«جام‌جم» روند صادرات ایران به کشورهای عضو بریکس را بررسی می‌کند

توسعه صادرات از سیبری تا شاخ آفریقا

«جام‌جم» مزایای تجارت ایران با اعضای شانگهای را بررسی می‌کند

جاده توسعه، راه ثروت

در کنار بریکس یکی از نهادهایی که با هدف ایجاد موزانه دربرابر نفوذ آمریکا و ناتو در جهان تشکیل شده، سازمان همکاری‌های شانگهای متشکل از چین، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان، هند، پاکستان و ایران است. هم‌اکنون کشورهای عضو این سازمان سیاسی- اقتصادی ۴۳درصد از جمعیت جهان، ۲۰درصد از صادرات و ۲۰درصد از واردات جهان را در اختیار دارند و از طرف دیگر به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان انرژی در جهان نیز معرفی می‌شوند.
کد خبر: ۱۴۳۱۶۷۱
نویسنده امین محمودی - گروه اقتصاد
 
با این حال کشورمان در سال جاری با توسعه دیپلماسی سیاسی-اقتصادی، دولت سیزدهم به عضویت این سازمان مهم درآمده است و می‌توان گفت عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری شانگهای نه‌تنها از جهت گسترش این سازمان بلکه به دلیل غنای ژئوپولیتیکی آن در به چالش فراخواندن نظم جهانی زیرنظر آمریکا اهمیت دارد. به نظر می‌رسد عضویت ایران در سازمان شانگهای این امکان را می‌دهد که حمایت از اجرای دو پیشنهاد عمده اتصال شمال به جنوب را در اولویت قرار دهد. پیشنهادهایی که شامل کریدور بین‌المللی حمل و نقل شمال جنوب است که اتحادیه اروپا را از طریق روسیه و ایران به هند متصل می‌کند و همچنین توسعه بندر و راه‌آهن چابهار - زاهدان که هند را از طریق ایران به افغانستان آسیای مرکزی و روسیه پیوند می‌زند. علاوه بر این، تکمیل کریدور ایران - افغانستان – ازبکستان، می‌تواند شهرهایی مانند مزارشریف و هرات را مستقیما به بندر چابهار ایران متصل ‌کند که این کریدورها همواره موردتوجه کشورهای سازمان شانگهای مانند چین، روسیه و هند بوده است.همچنین گفته شده ایران در جاده ابریشم نقش‌آفرینی خواهد کرد و این موضوع می‌تواند موجب افزایش تجارت ایران با کشورهای دیگر از جمله چین شود. اکنون چین دومین اقتصاد جهان است و شریک استراتژیک کشورمان محسوب می‌شود، از این رو توسعه تجارت از طریق برنامه‌های توسعه‌ای و کریدوری امکان پذیر است. 
 
۴۵ درصد صادرات ایران به شانگهای
مطابق اعلام گمرک کشور، در هفت‌ماه سال جاری ۷۹ میلیون و ۴۹۰ هزار و ۱۸۵ تن کالا به ارزش ۲۸ میلیارد و ۳۴۴ میلیون و ۶۹۶ دلار به خارج از کشور صادر شده است بنابراین مجموع صادرات ایران به کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای درهفت‌ماه امسال  ۱۱ میلیارد و ۴۵۳ میلیون دلار یا به عبارت دیگر ۳۵ میلیون و ۱۱هزار ۷۸۸ تن بوده است که این امر نشان‌دهنده سهم ۴۰ درصدی به لحاظ ارزشی و سهم ۴۴ درصدی به لحاظ وزنی کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای از واردات کلی محصولات از ایران است.

مجموع تجارت ایران با  شانگهای
در مدت ذکر شده مجموع تجارت ایران به ۱۰۰ میلیون و ۴۰۶ هزار و ۱۸۵ تن به ارزش ۶۴ میلیارد و ۳۵۱ میلیون دلار رسیده است.مجموع تجارت ایران با اعضای سازمان همکاری شانگهای در هفت‌‌ماهه نخست سال جاری به ۴۱ میلیون و ۴۳۱ هزار و ۳۴۵ تن انواع کالاها به ارزش حدود ۲۳ میلیارد و ۷۴۹ دلار می‌رسد. همچنین باید به این نکته نیز اشاره کرد که تراز تجاری ایران با هند، پاکستان، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان مثبت بوده ولی تراز تجاری ایران با چین و روسیه منفی است به همین دلیل باید برنامه‌ریزی درستی  برای افزایش  صادرات به این کشور ها داشته باشیم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها