گفت‌وگوی «جام‌جم» با نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره افزایش بودجه صداوسیما

ایستادگی خانه ملت پشت رسانه‌ ملی

در پی اعلام افزایش بودجه صداوسیما در سال ۱۴۰۳ از سوی مجلس شورای اسلامی، اظهارنظر‌های متفاوتی را در این خصوص شاهد هستیم.
در پی اعلام افزایش بودجه صداوسیما در سال ۱۴۰۳ از سوی مجلس شورای اسلامی، اظهارنظر‌های متفاوتی را در این خصوص شاهد هستیم.
کد خبر: ۱۴۴۳۱۰۸
نویسنده گروه رسانه

در نوشتار پیش‌رو با جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفتگو کردیم و از دلایل‌شان برای لزوم افزایش بودجه این سازمان و روند قانونی تنظیم بودجه سازمان صداوسیما براساس برنامه هفتم پرسیدیم. 

افزایش بودجه برای رسالتی سنگین

مجید نصیرایی، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی درخصوص افزایش بودجه صداوسیما به جام‌جم می‌گوید: با توجه به این‌که صداوسیما تنها مرجع رسمی انقلاب و جمهوری اسلامی است و در مقابل هجمه سنگین و عظیم رسانه‌های معاند علیه انقلاب و نظام ــ که اتفاقا ۲۴ ساعته در حال تضعیف و تخریب هستند ــ کار می‌کند، قاعدتا رسالت سنگین و ماموریت بسیار بزرگی دارد. طبیعی است سازمان صداوسیما باید متناسب با این ماموریت، حرکت کند. لازم است حمایت‌های کافی از صداوسیما در این ماموریت و رسالت بزرگ صورت گیرد تا براساس آن تجهیز شود و از جهات مختلف مادی و معنوی خودش را به‌روز کند. در این صورت می‌تواند زیرساخت‌های لازم را برای تحقق اهداف خود فراهم کند. من معتقدم در سال‌های گذشته و قبل از دولت فعلی و مجلس یازدهم، آن‌طور که باید و شاید، به این ماموریت بزرگ توجه نشده بود. امروز این رسالت و وظیفه متوجه دولت و مجلس است که باید حرف انقلاب اسلامی، شهدا و مردم مظلوم و مقتدر ایران اسلامی را به دنیا برسانند.

وی همچنین درخصوص برخی انتقاد‌ها نسبت به افزایش بودجه هم عنوان می‌کند: برخی از منتقدان ممکن است نسبت به این موضوع و ابعاد آن اطلاعات کاملی نداشته باشند برای همین از روی عدم آگاهی نظری می‌دهند؛ نیت سوء ندارند. ممکن است برای‌شان سوءتفاهم پیش آمده باشد که با توضیح قابل حل است، اما برخی افراد به‌طور کلی با رسالت سازمان صداوسیما مخالف هستند. این افراد در چارچوب نظام اسلامی نیستند و ممکن است حتی در این مرز زندگی نکنند. در واقع احتمال دارد ماموریت‌شان این باشد که هجمه‌هایی را به اهداف صداوسیما وارد کنند. برداشت من این است که همه آن‌هایی که به منافع ملت ایران توجه می‌کنند، به این مسأله آگاه هستند و می‌دانند رسانه‌ملی، صداوسیمای همه ملت ایران است. در واقع، رسالت صداوسیما این است که نگاه و ظلم‌ستیزی ملت را تبیین و در جهان مطرح کند. من معتقدم برخی از افرادی که مقابل این افزایش بودجه جریان‌سازی می‌کنند، اطلاع ندارند و آگاه نیستند.

نصیرایی می‌افزاید: البته قبول دارم بخش‌های دیگر هم باید تقویت شود. با این حال، مسأله اصلی این است که مخالفان نظام علاقه ندارند رویکرد‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران تقویت شود و به همین خاطر در رسانه‌ها و مجموعه‌های‌شان سیاه‌نمایی می‌کنند.

باید از صداوسیما حمایت شود

حجت‌الاسلام حسین میرزایی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با جام‌جم در خصوص افزایش اعتبارات بودجه‌ای صداوسیما بیان می‌کند: اگر ما صداوسیما را یک دانشگاه عمومی می‌دانیم و اگر حفظ صیانت از فرهنگ ایرانی اسلامی در مقابل هجمه فرهنگی جهان غرب برعهده صداوسیماست، بنابراین نمی‌توانیم سربازان این میدان را با دست خالی و بدون امکانات به این میدان بفرستیم. از این رو باید به اندازه کافی بودجه و امکانات در اختیارشان قرار بدهیم تا آن‌ها هم بتوانند وظیفه و مسئولیت خودشان را به خوبی انجام بدهند. یعنی باید از آن‌ها حمایت شود.

وی ادامه می‌هد: من با افزایش بودجه صداوسیما به شدت موافقم و فکر می‌کنم باید بیش از این‌ها به صداوسیما کمک و از آن حمایت کرد. چون همان‌طور که پیش از این هم گفتم، نمی‌توان با دست خالی با این هجمه‌ها مبارزه کرد.

صداوسیما حیثیت ماست

حسن نوروزی، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون تلفیق در گفتگو با جام‌جم با اشاره به این‌که باید بودجه بیشتری به صداوسیما اختصاص داده شود، بیان می‌کند: ما معتقدیم صداوسیما یک رسانه‌ملی است و به همین دلیل باید از آن حمایت شود. چون هر چقدر بیشتر به آن بها داده شود، همه چیز بهتر می‌شود و می‌تواند رسانه تاثیرگذاری باشد.

وی ادامه می‌دهد: به هر حال یکی از مهم‌ترین نهاد‌های فرهنگی جامعه است و از این رو اساس جامعه، خبر جامعه، صنعت و کشاورزی جامعه محسوب می‌شود. می‌خواهم بگویم صداوسیما از چنین اهمیتی برخوردار است؛ بنابراین اگر ما بودجه آن را صددرصد هم افزایش بدهیم، کار اشتباهی نکرده‌ایم.

نوروزی همچنین درباره دلیل برخی مخالفت‌ها و جبهه‌گیری‌ها نسبت به این مسأله هم می‌افزاید: آن‌هایی که مخالف افزایش بودجه صداوسیما هستند، متوجه اهمیت این رسانه نیستند. نمی‌دانند صداوسیما، حیثیت ملی ماست. این رسانه‌ملی ماست که از هویت و فرهنگ ما دفاع می‌کند، نه رسانه‌های خارجی؛ لذا باید در حد توان به رسانه‌ملی کمک و از آن حمایت کنیم.

حمایت در جهت تولید آثار فاخر

هادی بیگی‌نژاد، عضو کمیسیون تلفیق مجلس درباره اختصاص بودجه و اعتبارات بیشتر به صداوسیما به جام‌جم می‌گوید: در مجلس درباره اعتبار و بودجه صداوسیما صحبت شد و به دو دلیل هم رای آورد؛ یکی این‌که صداوسیما بتواند آثار فاخر و مورد نیاز کشور را بسازد. یعنی سریال‌هایی که در زمینه مسائل خانوادگی یا فرزندآوری و فرهنگ دینی و اسلامی است؛ یعنی با محتوای مومنانه آثار فاخری ساخته شود.

وی همچنین ادامه می‌دهد: البته سابق بر این هم چنین آثاری در تلویزیون داشته‌ایم. به عنوان مثال سریال‌های مختارنامه یا حضرت یوسف که در زمان خودش جزو آثار فاخر صداوسیما محسوب می‌شدند و با اقبال عمومی هم روبه‌رو شده بودند.

بیگی‌نژاد همچنین می‌افزاید: نکته بعد که باعث شد بودجه مناسب‌تری برای صداوسیما در نظر گرفته شود این بود که صداوسیما، صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران است. در مقابل هجمه‌ای که دشمن دارد، ما فقط این مرکز را داریم که به دشمن پاسخ بدهد؛ بنابراین اعتبار و بودجه‌ای که برای صداوسیما در نظر گرفته شد برای این بود که در مقابل هجمه دشمن یک تقویت بنی‌های داشته باشد.

صداوسیما زبان گویای انقلاب است

یعقوب رضازاده، نماینده مجلس درباره افزایش بودجه صداوسیما به جام‌جم می‌گوید: ما در نشست‌هایی که با ریاست سازمان صداوسیما و معاونان ایشان داشته و بازدید‌هایی که در برخی سفر‌های خارجی از صداوسیمای برون‌مرزی داشتیم، متوجه شدیم به‌رغم دلسوزی و تعهد و مسئولیتی که در وجود این عزیزان دیدیم، اما متاسفانه از نظر اعتبارات بسیار ضعیف عمل شده است. یعنی اگر بخواهیم بودجه و اعتبارات صداوسیما را با همه کشور‌های دنیا مقایسه کنیم، از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست.

وی می‌افزاید: صداوسیما، صدای رسانه جمهوری اسلامی ایران در بیش از ۱۸۰ کشور دنیاست، بنابراین اگر قرار باشد ما به نوعی صدای ملت‌مان را به گوش تمام کشور‌های دنیا برسانیم و در اولویت‌ها، اصطلاح ایرانهراسی را از کشور خودمان حذف کنیم، ابتدا باید در دنیا عملیات روانی ایجاد کنیم.

رضازاده ادامه می‌دهد: عملیات روانی با تبلیغات و با رسانه ایجاد می‌شود؛ چه رسانه تصویری و چه رسانه گفتاری و نوشتاری؛ لذا به‌نظر من با توجه به اهمیت اظهارات دکتر جبلی در سیاست خارجی مجلس و کمیسیون امنیت ملی، خوشبختانه این دیدگاه به صحن مجلس و کمیسیون‌های تخصصی منتقل شد. اگر بخواهیم نقش توسعه انقلاب و فرهنگ اسلامی ناب محمدی را در دنیا پیاده کنیم باید به صداوسیما بودجه مناسبی اختصاص داده شود. اگر بخواهیم بگوییم صداوسیما باید خودش بودجه‌اش را تامین کند، واقعیت این است صداوسیما به تنهایی نمی‌تواند در مقابل تهاجمات فرهنگی دشمنان انقلاب قد‌علم کند، بنابراین باید بودجه مناسب به صداوسیما اختصاص پیدا کند که هم بتواند مخاطبان خود را در داخل کشور و خارج از کشور تغذیه کند و زبان گویای انقلاب اسلامی باشد.

نیاز رسانه‌ ملی به پشتوانه مالی

رحمت ا... فیروزی‌پوربادی، نماینده مجلس در همین رابطه به جام‌جم می‌گوید: صداوسیما با توجه به حجم گسترده‌ای که در فعالیت‌های خود دارد و برای این‌که بتواند به اهداف و برنامه‌هایش نزدیک شود، نیاز به پشتوانه مالی است، به همین علت لازم است بودجه این نهاد تقویت شود. 

وی ادامه می‌دهد: به‌طور کلی معتقدم باید صداوسیما را در این حوزه یاری کرد تا بتواند به برنامه‌هایش برسد. بر همین اساس، امروز بیشتر از هر زمان دیگری نیاز به تقویت این نهاد داریم. سازمان صداوسیما بر این اساس می‌تواند در جهت اطلاع‌رسانی و اعتلای فرهنگ جامعه قدم بردارد و باید در این حوزه حمایت شود. در این صورت می‌تواند در جهت اهداف و سیاست‌های نظام قدم بردارد. البته این نهاد هم باید با بیشتر کردن اقبال مردم به سمت خود، مردم را از مسیر رسانه‌های بیگانه و دشمنان نظام دور نگه دارد.

این نماینده مجلس درخصوص برخی مخالفت‌هایی که نسبت به افزایش بودجه صداوسیما مطرح می‌شود هم اینطور می‌گوید: هر نقد یا مخالفتی باید براساس سند صورت گیرد. اگر قرار است نقدی انجام شود باید براساس شرایط و امکانات باشد تا بتواند در مورد آن صحبت کرد.

لزوم نمایش دستاورد‌ها

فریدون عباسی دوانی، نماینده مجلس درخصوص اهمیت افزایش بودجه سازمان صداوسیما به جام‌جم می‌گوید: صداوسیما سازمانی است که می‌تواند در نمایش دستاورد‌های کشور به هموطنان و سایر کشور‌ها مفید باشد و در مسیر پیشرفت موثر واقع شود. از طرفی، این سازمان می‌تواند کارکرد فرهنگی در جهت قوام خانواده داشته باشد و با تقویت و تولید فیلم‌های مورد نیاز، در این حوزه هم موثر واقع شود. به همین خاطر است که نیاز به بودجه مناسب دارد.

وی ادامه می‌دهد: به نظرم در سال‌های گذشته بودجه لازم برای این سازمان تخصیص پیدا نکرده بود و گاهی بی‌مهری‌هایی نسبت به آن انجام می‌شد. الان لازم است گذشته جبران و این سازمان بیشتر از قبل تقویت شود. تلویزیون در شرایط فعلی چاره‌ای جز پخش آگهی‌های بازرگانی برای تامین مالی خود ندارد. اگر بودجه درست اختصاص یابد، آگهی‌ها هم به تناسب می‌رسد.

عباسی عنوان می‌کند: مخالفت یک جریان خاص با افزایش بودجه بیشتر به این دلیل است که صداوسیما در جهت اهداف آن‌ها حرکت نمی‌کند. این جریان که بیشتر غربگرا هستند، تنها در صورتی از رسانه‌ملی حمایت می‌کنند که ببینند صداوسیما طبق اهداف آن‌ها جلو می‌رود، اما حالا که این سازمان براساس آرمان انقلاب حرکت می‌کند و در جهت اهداف آن جناح خاص نیست، با آن مخالفت می‌کنند. به نظرم سازمان صداوسیما می‌تواند با تولید اخبار و برنامه‌های مناسب سلیقه‌های مختلف در چارچوب نظام، در جهت اعتلای خود حرکت کند.

هرچه برای فرهنگ هزینه کنیم، کم است

حسین محمدصالحی دارانی، نماینده مجلس درباره لزوم افزایش بودجه صداوسیما عنوان می‌‎کند: در بسیاری از مناطق محروم که حتی پوشش مناسب اینترنت نداریم، صداوسیما به عنوان رسانه‌ای که در کشور کار فرهنگی می‌کند، خیلی موثر است. بسیاری از مخاطبان برنامه‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و... متناسب خود در شبکه‌های تلویزیونی را پیدا می‌کنند و با این رسانه در ارتباط هستند. پس حتی اگر بودجه یک‌سری کار‌های فرهنگی که در شهرستان‌ها به صورت جسته و گریخته و کم‌اثر انجام می‌شود را در مجموعه صداوسیما تجمیع می‌کردیم، خیلی تاثیرات فرهنگی‌اش بالاتر بود. به نظرم این مقدار افزایش که برای بودجه صدا‌وسیما درنظر گرفته‌شده باز هم کم است، ولی توان اقتصادی و مالی کشور در این حد است. اگر در سال‌های آینده اعتبارات بیشتری برای صداوسیما گذاشته شود، خوب است. هرچه درخصوص فرهنگ هزینه کنیم، باز هم کم است؛ چون تاثیرات فرهنگی‌اش را در کل جامعه بیشتر و بهتر خواهیم دید. 

وی درباره برخی انتقاد‌ها نیز مطرح می‌‎کند: خاطرم هست زمانی که سریال امام علی (ع) شروع می‌شد، مطمئن بودم هیچ ویدئویی در خانه‌ها روشن نیست. امروز هم مطمئنم همزمان با بسیاری از سریال‌ها که در صداوسیما ساخته می‌شود، خیلی از ماهواره‌ها در خانه‌ها خاموش‌اند. پس اثر فرهنگی صداوسیما فراگیر و موثر است. تلویزیون برای کودکان الگو و آینده فکری می‌سازد. هر چه در این زمینه اعتبارات بیشتر باشد، آینده کشورمان درخشان‌تر خواهد شد. 

صداوسیما نیازمند حمایت است

ا... وردی دهقانی، یکی دیگر از نمایندگان مجلس است که با افزایش بودجه صداوسیما موافق است. وی در این باره به جام‌جم می‌گوید: صداوسیما یک رسانه‌ملی است و نقش به‌سزایی در ابعاد مختلف فرهنگی، آموزشی و تبیین کارکرد نظام و انعکاس مشکلات جامعه و نظرات مردم دارد. ایفای این نقش نیازمند اعتبارات کافی، ایجاد زیرساخت‌ها و بستر‌های لازم است.

وی بیان می‌کند: در سال‌های اخیر که دستاورد‌های نظام، فرهنگ، دین و اعتقادات مردم مورد هجمه‌های بسیاری از طرف دشمنان قرار می‌گیرد و درجنگ نابرابر فرهنگی قرار داریم باید تبیین به‌درستی صورت گیرد. برای تبیین فرهنگ کشور، ارزش‌ها و دستاورد‌ها نیاز به ابزار و بودجه داریم به همین دلیل باید بودجه مناسبی برای صداوسیما اختصاص داده شود.

دهقانی می‌افزاید: صداوسیما مثل تلویزیون کشور‌های دیگر نیست که خودش درآمدزایی کند، بنابراین هرقدر بودجه و اعتبارش را افزایش بدهیم، در واقع جای خوبی استفاده شده و بسیار مؤثر خواهد بود.

تقویت صداوسیما به نفع کشور است

محمد صالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس در گفتگو با جام‌جم درباره افزایش اعتبار و بودجه صداوسیما بیان می‌کند: تنگنا‌هایی که امروز برای صداوسیما در بحث ایجاد جریان آزاد اطلاعات در سطح بین‌الملل داریم، نشان‌دهنده تاثیرگذاری صداوسیما در مسائل برون مرزی کشور است لذا هرقدر در این رابطه تقویت انجام شود به نفع کشور ماست.

وی ادامه می‌دهد: ما امروز در حوزه فرهنگی و سیاسی باید با یکسری ابزار و رسانه انقلاب را به اطلاع مردم کشور و دنیا برسانیم. هرقدر این اطلاع‌رسانی روشن‌تر و دقیق‌تر باشد و بتوانیم روایت‌های درست از انقلاب‌مان ارائه بدهیم، ایران هراسی که آمریکایی‌ها به دنبالش هستند با شکست مواجه خواهد شد.

جوکار می‌گوید: رسالت صداوسیما به‌عنوان رسانه‌ای متعلق به نظام و انقلاب است، تبیین این مسائل در دنیاست. به‌جای این‌که آن‌ها روایت‌های نادرست ارائه کنند، امروز صداوسیما باید روایت‌های درست و به‌موقع ارائه کند تا دسیسه و فتنه دشمنان ناکام گذاشته شود. 

وی درباره مخالفت‌ها می‌افزاید: دشمنان نقش مهمی در این قضایا دارند که توسط رسانه‌های‌شان انجام می‌شود. عده‌ای هم در کشور با آن‌ها همنو‌ا می‌شوند و فکر می‌کنند هرچه از آن طرف می‌آید، درست است، لذا باید نظام جمهوری اسلامی با رسانه‌ملی بجد پای کار بایستد تا بتواند در کوتاه‌ترین مدت، گفتمان تولید کند و هم گفتمان خودش را به دنیا انتقال دهد.

پاسخی به حواشی ایجاد شده درباره بودجه سال آینده رسانه‌ ملی

روابط عمومی سازمان صداوسیما درخصوص حواشی ایجاد شده درباره بودجه سال آینده رسانه‌ملی توضیحاتی ارائه کرد. به گزارش روابط عمومی رسانه‌ملی، در اطلاعیه روابط عمومی رسانه‌ملی با تشریح روند قانونی تنظیم بودجه سازمان صداوسیما بر اساس برنامه هفتم آمده است: بودجه سال۱۴۰۳ سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران براساس برنامه هفتم تنظیم شده است و تکلیف قانونی همه دستگاه‌هاست که به برنامه پایبند باشند. ضمن قدردانی از مجلس محترم که با پایبندی به برنامه‌محور بودن بودجه سال آینده، بودجه صداوسیما را تنظیم کرده است انتظار بحق از همه مسئولان و صاحبان تریبون، پایبندی به قانون و خودداری از اظهاراتی است که به ایجاد شبهات در جامعه دامن می‌زند و در ماموریت دستگاه‌ها ازجمله رسانه‌ملی اختلال ایجاد می‌کند.

ــ افزایش نسبی بودجه صداوسیما در برنامه هفتم با توجه به وظایف و تکالیف جدید و فراوانی است که برای صداوسیما در بند الف ماده ۷۷ در نظر گرفته شده است که افزایش تعهد چندبرابری برخی تولیدات همچون پویانمایی، تولید هزاران قسمت مجموعه تلویزیونی، ده‌ها قسمت مجموعه الف ویژه، صد‌ها قسمت مستند فاخر و تولید مجموعه‌های تلویزیونی استانی و افزایش قابل‌توجه تولید برنامه‌های حوزه کودک و نوجوان، جوان، خانواده، سبک زندگی اسلامی ــ ایرانی و برنامه‌هایی با هدف امیدآفرینی و تقویت انسجام‌ملی و ... از آن جمله است. توجه به این نکته ضروری است که به‌دلیل جهت‌گیری‌های محتوایی انحرافی که در سال‌های اخیر در بسیاری از برنامه‌های خارجی در مورد کودکان دیده می‌شود ضرورت توجه مضاعف به تولید داخلی در خصوص محتوای کودک و نوجوان بسیار جدی است. کما این‌که براساس رویکرد تحولی رسانه‌ملی در توجه به روستا‌ها و مناطق مختلف کشور افزایش تولیدات محلی و استانی لازم است. همچنین باید به همه اقشاری که به دلایل متعدد ازجمله محتوای ارائه‌شده در برخی حوزه‌های تولید بخش خصوصی یا هزینه‌های بالای اشتراک، نیاز به محتوای سالم و رایگان دارند توجه ویژه شود، لذا تنوع و ارتقای کیفی و فنی تولیدات رسانه‌ملی ازجمله ضرورت‌های قطعی و غیرقابل اجتناب است.

ــ براساس ماده ۷۷ برنامه هفتم، باید سهم دولت در تامین اعتبارات مورد نیاز صداوسیما در سال ۱۴۰۳، ۴۳درصد مازاد بر رشد سالانه افزایش یابد تا امکان تحقق تکالیف جدید قیدشده در برنامه فراهم شود، درحالی‌که این میزان در بودجه سال آینده حداکثر ۳۱درصد است که همچنان کمتر از حکم برنامه است و آن‌هم باید صرف انجام تعهدات و تکالیف قانونی در حوزه تولید شود که جدول آن در بند الف ماده ۷۷ برنامه هفتم با جزئیات ذکر شده است. شایان ذکر است تحقق جدول مذکور نیازمند بودجه‌ای بیشتر از سهم درنظرگرفته‌شده در بودجه سال آینده است. 

ــ با توجه به توضیحات فوق، رسانه‌ ملی امیدوار است اظهارنظر‌های بی‌اساس درباره چندبرابر شدن بودجه صداوسیما آن‌هم از سوی برخی افراد که قبلا خود مسئولیت‌های اقتصادی داشته‌اند صرفا ناشی از بی‌اطلاعی این افراد باشد و نه خدای‌نکرده غرض‌ورزی و سیاسی‌کاری. 

ــ رسانه‌ملی در دوره تحول، همراه‌سازی منابع با اهداف تحولی در حوزه‌های سه‌گانه محتوا، رویکرد و سازوکار را به‌صورت جدی در دستورکار دارد و خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها