گپ وگفت با عوامل برنامه رادیو فرهنگ

فرصتی برای آشتی‌کنان

زوجین با هزار امید و آرزو و برای رسیدن به خوشبختی و آرامش، کانون گرم خانواده و زندگی مشترک‌شان را تشکیل می‌دهند، اما در برخی مواقع دلایل متعددی موجب می‌شود تا از ادامه زندگی خودداری کنند و طلاق را آخرین راه‌حل بدانند.
کد خبر: ۱۴۴۲۶۹۵
نویسنده مریم کریمی - روزنامه‌نگار
 
اگر به آخرین مرحله از زندگی مشترک‌تان رسیده‌اید ومدت‌هاست باهمسرتان قهرهستید وبه دنبال راه‌حلی برای آشتی با همسرتان هستید یا این که مدت‌هاست پله‌های دادگاه را پایین وبالا می‌کنید، می‌توانید با برنامه «آشتی‌کنان» همراه شوید. این برنامه کاری از گروه جامعه و کتاب رادیو فرهنگ است که جمعه‌ها از ساعت ۲۱ تا۲۲ با حضور شما مراجعان روی آنتن می‌رود برای آشنایی با این برنامه با تیم برنامه‌ساز آن گفت‌وگو شده است. در این گپ ما را همراهی کنید:

سلمان اسکندری
مدیر گروه جامعه و کتاب رادیو فرهنگ

طلاق، یکی ازغم‌انگیزترین پدیده‌های شوم و ریشه بسیاری ازبزهکاری‌های اجتماعی نظیر اعتیاد وانحرافات اخلاقی و اجتماعی است. طلاق به هر دلیل، درست یا نادرست پیامدهایی، هم برای خانواده و هم برای جامعه دارد. ازمشکلات اقتصادی گرفته تا مشکلات روانی، عاطفی، اجتماعی و...طلاق عامل اصلی آسیب‌های روانی فرزندان و فروپاشی کانون خانواده است. با توجه به افزایش این بزه اجتماعی جا دارد که با حساسیت بیشتری به این پدیده ناپایدار اجتماعی بنگریم و خانواده و جامعه را از آثار شوم آن مطلع کنیم. برنامه‌ آشتی‌کنان‌ یکی از برنامه‌های پرمخاطب شبکه رادیویی فرهنگ است که با روایت مستند‌گونه از اتفاقات و حوادث زندگی زوجین، به علل و عوامل بروز اختلافات می‌پردازد. هدف اصلی این برنامه در ابتدا آشتی دادن زوجین قبل از طلاق است؛ در کنار آن تلاش می‌کند تا با روایت داستان زندگی زوجین، منشاء اختلاف را بیابد و در اختیار مخاطب قرار دهد. بنده معتقدم وجه تمایز این برنامه با سایر برنامه‌ها، ورود مصداقی و عینی به مقوله طلاق به عنوان یک بزه اجتماعی است. در این برنامه با بررسی موردی پرونده‌های طلاق در دادسراها ‌ یا مراکز مشاوره خانواده توسط خود زوجین روایتگری می‌شود. تمام مراحل تهیه و تولید این برنامه با نظارت گروه انجام می‌شود؛ از انتخاب زوجین و انتخاب کارشناس تا نحوه ورود به مسأله، موضوع و نتیجه‌گیری با نظارت گروه انجام می‌شود. همچنین شنیدن برنامه قبل از پخش، از‌جمله وظایف گروه است‌.

فردین ارژنگی
دادیار دادسرای دیوان عالی کشور و کارشناس امور حقوقی خانواده در برنامه آشتی‌کنان

بخش مهمی که برنامه آشتی‌کنان به‌عنوان برنامه اجتماعی صدای رادیو تهیه می‌کند، انعکاس مسائل خانوادگی و مشکلات روانی آنهاست که در بسیاری از موارد خارج از ماموریت برنامه است. در این برنامه تلاش‌ بسیاری انجام گرفته تا خانواده‌هایی که مراجعه می‌کنند، از طلاق منصرف شوند. بنده در بحث آسیب‌شناسی برنامه معتقدم اگر حمایت‌های عمومی از بخش‌های مختلف در بحران طلاق انجام شود، صلح و سازش کارساز خواهد بود. مهم‌ترین بخش برنامه که به دنبال آن هستیم، شناسایی مواردی است که عموما در اختلافات خانوادگی پررنگ هستند. با توجه به تجربیات و حضور روان‌شناسان، راهکارهایی برای عموم مخاطبان ارائه می‌دهیم. بنده معتقدم در حوزه مسائل خانواده ما باید به دنبال رهیافت‌های بومی باشیم که امروز در حوزه پرونده‌های قضایی و پرونده‌های طلاق آلارم قرمزی را دریافت می‌کنیم که برنامه‌ای اجرا شده یا کافی نبوده یا این که مسائل خارج از توان کارشناسان بوده است، مثلا مسائل اقتصادی که منجر به طلاق می‌شود، چه راهکارهایی را می‌توان ارائه داد. این بخش از مشکلاتی که منجر به طلاق می‌شود خارج از حیطه برنامه است و موارد مشابه نشان می‌دهد در حوزه مسائل خانوادگی باید جدی باشیم. بنده به عنوان حقوقدان باید عرض کنم بسیاری از مسائل که منجر به اختلافات می‌شود، ناشی از کم‌اطلاعی و بی‌اطلاعی افراد نسبت به حقوق خودشان است که ما بیشتر در بخش آموزش برنامه، به دنبال آن هستیم. اگر بخواهیم در حوزه کاهش اختلافات خانوادگی رهیافت جدیدی را دنبال کنیم، باید تکالیف حقوقی و قانونی زوجین نسبت به یکدیگر را شفاف و روشن کنیم، چرا که یکی از راهکارها در مهار مشکلات خانوادگی این است که زوجین و خانواده‌ها را با تکالیف‌شان آشنا کنیم‌.

نیکنام جبرائیلی‌پور
تهیه‌کننده برنامه آشتی‌کنان از رادیو فرهنگ

برنامه آشتی‌کنان نزدیک به ۱۷‌، ۱۸سال است که روی آنتن می‌رود. این برنامه برای اولین‌بار از شبکه رادیویی تهران به‌مدت چهارتا پنج سال روی آنتن رفت و پس از چند سالی وقفه در حال حاضر به مدت پنج ساله که جمعه‌ها ساعت ۲۱ تا ۲۲ روی آنتن رادیو فرهنگ می‌رود. در این برنامه ما دقیقا به سراغ خانواده‌هایی می‌رویم که در حال مراجعه به دادگاه‌های خانواده هستند و درخواست طلاق می‌کنند و به نوعی قصد دارند از همدیگر جدا شوند. در این برنامه به گونه‌ای عمل می‌کنیم که این زوج‌ها با حضور و مشاوره با یکدیگر آشتی کنند. در حدتوان‌مان سعی می‌کنیم به آنها کمک کنیم تا بتوانند زندگی نویی را از‌سر‌بگیرند. ما زوج‌ها را از طریق دادگاه خانواده انتخاب می‌کنیم؛ بیشترین جایی که ما مراجعه می‌کنیم بخش طلاق‌های توافقی است، چرا که هر دو مصمم شده‌اند به زندگی با یکدیگر پایان دهند. دومین راه برای انتخاب این زوج‌ها ارتباط با برنامه است؛ چه به درخواست خودشان، چه به دعوت ما، از آنها برای حضور در برنامه دعوت می‌شود و کسانی که علاقه‌مند هستند، با حضور در این برنامه مشاوره می‌شوند. علاوه بر اینها، در برنامه آشتی‌کنان ما از مشاوران قضایی، از دادگاه تجدیدنظر و دیوان عالی کشور که افراد بسیار زبده و خبره‌ای هستند، بهره‌مند هستیم. مشاوران بسیاری داریم که در خصوص مشکلات زوجین صحبت می‌کنند که به چه دلیل آنها آخرین راه را انتخاب کرده‌اند، چرا طلاق، آخرین راه است و...دراین برنامه زوج‌ها مشکلات‌شان را بیان می‌کنند و مشاوران با شنیدن مشکلات آنها، زوجین را راهنمایی می‌کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها