نقره الفتی، اولین مدال‌آور تاریخ ژیمناستیک ایران در بازی‌های آسیایی بود

پرش شگفت‌انگیز

ژیمناستیک...وقتی داستان المپیک وسط باشد می‌دانیم که اصلا سهمیه نمی‌گیریم. وقتی هم در بازی‌های آسیایی هستیم می‌دانیم شانسی برای کسب مدال نداریم. اما این تابوی ۷۲ ساله، سرانجام شکست. با قدم‌های استوار مهدی الفتی، پسر ۲۲ ژیمناستیک ایران و آن پرش تاریخی‌اش از خرک. ایران برای نخستین بار در بازی‌های آسیایی صاحب مدال ژیمناستیک شد. مدالی از جنس نقره که بی شک به تنهایی اندازه چند مدال طلا ارزش دارد.
کد خبر: ۱۴۲۴۲۹۴
نویسنده رضا پورعالی - خبرنگار اعزامی جام‌جم به هانگژو 

شیرین‌تر از طلا

الفتی امسال ۲بار در جام‌جهانی پرید و هر دو بار هم خبرساز شد. اولی با کسب مدال نقره جام جهانی آلمان و دومی هم با کسب عنوان چهارمی در باکو. او خیلی زود نام خود را به عنوان یکی از بهترین‌های پرش خرک دنیا سر زبان‌ها انداخت، تا خیلی از خارجی‌ها برای اولین بار با تعجب با خودشان بگویند مگر در ایران هم ژیمناست مستعد وجود دارد؟
حالا همان مهدی الفتی، شد تاریخ‌ساز ژیمناستیک ایران در بازی‌های آسیایی‌. او نخستین مدال تاریخ ژیمناستیک ایران را به گردن آویخت، آنهم در شرایطی که وضعیت فدراسیون ژیمناستیک در بلاتکلیفی محض قرار دارد و فدراسیون جهانی انتخابات فدراسیون ایران را نپذیرفته و رئیس قبلی را به رسمیت می‌شناسد. الفتی در چنین فضایی با پرش‌های شگفت‌انگیز خود تاریخ را ورق زد.  او دیروز دو‌پرش خیره‌کننده داشت؛ اول ۱۴.۹۳۳امتیاز که شادی زائدالوصف خودش و محمدرضا خیرخواه (مربی تیم) را به همراه داشت و‌ پرش دوم با امتیاز ۱۴.۶۳۳. میانگین این دو پرش امتیاز ۱۴.۸۷۳ را برای الفتی به همراه داشت تا با همین عدد، نام او بعد از تانیگاوای نامدار در رده دوم جدول فینال پرش خرک قرار بگیرد. این ژاپنی که در همین بازی‌ها طلای دارحلقه، بارفیکس و حرکات زمینی را هم به دست آورده بود، با امتیاز ۱۵.۰۱۶ چهارمین طلای خود را در هانگژو به دست آورد اما برای الفتی و ژیمناستیک ایران شاید همین تک مدال نقره، شیرین‌تر بود از همه طلاهای تانیگاوای ژاپنی. الفتی با فاصله معناداری نسب به ژیمناست مالزی در مکان دوم ایستاد تا از امروز به بعد، بتوانیم درباره شانس مدال آوری ژیمناستیک ایران در بازی‌های آسیایی حرف بزنیم‌. 

الفتی: ثابت کردم می‌توانیم

مهدي الفتي بعد از کسب مدال نقره بازي‌هاي آسيايي، درحالی که پرچم ایران را در سالن به اهتزاز در آورده بود، با خوشحالی از این مدال تاریخی گفت: بعد از چند سال كه نمايندگان ايران نتوانستند مدال بگيرند من توانستم اين كار را انجام دهم و از اين حيث خيلي خوشحالم. هميشه زنگ تفريح ديگر كشورها بوديم اما توانستم با پرچم كشورم ثابت كردم كه مي‌توانيم روي سكوي آسيايي و جهاني باشيم.

خیرخواه: می‌توانیم در المپیک هم مدال بگیریم

«مهدی الفتی با قدرت تمام این مدال ارزشمند را پس از ۸۰سال و برای اولین بار در تاریخ ژیمناستیک کشورمان به دست آورد تا شگفتی‌ساز شویم.» 
محمدرضا خیرخواه، سرمربی تیم‌ملی ژیمناستیک ایران با بیان این جمله درباره مدال ارزشمند شاگردش گفت: «ما می‌توانستیم یک مدال دیگر هم توسط کهنی کسب کنیم که متاسفانه روی یک لغزش به فینال نرسید و اگر فینالیست می شد قطعا روی‌سکو می‌رفت. من پیش‌بینی دو مدال یکی در دارحلقه و دیگری در پرش خرک را کرده بودم اما تنها الفتی مدال گرفت.» 
سرمربی تیم‌ملی ژیمناستیک درباره وضعیت نابسامان فدراسیون ژیمناستیک پیش از بازی‌های آسیایی گفت: «می‌دانید که پیش از رقابت‌ها چه جو بدی به دلیل عدم صدور لایسنس‌ها حاکم بود اما توانستیم بچه‌ها را جمع و جور کنیم و با این شرایط به هانگژو آمدیم. خسرونژاد به مقام هفتم قهرمان قهرمانان رسید و بقیه بچه‌ها نظیر حمیدی و کهنی عملکرد خوبی داشتند.» سرمربی تیم‌ملی ژیمناستیک با بیان این‌که این مدال را به مردم ایران تقدیم می‌کنیم، درباره شانس کسب سهمیه المپیک در ژیمناستیک گفت: «می‌توانیم سهمیه بگیریم و حتی می‌توانیم در المپیک مدال داشته باشیم.»

اشک‌هایش...

مدال تاریخی مهدی الفتی در بازی های هانگژو وقتی ارزشی دو چندان پیدا می‌کند که می دانیم این شگفتانه و تک مدال نقره دور از انتظار، به موازات مدال‌هایی از این دست مثل مدال برنز فرانک پرتو آذر در دوچرخه کوهستان و... موید وجود استعدادهای ناب در رشته‌هایی است که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند. در محوطه بیرونی استادیوم هانگ‌لانگ دقایقی در کنار محمد خیرخواه، سرمربی تیم‌ملی ژیمناستیک بودیم و وقتی به دنبال رمز و راز چشم‌های خیس و شبنمی او در حاشیه مسابقه امروز رفتیم، فورا دست‌هایش را به سمت آسمان برد و با بغض گفت: «خواست خدا بود. شرایط ماه‌های اخیر و وضعیت فدراسیون روی کارمان اثر گذاشته بود. گریه امروز من ریشه در سختی‌هایی داشت که برای رسیدن به این موفقیت کشیدیم و من کمترین نقش را در این مدال تاریخی داشتم که بر تارک ورزش این کشور حک شد.»
درباره ادعای بزرگ او مبنی برشانس مدال‌آوری ایران در المپیک پرسیدیم که با اشاره به پتانسیل بالای ژیمناست‌های ایرانی پاسخ داد:«ذره‌ای به ادعای امروز خودم شک ندارم اما امیدوارم این‌مدال ارزشمندعاملی شود برای نگاه‌ویژه‌تر به رشته ما.»
سوالات زیادی از این مربی داشتیم، اما وقت حضور او و پسر نقره‌ای‌اش در مراسم اهدای مدال رسیده بود، دست الفتی را گرفت و خرامان خرامان مسیر سکوها را پیش گرفتند. لحظه‌ای به سمت ما برگشت؛ هنوز چشمانش پر از اشک بود: « این بهترین مسیری است که در زندگی‌ام طی می‌کنم. همه با هم کاری کنیم که این مدال دروازه موفقیت های بزرگ‌تر ژیمناستیک ایران باشد.» 

دکتر هاشمی: نقره ژیمناستیک نشان داد در تصمیم‌مان اشتباه نکردیم

دکتر سید‌مناف هاشمی گفت: کسب مدال نقره در رشته ژیمناستیک بعد از ۷۰سال از آغاز بازی‌های آسیایی، یک مدال باارزش و تاریخ‌ساز برای این رشته المپیکی و حتی ورزش کشور خواهد بود. دکتر سید‌مناف هاشمی دبیرکل کمیته ملی المپیک و سرپرست کاروان اعزامی به این بازی‌ها ضمن بیان مطلب فوق تصریح کرد: یا توجه به امکانات و شرایطی که ژیمناستیک طی یکی، دو سال اخیر داشت و برخی مسائل پیش آمده در آن، مانع نشد که کمیته ملی المپیک آن را فراموش کند و تا آخرین لحظات پیگیر مسائل این تیم بودیم، لذا با جسارتی که کمیته در اعزام این تیم به بازی‌های آسیایی نشان داد کسب این مدال باارزش نشان می‌دهد در تصمیم خود اشتباه نکردیم. وی گفت: کسب نشان نقره ژیمناستیک را به آقای مهدی الفتی، خانواده ژیمناستیک و ملت بزرگ ایران تبریک عرض می‌کنم چرا که این موفقیت نشان می‌دهد اگر امکانات این رشته را افزایش داده و به روز کنیم و از برخی حواشی دوری گزینیم، بدون تردید ژیمناستیک هم می‌تواند به عنوان یک رشته مدال‌آور کنار دیگر رشته های ورزشی خودنمایی کند. هاشمی خاطرنشان کرد: کسب نشان نقره سرآغازی برای توجه هرچه بیشتر به این رشته المپیکی است و قطعا از این پس نگاه‌های مسئولان و مردم نسبت به این رشته تغییر خواهد کرد و امیدواریم با همدلی و همزبانی، شاهد ادامه موفقیت‌های آن در دیگر رقابت‌های پیش رو باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها