«جام‌جم» وضعیت اقتصادی اسرائیل را پس از حمله طوفان‌الاقصی بررسی می‌کند

اسرائیل زیر آوار ۳۰‌میلیارد دلاری

اقتصاد رژیم صهیونیستی پیش ازشروع جنگ باحماس با مشکلاتی روبه‌رو بود و آمار بانک جهانی نشان می‌دهد در سال۲۰۲۲ اقتصاد این رژیم شرایط بدتری از سال۲۰۲۱ را تجربه کرد. برای مثال رشد GDP این رژیم از  ۸.۵درصد در سال ۲۰۲۱ به ۶.۵درصد در سال۲۰۲۲ رسید. همچنین تورم  از ۱.۵درصد به ۴.۴درصد رسیده است. شیب رشد اقتصادی این کشور اما روند نزولی را طی می‌کند.
کد خبر: ۱۴۳۲۸۳۱
 
شموئیل آبرامسون، اقتصاددان ارشد وزارت امور مالی رژیم غاصب صهیونیستی در سپتامبر گذشته در گزارشی اعلام کرد میزان سرمایه‌گذاری در ماه‌های اول سال ۲.۲۳ بالغ بر ۶۰درصد نسبت به میزان مشابه طی سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲ کاهش یافته است. یکی از آشکارترین تاثیرات اقتصادی جنگ اخیر به افزایش هزینه‌های نظامی رژیم صهیونیستی برمی‌گردد. رژیم اشغالگر درهمین مدت کوتاه چه در عملکردهای دفاعی و چه تهاجمی هزینه بسیار زیادی را متحمل شده است. این رژیم فقط چند صد میلیون دلار هزینه ساخت دیوار امنیتی غزه کرده بود که با ۷متر ارتفاع وحسگرهای پیشرفته قراربود مانع حملات گروه مقاومت به این رژیم شوداما اولین خسارت درعملیات طوفان الاقصی به این دیوار وارد شد.
این رژیم برای مقابله با حملات حماس مجبور به استفاده از حجم بالایی از تسلیحات شد و پس ازآن به وسیله موشک به نوار غزه یورش برد. هزینه هرموشک برای سامانه گنبد آهنین ۵۰هزار دلار اعلام شده است. همچنین موشک‌های این رژیم تا یک میلیون دلار نیز برآورد می‌شود. رژیم اشغالگر قدس در چندسال اخیرتلاش کرده بود خودرا به‌عنوان اقتصادی قدرتمند ونوظهور درمنطقه معرفی کند. به‌همین منظور نیاز به سرمایه‌گذاری بالایی داشت. اولین رکن یک سرمایه‌گذاری هم داشتن امنیت است که شرایط جنگی برای این اسرائیل همیشه پابرجاست. همچنین آمارها حاکی از کاهش سرمایه‌گذاری پس از عملیات طوفان الاقصی است. گردشگری دیگر رکن اقتصادی رژیم صهیونیستی است که با شروع جنگ به طور کلی تحت الشعاع آن واقع شده وبه شدت کاهش یافته است. در شرایط جنگی هیچ فردی با کشور درحال جنگ سفر گردشگری نخواهد داشت و در چنین اوضاعی تنها کسانی که به دلایل نظامی  یا خبری باید در جنگ حضور داشته باشند به کشورهای در حال جنگ سفر می‌کنند. رژیم اشغالگر مدتی است که سیاست‌های اقتصادی خود را در جهت توسعه گردشگری دنبال می‌کند که با آغاز عملیات طوفان الاقصی به طور کلی مخدوش شد.
​​​​​​​صحبت‌های مقامات اقتصادی رژیم اشغالگر صهیونیستی نیز نشان از همین موضوع دارد. بسیاری از آنها اعلام کرده‌اند زیرساخت‌های گردشگری این کشور نابود شده و برای بازسازی آن باید هزینه زیادی انجام دهند. موضوع دیگر تعطیلی کسب و کارها و همچنین بنگاه‌های تجاری این کشور است. اززمان آغاز جنگ، مسأله کسب‌وکارها به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است. نخست تعطیلی کارخانه‌ها به‌خصوص در جنوب سرزمین‌های اشغالی و دیگری بحران نیروی کار. افراد برای جنگ در حالت آماده باش قرار گرفتند و کارخانه‌ها با کمبود نیرو مواجه شدند. هزینه تولید دراسرائیل به‌شدت افزایش یافته و حتی کالاهای وارداتی نیز با قیمت‌های گران‌تر عرضه می‌شود. به این دلیل که افراد کافی در بخش لجستیک فعالیت ندارند. اکنون اسرائیل هم در جنگ و هم در بخش‌هایی مانند تخلیه بار از بنادر نیروی نظامی خود را به کار می‌گیرد. به نظر می‌رسد تورم سال ۲۰۲۳ این رژیم همچنان روند صعودی را طی کند. 
     
خسارات مستقیم
براساس آمار موجود حدود ۱۲۰۰گزارش خرابی از طرف مردم این رژیم ثبت شده است. بانک مرکزی اسرائیل هم اعلام کرده ۳۰ میلیارد دلار برای حمایت از شیکل یا شکل (واحد پول اسرائیل) هزینه کرده است. با این حال در روزهای ابتدایی ۳درصد افت ارزش پیدا کرد. مهم‌ترین دلیل کاهش ارزش پول ملی هم بندر عسقلان و شرکت نفتی وابسته به آن است که اقتصاد این رژیم را تحت تاثیر قرار داده است. به نظر می‌رسد حمله حماس به اسرائیل اقتصاد این رژیم را هدف گرفت که نتایج آن در ماه‌های آینده مشخص خواهد بود و از سوی دیگر قدرت نظامی این رژیم را به چالش کشید. اسرائیل معتقد بود هیچ کشوری نمی‌تواند به آنها حمله کند و گنبد آهنین مانع آن خواهد شد اما حمله حماس وضعیت دیگری را نشان داد.

مهم‌ترین معضلات اقتصادی اسرائیل پس از طوفان الاقصی
۱- کاهش تولید ناخالص داخلی به ۶.۵درصد
۲- افزایش تورم  به ۴.۴ درصد
۳- تزریق ۳۰ میلیارد دلاری برای حفظ ارزش پول ملی
۴- کاهش ۸ درصدی میزان سرمایه‌گذاری
۵- افزایش هزینه‌های نظامی رژیم
۶- کاهش نیروی کار در بخش خدمات
۷- افزایش هزینه‌های واردات و تولید
۸- تعطیلی بنگاه‌های تولیدی و کسب و کارها
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها