گناوه به دلیل موقعیت جغرافیایی که در  میان دره و دریا قرار گرفته موجب شده هنگام بروز بارندگی همواره احتمال بروز سیلاب در این شهر وجود داشته باشد. برهمین اساس از حدود سه‌دهه قبل یک نیاز ضروری در این منطقه احساس شد و آن هم این‌که پروژه انحراف رودخانه دره گپ ــ گناوه باید در سریع‌ترین زمان ممکن اجرایی می‌شد.
کد خبر: ۱۴۴۲۸۳۱
نویسنده حوریه ملکی | گروه ایران
 
متاسفانه در این مدت هر مسئولی از پیشرفت این پروژه گفت اما خبری از اتمام آن به گوش نرسید تا دولت سیزدهم روی کار آمد و اعلام شد احداث پل بزرگ گشویی روی دره گپ برای دسترسی مستقیم بندر ریگ به گناوه یکی از مطالبات مردم این شهرستان است که با محقق شدن آن بخش زیادی از مشکلات مرتفع خواهد شد.

اواسط دهه۷۰ که کلنگ پروژه جاده ساحلی گناوه ـــ بوشهر به زمین خورد، یکی از مهم‌ترین قطعات آن، احداث پلی روی دره گپ برای دسترسی مستقیم بندر ریگ به گناوه بود اما در دولت سابق با وجود بهره‌برداری این جاده، احداث پل بلاتکلیف ماند.
این در حالی است که با احداث پل روی دره گپ، محله‌های گشویی و نوروز آباد به هم متصل شده و جایگزین مسیر پر پیچ و خم کنونی برای ورود و خروج از گناوه (میدان بسیج) می‌شود.همچنین این پل می‌تواند ورود به شهر گناوه را از مسیر جاده ساحلی حدود هشت کیلومتر کوتاه‌تر کند.علاوه بر این، احداث پل گشویی به ایجاد خروجی سوم شهر توریستی گناوه منجر خواهد شد که ضمن نقش پدافند غیرعامل، می‌تواند ترافیک کلافه کننده ازسمت گمرک گناوه را کاهش دهد. البته باتوجه به محدودیت شدید زمین در گناوه، برخی کارشناسان شهرسازی معتقدند با احداث پل گشویی، شهر توسعه می‌یابد و واگذاری زمین دراین بخش از شهر برای پروژه‌های عمومی نظیر نهضت ملی مسکن هم تسهیل و با استقبال متقاضیان مواجه می‌شود.
     
آغاز ساخت پل گشویی در دهه فجر 
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار بوشهر می‌گوید: بهبود وضعیت راه‌های استان را به‌عنوان یک اولویت بسیار مهم در دستور کار داریم و بر همین اساس طرح‌های بسیار مهمی اجرا شده است.
محمد هادی رستمیان با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته برای احداث پل بزرگ گشویی ادامه می‌دهد: امیدواریم با ساخت و تکمیل این طرح شاهد استفاده مردم و رضایت‌مندی در شهرستان گناوه باشیم. احداث پل بزرگ گشویی، یکی از خواسته‌ها و مطالبه‌های مردم شهرستان گناوه بوده که نقش مهمی در بهبود وضعیت عبور و مرور خواهد داشت.
بر همین اساس، مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان بوشهر نیز از تحقق خواسته مهم مردم گناوه درخصوص احداث پل بزرگ گشویی خبر داده و با بیان این‌که با پیگیری‌های این اداره کل و همراهی استاندار، این پل بزرگ در دولت سیزدهم تأمین اعتبار شده و در دهه مبارک فجر کلید می‌خورد، می‌گوید: این پل فلزی با مبلغ اولیه قرارداد ۳۲۰میلیارد تومان، دارای دهانه ۷۵متری است که بدون پایه میانی برای عبور شناورهای دریایی از زیر پل احداث خواهد شد و می‌تواند به جاذبه گردشگری گناوه مبدل شود.
عبدالکریم اخترشناس ادامه می‌دهد: تلاش داریم این پروژه در مهلت مقرر پیمان که ۲۴ماه است، تکمیل و تقدیم مردم گناوه شود.در مورد گناوه باید گفت ظرفیت‌های این شهرستان در حوزه گردشگری کم نظیر است و باید معطوف به ابتکارات و خلاقیت‌ها شود.
چندی پیش وزیر کشور با بیان این‌که گناوه می‌تواند یکی از زیباترین شهرهای ساحلی کشور ما باشد، گفته بود: در این راستا شهردار و تک‌تک مسئولان ازجمله سازمان بنادر و دریانوردی و گمرک همه باید دست به دست هم دهند.
احمد وحیدی با تاکید بر این‌که حداکثر استفاده از ظرفیت گردشگری شود، گفت: حضور شش تا ۱۰میلیون گردشگر در شهرستان گناوه باید حداکثر استفاده شود و زندگی همه از این طریق خیلی خوب بچرخد و مردم نیازمند به یک یا دو سفر ته لنجی نباشند.وی با تاکید بر توسعه تجارت در شهرستان بیان کرد: تجارت در گناوه نباید محدود به کالاهای همراه ملوان شود بلکه این فرصت باید به‌طور کامل مورد استفاده، توسعه و تقویت یابد.
وحیدی با اشاره به اهمیت توسعه ظرفیت‌های حوزه شیلات افزود: این شهرستان آب دریا را در اختیار دارد و به نظر نمی‌رسد مشکل زمین هم برای توسعه ظرفیت‌های شیلات وجودداشته باشدولذا درظرفیت‌های حوزه شیلات این شهرستان باید استفاده کرد و توسعه داد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها