از روزهای گذشته با اتفاقات کم‌نظیری در آمریکا و کشورهای اروپایی روبه‌رو هستیم که ابعاد گسترده‌ای دارد و تاثیر بالایی در معادلات بین‌المللی خواهد گذاشت. جنبش اعتراضی که در سطح دانشجویی در آمریکا کلید خورد و از دانشگاه کلمبیا آغاز شد روز به روز گسترش یافت و اکنون نه‌ فقط بسیاری از دانشگاه‌های آمریکا را درگیر کرده بلکه از مرزهای این کشور فراتر رفته است.
کد خبر: ۱۴۵۴۶۵۷
نویسنده محسن پاک‌آیین / تحلیلگر مسائل بین‌الملل
 
مطمئنا این روند ادامه خواهد یافت و دانشگاه‌های بیشتری را در اروپا و آمریکای شمالی ازجمله در کشور کانادا درگیر خواهد کرد.چنین خیزشی با این ابعاد، پدیده بسیار کم‌نظیری است که باید بررسی شود اما در کنار این مسأله نوع برخورد حکومت آمریکا با این خیزش و اتفاقاتی که در روزهای اخیر در دانشگاه‌های آمریکا مشاهده کردیم، اگر از خود این خیزش مهم‌تر نباشد کم‌اهمیت‌تر نیست. دانشجویانی که در جنبش اخیر حضور یافته‌اند خواسته‌هایی بحق و کاملا عادلانه دارند و فقط به دنبال این هستند که دولتمردان‌شان حمایت از جنایات اسرائیل در غزه را متوقف کند اما دولت آمریکا به جای اجابت درخواست بحق دانشجویان دست به سرکوب و بازداشت آنها زده است. این نوع برخورد از سوی دولتی که داعیه دفاع از حقوق بشر و آزادی بیان دارد یک رسوایی بزرگ است. درحقیقت باید این رسوایی را هم به پای هیات حاکمه آمریکا نوشت و هم به پای تفکر لیبرال‌دموکراسی که مبنای اصلی تفکر مقامات آمریکایی است و می‌خواهند این تفکر را به همه کشورها تسری دهند.با توجه به واقعیات حاکم بر آمریکا و سایر کشورها به نظر می‌رسد جنبشی که اکنون در جریان است روز به روز گسترده‌تر خواهد شد و دامنه آن دانشگاه‌های بسیاری را دربرخواهدگرفت.
فراگیرشدن این جنبش وپیوستن سایر دانشجویان به این جریان می‌تواند معادلات بین‌المللی را تغییر دهد و تاثیر مثبتی بر تحولات آینده جهانی به‌خصوص در ماجرای غزه بگذارد. در این شرایط هر اقدامی را که به فراگیری بیشتر این جنبش منجر شود باید به فال نیک گرفت و در همین راستا کشورهای مختلف و دانشجویان دانشگاه‌های جهان باید با دانشجویان آمریکایی و سایر دانشجویانی که اکنون در حال اعتراض به رژیم‌صهیونیستی هستند اعلام همبستگی کنند. جمهوری اسلامی ایران و دانشگاهیان آگاه کشور ما نیز می‌توانند در این عرصه پیشقراول شوند و از مسیر نهادهای دانشجویی و اتحادیه‌هایی که وجود دارد اقدام کنند. در همین زمینه می‌توان به نهادهایی ازجمله اتحادیه دانشجویان ایران در اروپا و آمریکا اشاره کرد. اتحادیه‌های مشابهی هم در آسیا ازجمله در هند و فیلیپین وجود دارند که می‌توانند مجرایی برای اعلام همبستگی دانشجویان ایرانی با جنبش اعتراضی اخیر باشند و از این طریق با یک اقدام جمعی به تقویت جریان ضدصهیونیستی که در دانشگاه‌های جهان شکل گرفته کمک کرد. 
درمجموع باید گفت اتفاقاتی که در روزهای اخیر شاهد آن هستیم و تظاهرات گسترده دانشجویان آمریکایی که اکنون در حال سرایت به سایر دانشگاه‌ها در دیگر کشورهاست و همچنین برخورد سرکوبگرانه پلیس و حکومت آمریکا با این تجمعات مسالمت‌آمیز آغاز یک نظم جدید جهانی در ارتباط با جنبش‌های دانشجویی است. تاپیش ازاین همواره این اعتقاد وجود داشت که حرکت‌های دانشجویی می‌توانند به تحولات مهمی در کشورها منجر شوندد و اکنون شاهدچنین حرکت دانشجویی بی‌سابقه‌ای در آمریکا هستیم که دامنه آن هر روزروبه گسترش است. بنابراین بایدمنتظرتحولات مهمی درآمریکا باشیم و می‌توان گفت جنبش دانشجویی اخیر، زوال آمریکا را سرعت خواهد بخشید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها