پل ‌دختر کرج که آذرماه سال گذشته فروریخت با وجود وعده و دستور صریح وزیر میراث فرهنگی هنوز بازسازی نشده است

چرا کسی به فکر پل زیبای کرجی‌ ها‌ نیست؟

بلوار امام‌علی(ع) فقط یکی از مناطق مشکین‌ دشت البرز است که مشکلاتش با مشکلات یک شهر بزرگ برابری می‌کند و صدای شهروندان و مراجعان را درآورده است

یک شهر کوچک و هزار دردسر

مشکین‌ دشت، شهری در غرب شهرستان فردیس در جنوب استان البرز است با جمعیتی بالغ بر80 هزارنفر و پشتوانه‌های تاریخی و صنعتی مثل دو تپه باستانی و شهرک صنعتی صفادشت و بازار مبل امام‌ علی (ع) (بزرگترین مجموعه مبلمان در خاورمیانه) که فرصتی اقتصادی، فرهنگی و گردشگری برای این شهر کوچک به‌وجود آورده است.
کد خبر: ۱۳۳۹۵۱۰

وجود باغ‌های میوه و درختان کهنسال چنار این شهر کوچک را دل‌انگیزتر کرده است. با این حال این شهر کوچک دردها و نارسایی‌ها و مشکلات آشکار و پنهان بسیاری دارد که با کمی گشت‌وگذار در شهر و نشستن پای درددل شهروندان می‌شود از آنها باخبر شد؛ شکایاتی که سررشته‌اش به نارسایی‌ها و مدیریت ضعیف شهری می‌رسد که البته در بسیاری از شهرهای ایران به چشم می‌خورد؛ می‌رسد به بلوار بزرگی که انتهایش به یک جاده خاکی و مجموعه‌ای از صنایع و مجتمع‌های تجاری و پسماندهای رهاشده با هزاران نفر تردد در طول روز می‌رسد و امان همه را بریده است.

شهر خوب از منظر جامعه‌شناسی باید دو ویژگی دسترسی ‌خوب به امکانات شهری و خدمات تفریحی داشته باشد که در صورت جمع این دو کنار یکدیگر، آن شهر از نظر جامعه‌شناسی مناسب‌ترین مکان برای زیست ‌شهروندان است؛​ همان شرایطی که در مشکین‌دشت وجود ندارد.

طراحی شهرهای جدید و برنامه‌ریزی برای آنها باید قبل از ساخت یک شهر یا تبدیل یک روستا یا بخش به شهر آغاز شود تا در ادامه رشد و توسعه مشکلی برای شهروندانش ایجاد نشود.

به اعتقاد کارشناسان، ایجاد شهرها و شهرک‌های جدید در مجاورت شهرهای پرجمعیت، راهبردی موردتوجه در تمام دنیاست اما به منظور اجرای موفق این طرح حتما لازم است شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور و شهرهای مختلف مدنظر قرار بگیرد و استانداردها و ضوابط به‌درستی اجرا شود. حالا شما با توجه به توصیفاتی که از یک شهر اصولی و مطابق استانداردهای شهرسازی گفته شد، مشکین‌دشتی را تصور کنید که در انتهای بلوار امام‌علی(ع) و بلوار رضوان آن، شهرک‌های صنعتی زیبادشت(صفادشت)، بزرگترین بازار مبل خاورمیانه یعنی مجتمع تجاری امام‌علی(ع) با دارابودن مرکز تعویض پلاک خودرو و آرامستان بهشت سکینه(س) قرار دارد.

بلواری که به ناکجاآباد می‌رسد

تردد روزانه در این مسیر بیش از هزار خودرو و چند هزار نفر است و انتهای این بلوارهای رهاشده که مجموعه‌های صنعتی، تجاری و خدماتی مستقرشده، کاملا خاکی، ناهموار و بسیار پرخطر است و هیچ راه آسفالت مناسبی برای دسترسی به آنها برای مردم وجود ندارد. بررسی‌های میدانی خبرنگار جام‌جم البرز نشان می‌دهد علاوه برنبود راه ارتباطی مناسب برای مردم به بهشت سکینه(س)، مجتمع تجاری امام‌علی(ع)و شهرک صنعتی صفادشت، نبود روشنایی مناسب، وجود و تخلیه نخاله‌های ساختمانی و صنعتی در اطراف این مجتمع‌های تجاری و صنعتی و رهاشدن فاضلاب شهری در این محدوده تجاری، خدماتی و صنعتی معضلات بسیاری برای شهروندان و تولیدکنندگان و رهگذران عبوری فراهم کرده است.

به ستوه آمده‌ایم

محمد هاشمی، یکی از ساکنان اطراف بازار مبل امام‌علی(ع) است که درباره مشکلات این شهر کوچک به ما می‌گوید: از زمان احداث این بلوار سالها می‌گذرد اما شهرداری این بلوار را نیمه‌کاره رهاکرده و مشکلات بسیاری برای مردم محلی و کسانی که به این منطقه مراجعه می‌کنند به‌وجود آورده است. بارها به شهرداری و شورای شهر مراجعه کرده‌ایم اما کسی به داد ما نمی‌رسد. تاکنون چندنفر در همین مسیر کشته شده‌اند، برای اینکه اینجا نه از علائم راهنمایی‌ورانندگی خبری هست نه از امکاناتی مانند روشنایی معابر.

یک خانم که برای تعویض‌پلاک به مجتمع تجاری امام‌علی(ع) مراجعه کرده است به ما می‌گوید: اصلا باورم نمی‌شود، مرکز تجاری مدرنی مانند بازار مبل امام‌علی(ع) با بهترین امکانات از ابتدایی‌ترین امکانات دسترسی برخوردار نباشد! راه خاکی، فاضلاب رهاشده شهری در اطراف و نبود هیچ تابلو راهنمایی از مشکلات قابل‌لمس این مجتمع است.

یک مغازه‌دار در بلوار امام‌علی(ع) از بی‌توجهی مسوولان شهری به مشکلات این منطقه گلایه‌کرده و می‌گوید: احداث این بلوار ناتمام مانده و همین امر موجب تجمع افراد معتاد و ولگرد در این منطقه شده است، فاضلاب رهاشده و نخاله‌های انباشته‌شده در این منطقه نیز مشکین‌دشت را به محل تجمع سگ‌های ولگرد تبدیل و خطرات بسیاری از نظر ایمنی و بهداشتی برای مردم ایجاد کرده است.

با چند نفر دیگر از اهالی مشکین‌دشت هم‌ صحبت کردیم که کم‌وبیش همه از خدمات شهری گلایه‌مند بودند و شهرداری و شورای‌شهر را در رفع این نارسایی‌ها مقصر می‌دانستند.

خرابه‌ای که به بهشت می‌رسد

نه‌تنها برای ساکنان این منطقه که برای هر شخصی که به این شهر وارد می‌شود و ازجمله خود ما این سوال مطرح است که با وجود مجتمع تجاری امام‌علی(ع) و مرکز تعویض‌پلاک در آن و شهرک صنعتی زیبادشت و قرارگرفتن بهشت سکینه(س) در این منطقه و تجمع قطب‌های تجاری، صنعتی و خدماتی در آن چطور هیچ یک از امکانات خدماتی و رفاهی در این بخش از شهر ایجادنشده و اوضاع در این منطقه بسیار آشفته و نامناسب است؟

در ابتدای ورود به بازار امام‌علی(ع) آنچه توجه هر مراجعه‌کننده‌ای را جلب می‌کند تفاوت درون و بیرون مجتمع است، گویی از مخروبه‌ای به شهری مدرن وارد می‌شوی! در ورودی این بازار بزرگ انبوه مراجعان برای تعویض‌پلاک از راه‌های دور و نزدیک توجه شما را به خود جلب می‌کنند.

به میان مراجعان تعویض‌پلاک خودرو می‌رویم. در یک جمله همه از انبوه مشکلات در بیرون مجتمع گلایه دارند؛ از نبود راه آسفالت و روشنایی و وجود نخاله‌های ساختمانی و گرد و خاک و فاضلاب اطراف مجتمع گرفته تا نبودپاسخگویی مسوولان شهری.

عوارض پرداخت می‌کنیم

به دفتر مدیرعامل مجتمع تجاری مبل امام‌علی(ع) می‌رسیم؛ دفتری که برای رسیدن به آن باید از محله و جاده خاکی و پرگردو خاک گذر کرد و پس از تکاندن این گردوغبار وارد دفتر آقای مدیر شد.

علی دهقان با اشاره به تاسیس مجتمع و راه‌اندازی آن سال88 می‌گوید: فعالیت در مجتمع تجاری امام‌علی(ع) برمبنای اشتغالزایی و کارآفرینی است. در بازار بزرگ مبل امام‌علی(ع) به‌صورت مستقیم 608 نفر و غیرمستقیم 3000 نفر از تولیدکننده، فروشنده، بازرگان و صادرکننده فعال هستند.

وی می‌افزاید: من یک شهروند کارآفرین هستم و با تمام توان سعی در ایجاد این مجموعه بزرگ و کارآمد کرده‌ام. تمام حقوق مربوط به سازمان‌های مرتبط به خدمات شهری از مالیات و عوارض گرفته تا هزینه‌های مشارکت در خدمات عمومی را پرداخت کرده‌ایم اما متاسفانه کم‌کاری شهرداری و شورای شهر در ایجاد خدمات شهری مختلف و نیمه‌کاره رهاکردن طرح‌های شهری در مشکین‌دشت موجب‌شده اکثر مراجعان به مجتمع تجاری امام‌علی(ع) و حتی شهرک‌های صنعتی مجاور و بهشت سکینه(س) دچار مشکل‌شده و ناراضی باشند.

ضرورت وجود مدیران متخصص

مدیرعامل مجتمع تجاری مبل امام‌علی(ع) می گوید: از ابتدای منطقه دشت بهشت مشکین‌دشت تا مجتمع تجاری امام‌علی(ع) حدود 200واحد تجاری در زمینه تولید و عرضه مبل تاسیس‌شده و فعال هستند اما متاسفانه از کمترین خدمات شهری از قبیل داشتن راه مناسب و آسفالت، روشنایی معابر، داشتن خدمات آب و فاضلاب و... به‌صورت کامل بهره‌مند نیستند.

علی دهقان معتقد است فارغ از مباحث جناحی و سیاسی نیاز است اعضای شورای شهر و شهردار در رشته‌هایی مثل مدیریت، شهرسازی، حقوق و سایر رشته‌های مرتبط با شهر تحصیلات داشته باشند تا شهر و شهروندانش با مشکلات و معضلات جدی که ما امروز با آنها دست به گریبان هستیم مواجه نباشیم.

این کارآفرین می‌گوید: مجتمع‌های تجاری به عنوان یکی از مهم‌ترین کاربری‌های شهری در کنار توسعه اقتصاد شهری، نقش مهمی ایفا می‌کنند. امروزه ایجاد مجتمع‌های تجاری چندمنظوره در شهرها راهکار مناسبی برای تولید هسته‌های جدید شهری محسوب می‌شود. در برنامه‌ریزی برای ایجاد مجتمع‌های تجاری جدید توجه همزمان به مولفه‌های دسترسی مناسب، طراحی فضاهای فراغت و گردشگری از اهمیت زیادی برخوردار است.  رفع مشکلات شهر و نواحی شهری مهم‌ترین مطالبه شهروندان است که باید مدیران شهرداری مناطق با برنامه‌ریزی، تعامل با دیگر دستگاه‌های خدمات‌رسان و تلاش دو چندان درخصوص رفع معضلات شهری گام بردارند.

مشکلات حقوقی بلوار امام‌علی(ع)

ما در ادامه گزارش سعی کردیم با مسوولان شهری همچون شهرداری و شورای‌شهر هم ارتباط برقرار کنیم و بالاخره پس از یک هفته تلاش با هماهنگی رئیس‌دفتر شهردار توانستیم با روابط‌عمومی شهرداری مشکین‌دشت ارتباط برقرار کنیم.

برای رسیدن به مدیر روابط‌عمومی هم البته چند روز پشت خط بودیم تا درنهایت به ایشان رسیدیم و او هم شماره شهردار را به ما داد و گفت خودتان با شهردار تماس برقرار کرده و هماهنگ کنید.

درنهایت و پس از چند روز تلاش و پیگیری به شهردار شهر کوچک و چند ده‌‌‌هزارنفری مشکین‌دشت رسیدیم.

ساختمان شهرداری ساختمانی نوساز و بزرگ است و در اطراف آن هم تا چشم کار می‌کند زمین‌های کشاورزی است.

به ما گفتند شهردار برای سرکشی به طرح‌های عمرانی شهر رفته‌اند. منتظر ماندیم تا آقای شهردار پس از بازدید از پروژه‌های شهری با روی باز ما را پذیرفت و همین روی گشاده مرهمی شد بر سختی و ناراحتی معطلی دو هفته‌ای برای تهیه یک مصاحبه شاد.

گفت‌وگو با شهردار آغاز شد و رفتیم سر اصل مطلب، یعنی بلوار ناتمام امام‌علی(ع) و مشکلات مردم. بغدادی، شهردار مشکین‌دشت با بیان اینکه زمین‌های انتهای بلوار امام‌علی(ع) مشکل مالکیتی و حقوقی دارد به ما گفت: در مالکیت زمینی که منتهی به بلوار امام‌علی(ع) است اختلافات زیادی وجود دارد و این زمین در سنوات گذشته به‌صورت قولنامه‌ای قطعه‌قطعه و فروخته‌شده و همین امر مشکلات بسیار برای شهرداری برای تکمیل پروژه‌های عمرانی در این منطقه کرده است.

آمادگی شهرداری برای رفع مشکلات

شهردار مشکین‌دشت با اشاره به اینکه شهرداری از دو ماه گذشته با استناد به ماده 8 طرح‌های عمرانی از دادستانی تقاضای رسیدگی کرده است، می‌افزاید: شهرداری مشکین‌دشت آمادگی دارد میزان عرض معبر موردنظر را با نظر کارشناسی به حساب دستگاه قضایی واریز و آن‌را تسویه کند تا عملیات عمرانی، راه‌سازی و عملیات آسفالت‌ریزی، ساماندهی فاضلاب، جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی و دیگر امکانات شهری در این منطقه آغاز شود.

بغدادی می‌گوید: ملک مورداختلاف 5000مترمربع و به‌نام آقای صمد هاشمی است که از 12نفر مالک وکالت دارد که هیچ‌کدام از مالکان شناخته‌شده و در دسترس نیستند. در گذشته شهرداری در این منطقه اقدام به عملیات آسفالت‌ریزی کرد که با شکایت مالکان عملیات عمرانی متوقف شد.

شهردار مشکین‌دشت با تایید مشکلاتی که مردم و صاحبان صنایع در این منطقه با آن درگیر هستند، می‌گوید: از مسوولان دادگستری می‌خواهیم با توجه به مشکلات مردم و معضلاتی که برای شهر مشکین‌دشت در این منطقه ایجادشده نسبت به تعیین‌تکلیف این قطعه زمین اقدام کنند. ضمن اینکه شهرداری مشکین‌دشت نیز آماده پرداخت هزینه زمین به قیمت کارشناسی به قوه قضائیه است تا راه عملیات عمرانی در این منطقه گشوده شود.

به هرجهت مشکلات این منطقه و شهر مشکین‌ دشت همچنان در کلاف سردرگمی به هم پیچیده شده و این گره باید به همت مسوولان و به نفع مردم گشوده شود.

مهران رزمجو - جام‌جم‌ البرز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها