تا بامداد روز 13 فروردین‌ماه (1 آوریل 2020) تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در اسرائیل به 5591 نفر رسید. بر اساس آمار وزارت بهداشت تل‌آویو تاکنون 21 نفر هم جان خود را از دست داده‌اند. یکی از نکات حائز توجه تعداد بالای مبتلایان در اسرائیل نسبت به جمعیت حدود 8.7 میلیون نفری ساکن در فلسطین اشغالی است.
تا بامداد روز 13 فروردین‌ماه (1 آوریل 2020) تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در اسرائیل به 5591 نفر رسید. بر اساس آمار وزارت بهداشت تل‌آویو تاکنون 21 نفر هم جان خود را از دست داده‌اند. یکی از نکات حائز توجه تعداد بالای مبتلایان در اسرائیل نسبت به جمعیت حدود 8.7 میلیون نفری ساکن در فلسطین اشغالی است.
کد خبر: ۱۲۶۲۸۶۸

رژیم صهیونیستی تقریباً از نیمه اسفندماه قوانین سختی چون قرنطینه شدن 14 روزه مسافرانی که از خارج وارد می‌شوند و ممنوع کردن تجمعات را تصویب کرد. در روزهای اخیر که حتی شخص نخست‌وزیر یعنی نتانیاهو هم به قرنطینه رفته است، اما آمار مبتلایان در حال افزایش است.

به‌گونه‌ای که بر اساس نسبت مبتلایان به ازای یک‌میلیون نفر جمعیت در اسرائیل رقم 646 را نشان می‌دهد. این در حالی است که این رقم برای کشورهایی چون ایران 531، آمریکا 570، چین 57 است؛ اما از طرفی کشورهایی چون اسپانیا، ایتالیا وضعیتی بدتر از اسرائیل در این نسبت سنجی دارند.

دلیل بالا بودن مبتلایان کرونا در اسرائیل چیست؟

اما سؤالی که ذهن برخی را درگیر کرده است این است که چرا علی‌رغم جمعیت کم اسرائیل و تصویب قوانین سخت‌گیرانه چون قرنطینه سراسری و ممنوع بودن هرگونه تجمع بیش از دو نفر و قرنطینه شدن افراد مشکوک و تمام مسافران ورودی اسرائیل به مدت دو هفته و ... شیب رشد تعداد مبتلایان در اسرائیل و نسبت آن به جمعیت بالاست؟

بسیاری این را به جامعه یهودیان تندروی سرزمین‌های اشغالی معروف به ارتدوکس یا حریدی ربط می‌دهند. این هفته کانال ۱۲ تلویزیون رژیم اشغالگر قدس گزارش داد که مراکز مربوط به یهودیان ارتدوکس موسوم به حریدی ها در صدر مراکز در فلسطین اشغالی برای شیوع ویروس کرونا با داشتن بیشترین بیماران و ناقلان این ویروس قرارگرفته‌اند.

شهر بنی براک و بیت المقدس (قدس اشغالی) با داشتن اکثریت ارتدوکس ها در صدر بیشترین بیماران مبتلا به کووید ۱۹ با مجموع ۶۱۹ مورد قرار گرفته‌اند.

پیش‌تر گروه مشاوره وابسته به وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی کنیسه‌ها را شایع‌ترین مکان برای انتشار ویروس کرونا با ۲۴ درصد معرفی کرده بود. شهر بنی براک با حدود ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارای ۱۳ کنیسه است که به مرکز شیوع ویروس کرونا تبدیل‌شده‌اند.

ارتدوکس ها 8 برابر بیشتر مبتلا می‌شوند

نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت به دلیل عدم رعایت قوانین قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی از سوی جامعه ارتدوکس، بر اساس آمار نسبت مبتلایان این طیف از جامعه اسرائیلی نسبت به دیگران 8 برابر بیشتر است.

طبق گزارش روزنامه یدیعوت احرونوت، دو سوم اسرائیلی‌های مبتلا به ویروس کرونا جزو یهودیان افراطی هستند.

یکی از چالش‌های اصلی اسرائیل برای کرونا آن است که حدود 90 درصد افراد ساکن در حومه تل‌آویو همین یهودیان ارتدوکس هستند.

عدم رعایت قوانین از سوی این طیف موجب شده است. بر اساس اعلام منابع وزارت بهداشت اسرائیل، هرچند ارتدوکس ها تنها 12 درصد از جمعیت اسرائیل را تشکیل می‌دهند اما حدود 40 تا 60 درصد مبتلایان به این ویروس را به خود اختصاص داده‌اند.

تشییع‌ جنازه جنجالی یک خاخام

یکی از نمونه‌های بارز عدم پذیرش قوانین وضع‌شده برای جلوگیری از شیوع کرونا در سرزمین‌های اشغالی، برگزاری تشییع‌جنازه یک خاخام یهودی از سوی طرفدارانش بود. مسئله‌ای که بر تنش و نزاع‌های موجود میان تندروهای یهودی و سکولاران اسرائیل باری دیگر آتش دمید.

این تنش به‌جایی رسید که نتانیاهو طی دستوری تلویحاً خواستار برخورد جدی با نقض‌کننده‌های قوانین قرنطینه و مبارزه با کرونا شد.

گفتنی است در دور روز اخیر تصاویری از درگیری پلیس با نیروهای یهودی تندرو برای بازداشت نقض‌کنندگان قانون منع تجمع در رسانه‌های اسرائیلی منتشر شده است.

یهودیان افراطی حاضر به رعایت دستورالعمل‌ها در مورد مقابله با کرونا و ماندن در خانه‌هایشان نبودند و با پلیس درگیر شدند و به سمت آنان سنگ‌پرانی کردند.

روزنامه عبری زبان یدیعوت احرونوت در گزارشی اعلام کرد که یک سوم اسرائیلی‌های مبتلا به ویروس کرونا جزو افراد تندرو مذهبی هستند.

ارتدوکس ها چه کسانی‌اند؟

جمعیت یهودیان حریدی ۱ میلیون و ۱۲۵ هزار نفر می‌باشد که ۱۲٪ جمعیت اسرائیل را تشکیل می‌دهند. آن‌ها معمولاً در سنین پایین ازدواج کرده و خانواده‌های پرجمعیتی دارند؛ بنابراین درحالی که جمعیت اسرائیل و کشور‌های توسعه یافته رو به پیری می‌رود، جامعه حریدی‌های اسرائیل بسیار جوان می‌باشند زیرا نیمی از جمعیت آن‌ها زیر ۱۸ سال هستند و چنان‌چه وضعیت به همین ترتیب باشد، هر ۱۶ سال جمعیت آن‌ها دو برابر خواهد شد.

حریدی ها طیفی تندرو از یهودیان هستند که عقاید خاص و ویژگی دارند. یکی از ویژگی‌های بارز آنان که موجب انقطاع آنان از جامعه می‌شود؛ تحصیل در مدارس ویژه و مذهبی است. این مدارس به تحصیل تلمود، تورات و آئین‌های یهودی می‌پردازند و برخی دروس مدرن نقش کمرنگی در آن دارد. احزاب شاس و یهود تورات از احزاب حریدی حاضر در ائتلاف کابینه تندرو نتانیاهو هستند.

محمدمحسن فایضی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها