دبیر جبهه فرهنگی اجتماعی جنوب غرب استان تهران

امدادرسانی جهادگران جنوب غرب تهران در مناطق زلزله زده خوی

زلزله خوی روزهای سختی را برای ساکنان روستاهایی که دچار حادثه شده بودند، رقم زد و این مشکلات وقتی دوچندان شد که باران و برف و سرمای زمستان دست و پای زلزله‌زدگان را بست و اجازه هیچ کاری را به آنها نداد. اما با بهترشدن شرایط، کار آواربرداری و ساخت و سازها شروع شد و بعد از بتون‌ریزی واحدهای آرماتوربندی‌شده در برخی نقاط زلزله‌زده حالا مسئولان آذربایجان غربی از نصب اسکلت‌های فلزی خبر داده و اعلام شده تا قبل از سال جدید فاز اول واحدها تکمیل و با حضور رئیس‌جمهور تحویل متقاضیان خواهد شد.
کد خبر: ۱۴۰۰۲۰۳
نویسنده حوریه ملکی - گروه ایران

ضمن این که مخزن ۵۰۰۰ متر مکعبی شهرک ولیعصر خوی هم با پیشرفت ۷۲ درصدی در حال احداث است و با اتمام آن مشکل تامین آب ساکنان مرتفع خواهد شد. وقتی زلزله به واحدهای مسکونی خوی آسیب رساند یک مشکل بزرگ هم بروز کرد و آن هم قطع آب بود. بر همین اساس، یکی از مهم‌ترین نیازهای زلزله‌زدگان خوی تامین آب شرب بود که از همان روزهای اول در دستور کار مسئولان استان قرار گرفت. با توجه به این که تا قبل از زلزله هم مخزن درستی برای نگهداری آب وجود نداشت، شرکت آب و فاضلاب خوی تصمیم گرفت تا یک کار ماندگار در این منطقه انجام دهد. حالا مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوی از پیشرفت ۷۲ درصدی مخزن ۵۰۰۰ متر مکعبی شهرک ولیعصر خوی خبر داده و با بیان این که ساخت ستون‌های اتاق فرمان این مخزن در حال اجراست، می‌گوید:​«در پروژه مذکور احداث مخزن بتونی ۵۰۰۰مترمکعبی و اجرای ساختمان سرایداری ۸۰ مترمربعی و خط انتقال برگشت تا تقاطع جاده آغچه قشلاق، حوضچه‌های ورودی و خروجی، سیستم زهکشی و محوطه‌سازی از تعهدات پیمانکار است.» یدا... سلطانی ادامه می‌دهد: «بتون‌ریزی کف و حوضچه‌های خروجی و شست‌وشوی مخزن با آرماتورگذاری حدود ۱۰۰ تن و اجرای بتون به حجم ۸۰۰ مترمکعب در سنوات گذشته اتمام یافته و آرماتورگذاری دیواره‌ها و ستون‌ها و بتون‌ریزی ستون‌ها، دیوار شمالی و غربی و میانی و همچنین سقف‌ها انجام شده است و در حال ایجاد دریچه‌های بازدید هستیم.» به گفته این مسئول، با ساخت این مخزن و مخزن ۱۵ هزار مترمکعبی در حال احداث توسط سازمان آب منطقه‌ای آذربایجان غربی، حجم مخازن شهر خوی به ۵۱ هزار مترمکعب خواهد رسید.

تکمیل فاز اول واحدها

چند روز پیش بود که خبر بتون‌ریزی ۱۰ واحد آرماتوربندی‌شده در روستای وار از مناطق زلزله‌زده شهرستان خوی منتشر شد و حالا مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی از آغاز نصب اسکلت‌های فلزی در این نقاط خبر داده است.

جعفر برزگر با بیان این که عملیات آواربرداری واحدهای احداثی در ۱۶ محور با استقرار ۱۶۰دستگاه ماشین‌آلات سنگین از استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، کردستان و قزوین و سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان با سرعت ادامه دارد، می گوید: «تاکنون از مجموع ۲۱۲۰ واحد احداثی، آواربرداری ۱۰۳۱واحد مسکونی در روستاها به اتمام رسیده است. همچنین با ابلاغ دستورکارهای واحدهای تعمیری در مناطق زلزله‌زده شهرستان خوی به سرعت ادامه دارد.» بعد از وقوع زلزله در خوی به درخواست مردم منطقه ۳۵ هزار واحد مسکن در این شهر از لحاظ مقاومت مورد ارزیابی قرار گرفت. با مشارکت دستگاه‌های مختلف از جمله بنیاد مستضعفان، سیمان و میلگرد مورد نیاز بازسازی مسکونی خوی تامین‌شده و قرار است تا قبل از سال جدید با حضور رئیس‌جمهور فاز اول این واحدها تکمیل و تحویل متقاضیان شود. خوی ساخته می‌شود و ساکنانش زندگی جدیدی را آغاز خواهند کرد اما باید تمهیداتی اندیشیده شود تا با هر بار لرزش خسارات زیادی برجای نماند. برهمین اساس، مهم‌ترین راهکار برای مقابله با خسارت زلزله‌های احتمالی آینده، متوقف‌کردن روند ساخت و سازها در مسیر گسل خوی است. علیرضا شهیدی، رئیس سازمان زمین‌شناسی کشور با بیان این که خوی روی گسل سیه‌چشمه به طول ۱۸۰ کیلومتر قرار دارد که از این میزان، ۱۱۰ کیلومتر در ایران و ۷۰ کیلومتر در کشور ترکیه است، می‌گوید: «این گسل در خوی به پنج شاخه تبدیل می‌شود. اگر در محدوده گسل‌ها ساخت‌وسازی صورت گیرد، هر چند هم که مقاوم و استاندارد باشد، احتمال دارد در زلزله‌های آینده خسارت زیادی به آنها وارد شود.» رئیس سازمان زمین‌شناسی کشور با بیان این که هیچ کسی نمی‌تواند ادعا کند که وقوع زلزله را می‌توان پیش‌بینی کرد، گفت: مردم به شایعات بی‌پایه و اساس منتشر‌شده در فضای مجازی توجه نکنند. به گفته این مسئول، بررسی صد سال اخیر زلزله‌ها در خوی نشان داده که بزرگ‌ترین آنها ۶ ریشتر بود و احتمال وقوع زلزله‌ای با بزرگی بیشتر بسیار کم است. اما امسال علاوه بر چهار زلزله، بیش از ۱۵۰ پس‌لرزه نیز در این شهر ثبت شده که نشان می‌دهد این گسل در حال تخلیه انرژی خود است.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها