فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با تاکید بر اینکه هرچه شدت مداخلات و همکاری مردم بیشتر باشد شانس استمرار بیماری به حداقل می رسد، گفت: برخی از محققان عقیده دارند انجام مداخلات جدی تر در یک بازه زمانی ۲ هفته ای می تواند ریشه کنی زودتر بیماری را تضمین کند.
کد خبر: ۱۲۶۲۹۵۲

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، علیرضا زالی کاهش آمار کشوری تعداد مبتلایان جدید در روزهای اخیر را حاصل اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی، طرح ملی غربالگری و تعطیلات نوروزی برشمرد و گفت: در کاهش این آمار تعطیلات نوروزی و اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی که به طور طبیعی باعث کاهش آمار مراجعان به مراکز درمانی شد، نقش به سزایی داشت.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران اجرای طرح بسیج ملی غربالگری از طریق سامانه تلفنی را دلیل دیگری برای کاهش مراجعات بیمارستانی دانست و گفت: در این طرح از طریق تماس تلفنی با افراد جامعه سلامتی آنان ارزیابی شده و راهنمایی های لازم به آنان ارایه می شود و در صورت لزوم به مراکز جامع سلامت هدایت می شوند تا تحت ممیزی بالینی و علایم در آنجا قرار گیرند.

وی افزود: در نتیجه افراد دارای علایم خفیف به بیمارستان مراجعه نمی کنند و مواردی که علایم شدیدتر دارند به بیمارستانها ارجاع داده می شوند. این اقدام باعث کاهش مراجعات غیرضروری به مراکز درمانی و بیمارستانها و همچنین جلوگیری از در معرض بیماری قرار گرفتن افراد می شود.

نقش مهم تصمیمات جامع مدیریتی و همکاری مردم در خاموشی اپیدمی کرونا

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران خاطرنشان کرد: در این راستا علاوه بر همکاری مردم که نقش اساسی و بنیادین برای استمرار این موضوع دارد. یک سری تصمیات مدیریتی نیز برای کمک به کاهش سرایت بیماری در جامعه اخذ شود.

وی تاکید کرد: در اپیدمی ها باید همزمان هم مردم همکاری لازم را داشته باشند و هم این که تصمیمات مدیریتی از جامعیت و کفایت لازم برخوردار باشند تا مانع گسترش بیماری شوند؛ بنابراین باید برنامه های فشرده تری را در زمینه مداخلات مدنی محدود شونده انجام دهیم.

زالی با بیان اینکه هرچه شدت محدود شوندگی این مداخلات بیشتر باشد و همکاری مردم نیز افزایش یابد شانس استمرار بیماری به حداقل می رسد، گفت: در صورتی که مداخلات ناکافی باشد، یا به شکل ناقص اعمال شود و یا در بازه زمانی کوتاه تر صورت گیرد، زمان استمرار اپیدمی طولانی تر خواهد بود و دیرتر از این ویروس خلاص شویم.

ریشه کنی زودتر بیماری در گروی مداخلات جدی تر

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به انجام بعضی تحقیقات، اظهار داشت: برخی از محققان با توجه به این که دوره نهفتگی بیماری ۲ هفته است و پس از آن امکان سرایت بیماری از مبتلایان وجود ندارد، معتقدند یک بازه زمانی ۲ هفته ای با مداخلات جدی تر می تواند تضمین کند که بیماری زودتر ریشه کن شود. یعنی در این مدت در کالبد رفت و آمد شهری به گونه ای عمل کنیم که تقریبا هیچ رفت و آمدی صورت نگیرد، هیچ تجمعی شکل نگرفته و هیچ خوشه بندی اجتماعی در سطح شهرها ایجاد نشود.

تاثیر گندزدایی اماکن عمومی شهری از نظر علمی

وی با اشاره به تاثیر مه پاشی و گندزدایی اماکن عمومی شهری در ایجاد آرامش روانی در افراد جامعه از زحمات تمامی افراد و بخش های مختلفی که در راستای ضدعفونی کردن و مه پاشی فضاها و اماکن عمومی شهری تلاش می کنند تقدیر کرد.

زالی افزود: گرچه هنوز در مورد تاثیر مه پاشی و ضدعفونی کردن اماکن عمومی در تقلیل سرایت کرونا ویروس از نظر علمی مستندات و شواهد متقنی در عرصه جهانی به اثبات نرسیده است، اما این روش در کل جهان استفاده می شود.

وی با اشاره به اینکه توصیه شده است که گندزدایی و مه پاشی در خصوص مکان های پر تردد و یا مناطقی که افراد در معرض مراجعات بیشتری قرار دارند انجام شود، تصریح کرد: به نظر می رسد که گندزدایی بخش هایی نظیر واگن های مترو و اتوبوسرانی و مکان های عمومی که تردد بیشتری دارند از کارایی موثرتری نسبت به سایر مکان های شهری برخوردار است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها