«جام‌جم» از میزان سرمایه‌گذاری خارجی گزارش می‌دهد

پول‌های پکن در راه تهران

یکی از موضوعاتی که همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده، جذب سرمایه‌گذار خارجی برای پیشبرد پروژه‌های داخلی است. درواقع سرمایه‌گذاران خارجی با عملکرد خود می‌توانند موجب رشد و رونق اقتصادی شوند. بر همین اساس، جذب این سرمایه‌گذارها از مسائل مهمی تلقی شده که دولت‌ها باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند.
کد خبر: ۱۴۳۱۱۳۸

این موضوع درحالی‌است که بررسی آمارها نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی نظیر چین در سال ۲۰۲۲ در ایران، رشد ۱۵۰درصدی داشته که این میزان از رشد سرمایه‌گذاری، فراتر از حجم متوسط سرمایه‌گذاری چین در دیگر کشورهاست. در ادامه این گزارش به بررسی این سرمایه‌گذاری‌ها و روابط اقتصادی ایران با سایر کشورها خواهیم پرداخت.
توسعه فعالیت‌های اقتصادی با سایر کشورها یکی از اقداماتی است که موجب رشد و توسعه اقتصادی کشور خواهد شد. چین در میان هشت شریک عمده صادراتی و همچنین در میان شرکای وارداتی ایران، در رده نخست قرار دارد و این موضوع حاکی از روابط عمیق و گسترده با این کشور است. درواقع دولت سیزدهم، تقویت روابط دوطرفه براساس سیاست‌های همسایگی وهمچنین دیپلماسی اقتصادی را یکی از اهداف خود قرارداده ودرحال جذب سرمایه شرکای‌استراتژیک و افزایش مراودات تجاری با آنهاست.
یکی ازمهم‌ترین برنامه‌هایی که هم‌اکنون اجرای آن آغاز شده است، سند جامع همکاری ایران وچین بود که در ۷فروردین۱۴۰۰ در تهران امضا شد. هدف ازاین سند جامع، به‌کارگیری ظرفیت‌های دو کشور با ترسیم چشم‌انداز همکاری‌های متقابل بلندمدت در حوزه‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی بوده است. براساس این قرارداد ۲۵ ساله، قرار است که رقم ۴۰۰ میلیارد دلار سرمایه توسط چین وارد ایران شود. البته پیاده‌کردن و عملیاتی‌شدن پروژه‌های مربوط به این توافق، نیازمند مجموعه‌ای از هماهنگی‌ها بین بخش‌های دولتی و خصوصی کشور است که در گام اول، پس از سفر رئیس‌جمهور به پکن در تیر امسال، کمیسیون مشترک ایران و چین در این کشور  برگزار شد.
دومین گام برای اجرایی‌شدن این قرارداد، توسط معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد به‌عنوان رئیس کمیسیون مشترک و همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاونان برخی از وزارتخانه‌های اقتصادی و معاون اقتصادی وزارت خارجه برداشته شد. 
طی این گام، مجموعه دیگری از توافق‌ها روی پروژه‌های مشخص در بین بخش‌های دولتی وزارتخانه‌های متناظر ایران و چین برقرار و درباره جزئیات اجرای پروژه‌ها نیز توافق انجام شد. همچنین گفتنی است در بخش خصوصی نیز شرکت‌های فعال بین دو کشور با موانعی مواجه بودند که موانع پیش‌روی آنها نیز با دستورات ویژه در دولت رفع شد.
بااین‌حال، نگاهی به عملکرد دولت و بررسی آمارهای ارائه‌شده از سوی رایزن اقتصادی چین در ایران نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری این کشور در ایران رشد قابل‌ملاحظه‌ای داشته که این میزان رشد سرمایه‌گذاری، قابل قیاس با حجم متوسط سرمایه‌گذاری چین در سایر کشورها نیست. همچنین گفتنی است طی سال ۲۰۲۲، قراردادهای بسیاری در زمینه ساخت پروژه‌های مشترک میان ایران و چین امضا شده که در مقایسه با سال گذشته، رشد ۱۰برابری را به همراه داشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها