نگاهی به خواص دارویی گیاه اکالیپتوس

اکالیپتوس طعم تند و با خاصیت

همه ما کم‌وبیش با خواص گیاه اکالیپتوس برای سرماخوردگی و گرفتگی بینی آشنایی داریم. حتی برخی از ما ترجیح می‌دهیم آدامس‌هایی با طعم تند و تیز اکالیپتوس را انتخاب کنیم اما شاید از همه خواص درمانی این داروی گیاهی خبر نداشته باشید.
کد خبر: ۱۴۴۴۱۴۱
نویسنده لیلا ونکی - خبرنگار چاردیواری
 
گیاه اکالیپتوس در واقع از درختان بومی استرالیا هستند و رشد بسیار سریعی دارند. اندازه اکالیپتوس متناسب با گونه‌های مختلف آن متفاوت است. خواص اکالیپتوس فراوان است و از جمله خواص آن می‌توان به مواردی مانند ضدنفخ، تب‌بر، خلط‌آور، کاهش قند خون، درمان سرماخوردگی، درمان عفونت‌های تنفسی و داشتن خاصیت آنتی‌بیوتیکی اشاره کرد. 

خواص اکالیپتوس

روغن اکالیپتوس دارای خواص ضدالتهابی وضدعفونی‌کننده است وازاین طریق موجب رفع آکنه وجوش صورت می‌شود وعلاوه بر درمان‌آکنه موجب رفع جای‌جوش نیزمی‌شود.ازدیگرخواص روغن‌اکالیپتوس این است که موجب پاکسازی پوست صورت می‌شود.  

روغن اکالیپتوس موجب بهبود گردش خون دربدن می‌شود، به همین دلیل ماساژ کف‌سر با این روغن باعث تقویت فولیکول‌های سر شده و رشد موها را تقویت می‌کند وعلاوه برآن دارای خواص‌ ضدمیکروبی‌ قوی است و از همین‌رو‌ می‌تواند‌ موجب درمان‌شوره‌سر شود.

روغن اکالیپتوس می‌تواند حشرات را دفع کند و ازهمین طریق موجب درمان شپش می‌شود. بخور اکالیپتوس برای ضدعفونی کردن مجاری تنفسی مفیدومؤثراست وبرای درمان التهاب غشای‌مخاطی وضدعفونی‌کردن مجاری تنفسی ازبخور برگ‌اکالیپتوس استفاده کرد.

یکی ازخواص اکالیپتوس این است که این گیاه بازکننده مجاری بینی است و برای افرادی که مبتلا به سینوزیت هستند، می‌‌تواند مؤثر و مفید باشد.  بخور اکالیپتوس دارای خواص ضدالتهابی، ضدویروسی، ضدباکتریایی و خلط‌‌آوری برای ریه است و با داشتن این خواص می‌تواند عفونت ریه را درمان کند. 

علاوه بر درمان عفونت، بخور اکالیپتوس می‌تواند موجب تسکین تنفس و گرفتگی عضلات دستگاه تنفسی شود.

دمنوش اکالیپتوس
اکالیپتوس خواص فراوانی برای سیستم تنفسی دارد و اکالیپتوس برای درمان التهاب سینه، ریه‌ها، بینی و گلو مؤثر و مفید است و می‌تواند برخی از باکتری‌ها و قارچ‌ها را از بین ببرد. اکالیپتوس می‌تواند زکام (التهاب مخاط بینی) ویروسی را تسکین داده و باعث روان شدن ترشحات می‌شود.مصرف خوراکی برگ‌های اکالیپتوس سمی و خطرناک است و می‌تواند موجب مسمویت شود. در این مسمومیت با روغن اکالیپتوس، کودکان در گروه پرخطر‌تری قرار دارند. از جمله علائم و نشانه‌های مسمومیت با روغن اکالیپتوس می‌توان به مواردی از جمله تشنج، مشکلات تنفسی،کاهش سطح هوشیاری وحتی مرگ اشاره کرد. به خانم‌های باردار و مادران شیرده توصیه می‌شود تا از اکالیپتوس و محصولات آن استفاده نکنند. روغن اکالیپتوس در برخی افراد موجب بروز حساسیت‌های پوستی مانند درماتیت پوستی می‌شود، برای کاهش این تحریکات پوستی باید روغن اکالیپتوس را با روغن‌های گیاهی دیگری ترکیب کرده و مصرف کنید. احتمال وجود تداخل روغن اکالیپتوس با برخی دارو‌ها از‌جمله داروهای دیابت، کلسترول بالا، ریفلاکس اسید و اختلالات روانی وجود دارد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها