اختصاصی؛

فرار نخل‌ها!

«جام‌جم» از ارزآوری صادرات خرما گزارش می‌دهد

صادرات شیرین ۲۷۰میلیون دلاری

خرما یکی ازمحصولات گرمسیری است که هرساله چیزی بالغ بر یک میلیون و۴۰۰هزار تن آن درکشور تولید می‌شود که معمولا حدود ۳۰درصد آن به بازارهای جهانی راه پیدا می‌کند. درحال حاضر ۱۴استان کشور به‌صورت عمده به تولید خرما می‌پردازند ولی چهار استان کرمان، سیستان و بلوچستان، خوزستان و فارس حدود ۷۰درصد آن را تولید و به بازار عرضه می‌کنند‌‌.
کد خبر: ۱۴۴۶۱۰۰
نویسنده امین محمودی - گروه اقتصاد
 
از طرف دیگر تنوع بالای خرماهای تولید شده در کشورمان به حدود ۴۰۰رقم شامل شاهانی، کبکاب، استعمران، مضافتی، کلوته، ربی، خضراوی و زاهدی می‌رسد که همین امرسبب شده کشورمان پس ازمصر وعربستان سومین کشور تولیدکننده این محصول در جهان محسوب شود.تاسه هفته دیگرشاهد آغاز ماه مبارک رمضان هستیم که این امر سبب شده بخش خصوصی در کنار وزارت جهاد کشاورزی اقدام به ذخیره کافی خرما برای تامین بازار کند تا مشکلی از بابت کمبود و نوسانات قیمتی در این ماه ایجاد نشود.
 
ذخیره‌سازی ۹۰۰ تن خرما برای تنظیم بازار
اخیرا سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، از ذخیره‌سازی ۹۰۰ تن خرما برای عرضه با نرخ مصوب در روزهای منتهی به ماه رمضان خبر داده است. ایوب فصاحت در این‌خصوص گفت: در راستای تنظیم بازار خرما علاوه بر ذخیره‌سازی با تصمیم وزارت جهادکشاورزی، عوارض صادرات خرمای مضافتی نیز از صفر به ۵۰ درصد افزایش یافت و اعمال تعرفه جدید از یک هفته دیگر آغاز و تا پایان خرداد سال آینده ادامه خواهد یافت. وی افزود: استان‌های مختلف، خرمای مضافتی درجه یک را با قیمتی که کارگروه مربوط در استان تعیین می‌کند، حداقل ۱۵درصد زیر قیمت بازار عرضه می‌کنند و از یک هفته قبل از شروع ماه مبارک رمضان نیز نسبت به توزیع و عرضه خرما اقدام خواهد شد. فصاحت تصریح کرد: عرضه خرما تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت و اگر ضرورتی بر تامین بیشتر این میزان باشد باز هم اقدام لازم صورت خواهد گرفت.
 
جزئیات صادرات خرما
براساس آمار گمرک در ۱۰ماهه سال‌جاری ۲۵۸هزار و ۴۵۶ تن و ۳۱۴ کیلوگرم انواع خرما به ارزش ۲۷۰ میلیون دلار صادر شده واین در‌حالی است که سال گذشته در همین بازه زمانی ۲۴۷هزار تن خرما به ارزش ۲۰۶میلیون دلار صادر شده بود. به همین دلیل می‌توان گفت صادرات خرماطی یک‌سال اخیربه لحاظ وزنی رشدی ۵درصدی و به لحاظ ارزشی رشدی ۳۱درصدی داشته است. طی این بازه زمانی خرمای ایران به ۸۱کشور جهان شامل اتریش، اردن، ارمنستان، ازبکستان، اسپانیا، استرالیا، افغانستان، امارات، اندونزی، انگلستان، اوکراین، ایتالیا، ایسلند، آرژانتین، آفریقای جنوبی، آلبانی، آلمان، بحرین، برزیل، بلاروس، بلژیک، بلغارستان، بنگلادش، بوسنی و هرز‌گوین، پاکستان، پرو، تاجیکستان، تانزانیا، تایلند، تایوان، ترکمنستان، ترکیه، ترینیداد و توباگو، جزیره مالت، جمهوری آذربایجان، جمهوری چک، مولداوی، مقدونیه، چین، دانمارک، رومانی، ژاپن، سریلانکا، سنگاپور، سوریه، سومالی، سوئیس، سوئد، شیلی، صربستان و مونته‌نگرو، عراق، عمان، روسیه، فرانسه، فنلاند، فیلیپین، قرقیزستان، قزاقستان، قطر، کانادا، کره‌جنوبی، کرواسی، کلمبیا، کنیا، کویت، گرجستان، لبنان، لهستان، لیتوانی، مالدیو، مالزی، مجارستان، مغولستان، مکزیک، موریس، نروژ، نیوزیلند، هلند، هند، ونزوئلا و یونان صادر شده است.
 
کمبودی در بازار نداریم
محسن رشید‌فرخی، رئیس انجمن ملی خرما درباره وضعیت تولید خرمای مورد نیاز ماه مبارک رمضان اظهار کرد: بیشترین ارقام خرمای جهان مربوط به ایران است که به‌طور عمده خرمای پیارم، مضافتی، زاهدی، کبکاب و خاصویی در استان‌های خوزستان، هرمزگان، کرمان، بوشهر، فارس و سیستان‌و‌بلوچستان تولید می‌شود. وی با بیان این‌که مصر با تولید ۱.۸میلیون تن اولین تولیدکننده خرمای جهان است، افزود: عربستان سعودی و ایران به‌دلیل نزدیکی میزان تولید در رتبه‌های دوم و سوم قرار می‌گیرند، البته ایران از لحاظ تنوع ارقام خرما نخستین رتبه را در جهان داراست که امتیاز مثبتی برای کشور ما در میان کشورهای تولیدکننده خرما به‌شمار می‌رود که هر نوع سلیقه‌ای را پوشش می‌دهد.رئیس انجمن ملی خرما با اشاره به این‌که ایران امکان صادرات ۳۰درصد خرمای تولیدی‌اش را دارد،تصریح کرد:ایران امسال می‌تواند حدود۳۵۰هزار تن یعنی۳۰درصد محصول تولیدی خودرابه کشورهای هدف صادر کند که از ابتدای سال‌جاری تاکنون بیش از ۲۰۰هزارتن از این محصول به ارزش ۲۷۰ میلیون دلار صادر شده است.

تولید یک‌میلیارد دلاری
رشید‌فرخی با بیان این‌که ایران باید۱۲۰هزارتن دیگر از محصول خرمای تولیدی خود را به مناسبت ماه مبارک رمضان امسال صادر کند، گفت: بخش عمده صادرات خرما،مربوط به ماه مبارک رمضان است. خرمای مورد نیازماه مبارک رمضان کشور تامین شده است و هیچ کمبودی در این زمینه نداریم. اگرهرکیلوگرم خرمای ایران یک دلار و۲۰سنت قیمت داشته باشد، مجموع تولید خرما در ایران سالانه یک میلیارد دلار است.سرانه مصرف خرما در ایران هفت کیلوگرم است که بخش عمده مصرف آن مربوط به استان‌های جنوبی ومصرف یک کیلوگرمی مربوط به سایراستان‌های کشوراست واین در‌حالی است که سرانه مصرف خرما در برخی کشورهای عربی بین ۱۳تا ۱۶کیلوگرم است.
newsQrCode
برچسب ها: صادرات خرما نخل
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها