نگاهی به سریال خاطره‌انگیز «عشق گمشده» و منابع نوشتاری آن

چرخش سیب سرنوشت در دستان ربه‌کا

در این شماره سراغ سریال خاطره‌انگیزی رفتیم که می‌توان میان قصه آن وچند کتاب، پیوندهایی را قائل بود. خطوطی از رمان «ربه‌کا» نوشته دافنه دوموریه(نویسنده انگلیسی)وهمچنین داستان «سیب بلورین» نوشته مینو کریم‌زاده درقصه سریال«عشق گمشده» ساخته حسین سهیلی‌زاده هویداست.
کد خبر: ۱۴۴۷۴۳۹
نویسنده آرمیتا علی‌رضایی - روزنامه‌نگار
 
صاحبان اثر اشاره‌ای به ربه‌کا نداشتند اما بیان کردند که سیب بلورین مبنای فیلمنامه این سریال تلویزیونی بوده است. ربه‌کا چند نسخه سینمایی هم دارد که معروف‌ترین‌شان به کارگردانی آلفرد هیچکاک است وبرنده اسکار نیز شده،می‌توان سریال عشق گمشده را اقتباسی چندگانه تلقی کرد که اتفاقا موفق هم از آب درآمد. درنوشتار پیش‌رو هم نگاهی به این سریال داریم و خاطره‌بازی می‌‎کنیم و هم از آثاری می‌گوییم که قصه این مجموعه تلویزیونی از آنها برگرفته شده‌است. 

برگه اول
سفری به دیروز

مجموعه تلویزیونی عشق گمشده سال۱۳۸۳ ازشبکه سه سیما پخش شد.زنده‌یاد جمشید مشایخی، علی دهکردی، بهنوش طباطبایی، فرهاد مهادیان، ستاره اسکندری، حمید رضا پگاه، فرهاد بشارتی، زنده‌یادان آتیلا پسیانی، داریوش اسد‌زاده، نیکو خردمند و... در این سریال به ایفای نقش پرداختند. خاطرتان باشد قصه از این قرار بود: زنی به نام سیما (با بازی بهنوش طباطبایی) گمان می‌کند در زندگی زناشویی به بن‌بست رسیده است. او تصمیم می‌گیرد برای خروج از بحران، مدتی را نزد پدر و مادر و به دور از همسرش امیر بگذراند. در اینجاست که زندگی او با گذشته مادرش پیوند می‌خورد و سفری به دیروز آغاز می‌شود... در قصه‌ای که از گذشته مادر سیما روایت می‌شود، می‌بینیم که او پس از ازدواج متوجه گذشته رازآلود همسرش و اتفاقات عجیب 
در خانه‌شان می‌شود. 

برگه دوم
بازنویسی سیب بلورین

گاهی فیلمنامه‌نویسان یا فیلمسازان زیر بار این‌که اثر خود را اقتباس کردند یا دست‌کم از اثر دیگری الهام گرفتند، نمی‌روند. اما در این مورد حسین سهیلی‌زاده، کارگردان سریال خود در مصاحبه‎ای بیان کرده بود: فیلمنامه‌ای با عنوان سیب بلورین نوشته مینو کریم‌زاده به من پیشنهاد شد که من تم اصلی داستان را پسندیدم و با فرهاد علیزاده آهی درباره بازنویسی آن گفت‌وگو کردم. پس از تبادل‌نظر در این باره داستان مجموعه با وجهی که اکنون به تصویر کشیده شده‌است، آماده و جلوی دوربین رفت. من بیشتر کارهایی که پیش از این سریال انجام داده بودم، بیشتر بر پایه طنز بود، در حالی که این اثر یک ملودرام به‌شمار می‌رود و در متن، مواردی وجود داشت که من نسبت به آنها علاقه‌مند بودم و در جهت گسترش این موارد تلاش کردم.

برگه سوم
عشق گمشده ربه‌کا

همان‌طور که بیان شد در این سریال شباهت‌هایی را هم با رمان ربه‌کا و فیلم مشهور آن احساس می‌کنیم که می‌‎توان حدس زد سیب بلورین برگرفته از این اثر باشد. قصه ربه‌کا از معروف‌ترین رمان‌های جهان این‌چنین آغاز می‌شود که یکی از آغازهای مشهور تاریخ ادبیات است: «دیشب در عالم رویا دیدم که بار دیگر در ماندرلی پا گذاشتم.» این قصه توسط زن جوانی روایت می‌شود که تا پایان داستان نام او را نمی‌فهمیم و صرفا به نام خانم دووینتر شناخته می‌شود. داستان در باب زن جوان خدمتکاری است که با مردی ثروتمند آشنا می‌شود و مرد جوان به او پیشنهاد ازدواج می‌دهد. دختر جوان پس از مدتی زندگی، پی می‌برد مرد جوان همسر زیبای خود را در یک حادثه از دست داده و سیر داستان پرده از این راز برمی‌دارد که زن جذاب و متوفی مرد جوان ماجرای عجیبی داشته که دامن‌گیر راوی قصه و همسرش می‌شود. بیان شد که مشهورترین اقتباس از ربه‌کا فیلم سینمایی ربه‌کا با شرکت لارنس اولیویر است که آلفرد هیچکاک آن را به سال ۱۹۴۰ میلادی ساخت و نامزد و برنده چند جایزه اسکار در رشته‌های مختلف هم شد. در سال ۲۰۲۰ نیز نسخه سینمایی دیگری از این رمان به کارگردانی بن ویتلی ساخته شد. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها