: تولیدات دامی و طیوری از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مواردی‌ هستند که در امنیت غذایی نقش دارند؛ استفاده از پروبیوتیک‌ها، پری‌بیوتیک‌ها و سین‌بیوتیک‌ها اثرات بسیار بالایی در افزایش بازده تولید و ضریب تبدیل، کاهش آلودگی و همچنین افزایش سلامت دام و طیور دارد. همچنین این محصولات باعث می‌شود، فرآورده‌هایی که استفاده می‌کنیم، از سلامت بالاتری برخوردار شوند.وی می‌افزاید: مکمل غذایی جدید ما شامل طیف گسترده‌ای از افزودنی‌ها و مکمل‌های غذایی مورد نیاز دام و طیور بوده که به شکل پودر خوراکی سین‌بیوتیک تولید و تجاری‌سازی شده است؛ این مکمل می‌تواند علاوه بر جلوگیری از ایجاد هرگونه بیماری‌های میکروبی به افزایش رشد و ضریب تبدیل دام و طیور منجر شود. وی خاطرنشان می‌کند: این محصول ظرفیت صادارتی خوبی دارد و طی سال‌های اخیر به علت مزایای رقابتی مانند کیفیت بالاتر و قیمت پایین‌تر نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی، مسیر واردات محصولات خارجی را مسدود کرده؛ این امر صرفه‌جویی ارزی ۵۰‌میلیون دلاری برای ایران به ارمغان آورده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها