خبری که به‌تازگی درباره حضور چشمگیر سازمان هنری رسانه‌ای اوج با ۱۰ و حداقل هشت فیلم در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر منتشر شد، با بازخورد‌هایی در میان اهالی سینما و رسانه همراه بود. آن‌هایی که نسبت به این ماجرا، زاویه داشتند، این حجم از حضور در میان جشنواره‌ای که سال گذشته ۲۲ فیلم را برای بخش مسابقه انتخاب کرده بود را غیرمنصفانه و تبعیض‌آمیز خواندند و آن را تهدیدی برای سینمای بخش خصوصی دانستند.
کد خبر: ۱۳۷۰۶۰۵
نویسنده علی رستگار - گروه فرهنگ و هنر

به گزارش جام جم آنلاین، اول این‌که لزوما قرار نیست همه این تولیدات درصورت ثبت‌نام در جشنواره، توسط هیات انتخاب پذیرفته شوند و این اعلام‌حضور قطعا به معنای راهیابی به بخش مسابقه نیست، اما اگر هم این اتفاق بیفتد و این آثار به دلیل کیفیت و استاندارد و شایستگی در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر حاضر باشند، فی‌نفسه چه ایرادی دارد. آیا جز این است که وجود فیلم‌های باکیفیت، به جشنواره ارزش و اعتبار می‌دهد و این رویداد را پررونق‌تر می‌کند؟ فیلم‌های نهاد‌های دیگر و بخش خصوصی هم در صورت برخورداری از ویژگی‌ها و امتیازات در قصه و ساختار، می‌توانند در رقابتی سالم برخی یا حتی همه فیلم‌های اوج را پشت‌سر بگذارند و وارد بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر شوند.
 
ضمن این‌که دوره‌هایی مثل همین سال گذشته جشنواره هم بوده که فیلمی از اوج در جشنواره حضور نداشت یا حتی در دوره‌ای یکی از ساخته‌های این سازمان «امپراتور جهنم» از قضا به تهیه‌کنندگی رئیس فعلی سازمان سینمایی، به بخش مسابقه جشنواره هم راه پیدا نکرد و حتی از حضور در بخش غیررقابتی هم انصراف داد. اهمیت اوج در این بوده است که هم نگاه کلیشه‌ای به سینمای انقلاب و دفاع‌مقدس را کنار زد و هم این‌که مضامین و مفاهیم ارزشمندی را در یک تنوع ژانری کمیاب به مخاطبان عرضه کرد. ضمن این‌که ویژگی‌های مضمونی و محتوایی تولیدات اوج نیز همخوانی درستی با موارد مطروحه در آیین‌نامه جشنواره فیلم فجر دارد و به سهم خود با بهره‌گیری از پرتو‌های فرهنگ ایرانی و اسلامی زمینه رشد و اعتلای آثار سینمایی بر پایه هویت ملی و دینی را رقم می‌زند.

به‌رغم خبر منتشرشده درباره حضور پررنگ اوج در جشنواره فیلم فجر امسال، به دلایلی، چون اتفاقات و حاشیه‌هایی که سال گذشته برای فیلم «مسیح پسر مریم» ایجاد شد و همچنین رقبایی در برخی نهاد‌های دیگر که از قضا آن‌ها هم مشغول ساخت آثاری با سوژه مشترک هستند، هنوز اطلاعات و جزئیات بیشتری در این زمینه رسانه‌ای نشده است. عجالتا آنچه قطعیت دارد و از تولیدات حتمی اوج در این روزهاست، فیلم‌هایی درباره شهیدان محمد بروجردی و مهدی زین‌الدین است. پروژه اول، فعلا با اسم موقت «غربت» در دست تولید است و برخلاف آنچه قبلا گفته شد و از آن به‌عنوان سریال نام می‌بردند، یک پروژه سینمایی است که اولین رونمایی از آن در جشنواره فیلم فجر خواهد بود.
 
این فیلم با نگاهی به کتاب «محمد مسیح کردستان» نوشته نصرت‌ا... محمودزاده ساخته می‌شود. آنچه مخاطبان را نسبت به موفقیت این فیلم امیدوار می‌کند، سابقه درخشان محمدحسین لطیفی در فیلم «روز سوم» است که به مقاومت رزمنده‌ها در روز‌های حمله عراق به خرمشهر می‌پرداخت. تهیه‌کننده این فیلم هم حامد عنقا است که سابقه چند همکاری موفق با لطیفی را در تلویزیون و شبکه نمایش‌خانگی دارد. یکی دیگر از مهم‌ترین فیلم‌های اوج که اطلاعاتی از آن به بیرون درز نکرده، فیلمی درباره شهید مهدی زین‌الدین فرمانده لشکر ۱۷ علی‌بن‌ابیطالب است.

به‌جز این دو فیلم، اوج فیلم دیگری هم با موضوع اتفاقات پادگان اشرف و روابط اعضای گروهک مجاهدین خلق در دست تولید دارد. از آن سوژه‌های جذاب و ملتهبی که در این چند سال اخیر هم خود اوج سراغ آن رفته و هم در فیلم‌های پرمخاطبی، چون «ماجرای نیمروز» و «ماجرای نیمروز رد خون» در این زمینه طرح موضوع شده است.

تاریخ صدر اسلام

فیلم موهن و انگلیسی «بانوی‌بهشت» که این روز‌ها در برخی کشور‌ها اکران شده و حاشیه‌های زیادی به‌وجودآورده، محصول انفعال و عملکرد ضعیف کشور‌های مسلمان هم هست؛ بنابراین لزوم ساخت فیلم‌هایی درست با روایت‌هایی معتبر از تاریخ صدر اسلام در سینمای کشور‌های مسلمان احساس می‌شود. ساخت چنین فیلم‌هایی هرچند با خطرات و دشواری و چالش‌هایی روبه‌روست، می‌تواند بخشی از این خلأ را پر کند. ساخت فیلمی درباره حضرت خدیجه (س) در این بزنگاه هم می‌تواند اثر مهمی به سینمای ایران اضافه کند و هم واکنشی هنرمندانه و درخور به فیلم توهین‌آمیز انگلیس در زمینه صدر اسلام باشد. فیلمنامه این فیلم را داوود میرباقری نوشته شده است؛ نویسنده و کارگردانی که تبحر و ید طولایی در این زمینه دارد و دانش و هنرش در این خصوص را با آثاری، چون امام‌علی (ع) به ما نشان داده است. به‌جز این فیلم، اوج اثر دیگری هم در فضای سال‌های صدر اسلام تولید می‌کند، فیلمی که به وقایع مهم پس از عاشورا می‌پردازد. فقط امیدواریم این اثر به سرنوشت «رستاخیز» دچار نشود. فیلم‌های مسیح پسر مریم به کارگردانی علی جعفرآبادی و تهیه‌کنندگی مهدی فرجی و جلیل شعبانی و «کارو» به کارگردانی احمد مرادپور و تهیه‌کنندگی حسین صابری هم که از تولیدات دو سال اخیر اوج هستند و به دلایلی موفق به حضور در این رویداد نشدند، می‌توانند از گزینه‌های شرکت در جشنواره فجر باشند.

افتخارات اوج در فجر
سی‌وچهارمین دوره

ایستاده در غبار (سیمرغ بلورین بهترین فیلم، بهترین جلوه‌های ویژه میدانی و بهترین طراحی صحنه و لباس) / بادیگارد (بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین جلوه‌های ویژه میدانی و جلوه‌های ویژه بصری) /فهرست مقدس (بهترین انیمیشن)

سی‌وششمین دوره

تنگه ابوقریب (بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین چهره‌پردازی و بهترین جلوه‌های ویژه میدانی)
به وقت شام (بهترین کارگردانی، بهترین موسیقی متن و بهترین صداگذاری)
سوءتفاهم (نامزدی دریافت جایزه در پنج رشته)

سی‌وهفتمین دوره

۲۳ نفر (بهترین فیلم از نگاه ملی و نامزدی دریافت جایزه در پنج رشته)

سی‌وهشتمین دوره

خروج (بهترین چهره‌پردازی و بهترین جلوه‌های ویژه بصری و نامزدی دریافت جایزه در سه رشته)
آبادان یازده ۶۰ (جایزه ویژه شهید سردار سلیمانی)
لباس‌شخصی (تحسین‌شده توسط تماشاگران و منتقدان)
روز بلوا (حضور)

سی‌ونهمین دوره

مصلحت (دیپلم افتخار بهترین کارگردان اول و نامزدی دریافت جایزه در شش رشته)
منصور (نامزدی دریافت جایزه در دو رشته و برنده سیمرغ بهترین عکس در دوره بعدی)

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها