ایران در انتخابی المپیک امروز مقابل پرنوسان‌ترین تیم اروپا قرار می‌گیرد

روزی روزگاری آلمان

برای ساعاتی باید بازی‌های آسیایی را فراموش کنیم و تمام دقت و توجه‌مان را روی سائوپائولوی برزیل بگذاریم. تیم‌ملی والیبال ایران بعد از سفری۵۷ساعته که از حیث طولانی بودن قابلیت ثبت در کتاب رکوردهای گینس را دارد باید امروز شنبه هفتم مهر ماه در نخستین دیدار خود در رقابت‌های انتخابی المپیک به مصاف آلمان برود.
کد خبر: ۱۴۲۴۳۳۵

تیمی که طلای بازیهای آسیایی را همین چند روز پیش به دست آورده با روحیه‌ای بالا به سائوپائولو میزبان رقابت‌های انتخابی رفت؛ هر چند سفر جانفرسای ۵۷ساعته توان و اعصاب ملی‌پوشان را زایل کرد. حال که کمی خستگی ملی‌پوشان از این سفر در رفته آیا می‌توانیم امیدوار باشیم که والیبال ایران برای سومین بار پیاپی المپیکی شود؟ 
 
۶+۱
سخت‌تر از سخت. جور دیگری نمی‌شود کار تیم‌ملی والیبال در انتخابی المپیک را توصیف کرد. ملی‌پوشان والیبال ایران در انتخابی المپیک باید با تیم‌های‌ آلمان، اوکراین، قطر، جمهوری چک، ایتالیا، برزیل و کوبا مصاف بدهند. این تیم‌ها در واقع گروه A را تشکیل داده‌اند.  تیم‌های ملی ژاپن، آمریکا، اسلوونی، صربستان، ترکیه، تونس، مصر و فنلاند نیز تیم‌های گروه B را تشکیل داده‌اند.  تیم‌های چین، لهستان، آرژانتین، هلند، کانادا، مکزیک، بلژیک و بلغارستان نیز در گروه C  حضور دارند.  از هر گروه دو تیم به المپیک ۲۰۲۴ پاریس صعود می‌کنند. رقابت‌های انتخابی المپیک در سه گروه هشت تیمی برگزار می‌شود و دو تیم برتر راهی المپیک می‌‌شوند که در مجموع شش تیم می‌شود. این شش تیم به همراه فرانسه فعلا هفت سهمیه قطعی المپیک هستند تا بعدا چهره سایر تیم‌های صعود کننده مشخص شود. پنج سهمیه دیگر بعد از لیگ ملت‌های ۲۰۲۴ و از طریق رنکینگ جهانی تعیین می‌شود.

سال‌های دور و طلایی آلمان

اصل مطلب فعلا مصاف امروز ایران و آلمان است. با توجه به این‌که دو تیم از هر گروه صعود می‌کنند و با توجه به این‌که رقبای قدرتمندی به نام‌های برزیل و ایتالیا در همین گروه داریم باید گام اول را محکم برداریم. آخرین باری که ایران و آلمان مقابل هم قرار گرفتند به همین چند ماه پیش برمی‌گردد، در واقع لیگ ملت‌های ۲۰۲۳ شاگردان بهروز عطایی ۳ بر صفر ژرمن‌ها را بردند تا یکی از معدود پیروزی‌های خود را در لیگ ملت‌ها به دست آورده باشند. ایران و آلمان در مجموع تا به حال ۹ بار مقابل هم صف‌آرایی کرده‌اند. نخستین بار در سال ۱۹۹۱ میلادی و در جام‌جهانی بود که ایران در سه ست متوالی به حریف باخت. در مجموع ۹ دیدار دو تیم‌، پنج برد برای آلمانی‌ها و چهار برد برای ایران به دست آمده است. آلمان روزگاری قهرمان جهان بود اما در دهه‌های اخیر فراز و فرودها و بیشتر نوسان‌هایی منفی داشت. وینارسکی لهستانی هدایت تیم‌ملی آلمان را در دست دارد و این مربی بیشتر متکی به بازیکنان فیزیکی خود است. آلمانی‌ها برای انتخابی المپیک گروزر، بمب‌افکن معروف والیبال اروپا را به ترکیب خود بازگردانده‌اند. آلمان سرویس‌های خطرناکی دارد که برای مقابله با این سرویس‌ها باید دریافت‌هایی عالی داشته باشیم. 

وضعیت گروه

مسلم است که در این گروه دو تیم برزیل و ایتالیا مهم‌ترین حریفان ما محسوب می‌شوند و برای صعود به المپیک باید یکی از این دو تیم را در رده‌بندی گروهی پشت سر بگذاریم. برزیل قدرتمندترین تیم حاضر در این گروه است. آنها در تمامی ۱۵ دوره‌ای که والیبال در المپیک حضور داشته شرکت داشته‌اند. ایتالیا ۱۲ بار، چک ۵ بار و ایران و آلمان نیز هر کدام دو بار حضور داشته‌اند و اینبار برای سومین صعود رقابت می‌کنند. اوکراین، قطر و کوبا تاکنون موفق به کسب سهمیه والیبال مردان المپیک نشده‌اند. 

سفر تاریخی

سیدمحمد موسوی کاپیتان تیم‌ملی والیبال پس از رسیدن به ریودوژانیرو نوشت: «ما الان رسیدیم. این طولانی‌ترین سفر تاریخ است.» قبلا هم شنیده بودیم که اعضای تیم‌ملی والیبال از سفر کردن به کشورهای آمریکای شمالی و جنوبی بیزار هستند. هیچ تیم و هیچ ورزشکاری به اندازه ورزشکاران این رشته مجبور نیست در طول سال سفرهای بسیار طولانی را تحمل کند و به کشور مقصد برسد. بعد از این‌که تیم‌ملی والیبال در هانگژو قهرمان بازی‌های آسیایی شد و نخستین مدال طلای کاروان ایران را ثبت کرد سفر طولانی به برزیل آغاز شد. ابتدا دبی و سپس باقی مسیر که با احتساب معطلی در فرودگاه‌های مختلف به ۵۷ ساعت رسید. بیش از دو روز. چه انرژی شگرفی که در این سفر هدر رفت. 

شنبه ۸ مهر
برزیل - قطر  ۱۶:۳۰
ایتالیا -جمهوری چک  ۲۰:۰۰
ایران - آلمان   ۲۳:۳۰

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها