«جام‌جم» راهکارهای تحریم اقتصادی رژیم صهیونیستی را بررسی می‌کند

رگ حیات اسرائیل در دست مسلمانان

رهبر معظم انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم بسیج دنیای اسلام، از دولت‌های اسلامی خواستند راه صدور نفت و ارزاق به رژیم صهیونیستی را مسدود کرده و با آن رژیم همکاری اقتصادی نکنند. نقش چشمگیر کشورهای اسلامی در حیات اقتصادی صهیونیست‌ها قابل انکار نیست، زیرا بخش عمده‌ای از سوخت و نفت مورد نیاز این رژیم از سوی کشورهای اسلامی تامین می‌شود.
کد خبر: ۱۴۳۱۸۵۷
 
رژیم صهیونیستی عاری از منابع زیرزمینی است و با این حال توانسته نیازهای اقتصادی‌اش را تاکنون برآورده کند. این رژیم اغلب نیاز خود را از طریق واردات تامین می‌کرد و سرزمین‌های اشغالی سود زیادی برای این رژیم داشت. در سال۲۰۲۲ سوخت‌های معدنی، نفت و محصولات نفت پایه به ارزش ۱۴.۶۸میلیارد دلار بالاترین ارزش وارداتی اسرائیل را تشکیل داده است. خبرگزاری بلومبرگ در این باره گزارش داده، رژیم صهیونیستی تقریبا به‌طور کامل به نفت متکی بوده و جنگ با حماس پایانه اصلی این رژیم در دریای مدیترانه را مختل کرده است. کشورهای مسلمان، بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان نفت رژیم صهیونیستی هستند. قطع شریان‌های اقتصادی رژیم صهیونیستی ازجمله توصیه‌های رهبر معظم انقلاب به کشورهای مسلمان و عربی بود که مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. ایشان با تاکید بر لزوم بسیج دنیای اسلام از این دولت‌ها خواستند راه صدور نفت و ارزاق به رژیم صهیونیستی را مسدود داشته و با آن رژیم همکاری اقتصادی نکنند. 
     
کشورهای پشتیبان انرژی اسرائیل
رسانه‌های غربی در روزهای اخیر کوشیده‌‍‌اند در پیشنهاد ایران برای تحریم رژیم صهیونیستی، تردیدهایی وارد آورند. با این حال، تاثیرگذاری چنین اقدامی درصورت اتخاذ به مشارکت قزاقستان و آذربایجان بستگی دارد. داده‌های شرکت تحلیلی کپلر نشان می‌دهد از اواسط ماه می، اسرائیل نزدیک به ۲۲۵هزار بشکه در روز نفت خام وارد کرده که حدود ۶۰ درصد آن از دو کشور اکثریت مسلمان بوده است. کشورهای مسلمان البته در به کارگیری چنین راهکاری سابقه دارند. تحریم نفتی ۱۹۷۳ اعراب علیه رژیم صهیونیستی در جریان جنگ کیپور، تجربه‌ای موفق در این زمینه بود و اگر ایران دوره پهلوی هم به جمع تحریم کنندگان می‌پیوست و شریال انتقال نفت به اسرائیل را باز نمی‌گذاشت، این سیاست بیش از پیش مؤثر بود. گزارش موسسات جهانی، حاکی از آن است که تامین انرژی رژیم صهیونیستی از درگاه اصلی گاز مصر و اردن است و رژیم با این دو کشور مسلمان قرار داد ۱۵ساله دارد تا ۶۰ درصد گاز مصرفی‌اش تامین شود. ترکیه نیز در سال گذشته نزدیک به ۱۱میلیارد لیتر سوخت که بیشتر آن گازوییل بود از صهیونیست‌ها به ارزش پنج میلیارد دلار وارد کرده است. 
   
ناامن‌سازی مسیر شیطان
رژیم صهیونیستی به‌دلیل موقعیت مکانی خود منحصرا از طریق مسیرهای دریایی، صادرات و واردات می‌کند. این اقدام یا از دریای سرخ تا تنگه باب المندب برای رسیدن به شرق آسیا یا از طریق دریای مدیترانه به اروپا انجام می‌شود. نا امن سازی مسیرهای مبادلاتی و مبادی تجاری در کنار تحریم‌ نفتی رژیم از سوی کشورهای اسلامی می‌تواند معادلات جنگ را به نفع مردم غزه تغییر دهد. براساس داده‌های برخی موسسات بین‌المللی درسال۲۰۲۲ چین، آمریکا، آلمان، سوئیس و ترکیه در مقام‌‌های نخست تا پنجم صادرکنندگان کالا به رژیم صهیونیستی ازنظر ارزش قرار داشته‌اند. همچنین ازنظر قاره‌ای، اروپا ۴۹درصد، آسیا ۳۸درصد و آمریکا ۱۳درصد واردت رژیم صهیونیستی را تامین می‌کنند. 
     
زیان ماهانه ۲.۴میلیارد دلاری
دیروز روزنامه اقتصادی اسرائیل مارکر به نقل از وزارت دارایی این رژیم پیش‌بینی کرد کاهش تولید ناخالص داخلی در سال جاری به ۱.۴درصد برسد. این روزنامه توضیح داد یعنی  هر ماه جنگ ممکن است به از دست دادن تولید ناخالص داخلی حدود ۹ میلیارد شِکل (۲.۴میلیارد دلار) منجر شود و اشاره کرد این امر به رکود در سهم سرانه تولید ناخالص داخلی منجر خواهد شد.این روزنامه افزود: سرعت رشد اقتصادی امسال فقط به ۲درصد خواهد رسید ولی انتظارات قبلی حاکی از رسیدن آن به ۳.۴درصد بود. جی پی مورگان چیس در ۲۹اکتبر اعلام کرد با تشدید جنگ در نوار غزه، اقتصاد اسرائیل ممکن است در سه ماه آخر سال‌جاری ۱۱درصد به صورت سالانه کاهش یابد. این روزنامه پیش‌بینی کرده که اقتصاد وارد یک جنگ وجودی می‌شود... بازار کار مختل شده است و بخش‌های تجاری در وضعیت عدم اطمینان قرار دارند. این روزنامه اضافه کرد: اقتصاد تحت تأثیر جنگی که در ۷اکتبر شروع شده، آسیب دید. بلاتکلیفی درموردادامه آن وخطر وقوع یک جنگ همه جانبه درشمال (با لبنان) بر فعالیت‌های اقتصادی تأثیر گذاشته و آسیب‌های چند بعدی به اقتصاد وارد می‌کند. درهمین زمینه بتسلائیل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل، هزینه روزانه جنگ را در نوار غزه حدود یک میلیارد شِکل (۲۶۶میلیون دلار) برآورد کرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها