با شیوع ویروس کرونا حساسیت‌هایی برای خرید اقلام غذایی و نحوه استفاده آن‌ها به وجود آمده است، به شکلی‌که بیشتر افراد اقلام خوراکی خریداری شده را پیش از مصرف شسته و یا ضد عفونی می‌کنند اما بهترین روش برای ضد عفونی کردن میوه و خشکبار چیست؟
با شیوع ویروس کرونا حساسیت‌هایی برای خرید اقلام غذایی و نحوه استفاده آن‌ها به وجود آمده است، به شکلی‌که بیشتر افراد اقلام خوراکی خریداری شده را پیش از مصرف شسته و یا ضد عفونی می‌کنند اما بهترین روش برای ضد عفونی کردن میوه و خشکبار چیست؟
کد خبر: ۱۲۶۲۷۷۷

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، مصرف میوه، سبزی و خشکبار آلوده به ویروس کرونا سبب ابتلا به این بیماری می‌شود بنابراین باید پیش از مصرف آن‌ها را ضد عفونی کنیم.

نکته قابل توجه آن است گه اگرچه شستن این اقلام با آب تا حدودی آلودگی ویروسی را کاهش می‌دهد اما به جهت اطمینان بیشتر باید راهکارهای جدیدی اتخاذ کرد.

روش‌های ضدعفونی کردن میوه و سبزی

به‌طور کلی می‌توان برای ضد عفونی کردن میوه و سبزی از سه روش استفاده کرد.

روش اول: استفاده از آب ژاول یا وایتکس رایج در منازل به صورتی که به ازای هر یک‌لیتر آب ۲ تا ۴ قطره مایع ظرف‌شویی و یک قاشق چای خوری وایتکس به کار ببریم سپس سبزی‌ها را به مدت ۳ دقیقه و میوه‌ها را به مدت ۵ دقیقه در این محلول قرار دهیم و پس از آن برای از بین بردن باقی اثرات شیمیایی، سبزی و میوه را دوباره با آب بشوییم تا کاملا تمیز شوند.

روش دوم: استفاده از جوش شیرین یا بی کربنات سدیم نیز موثر خواهد بود به این صورت که یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را در یک لیتر آب به همراه ۲ تا ۴ قطره مایع ظرف‌شویی بریزید و کاملا حل کنید سپس میوه و سبزی را داخل محلول بگذارید و مانند روش اول پس از ۳ تا ۵ دقیقه از محلول خارج و با آب معمولی دوباره آنها را آبکشی کنید.

روش سوم: استفاده از آب گرم برای میوه‌ها بویژه مرکبات، سیب، موز و کیوی است البته در نظر بگیرید که دقت در انجام صحیح این فرایند بسیار مهم است. ابتدا ظرف را با آب گرم ۵۰ تا ۶۰ درجه به همراه ۲ تا ۴ قطره مایع ظرفشویی پر کنید و میوه‌ها را به مدت یک دقیقه تا ۴۵ ثانیه در آب غوطه ور سازید سپس آن‌ها را خارج کنید و مجددا بشویید. دقت کنید زمان ماندگاری میوه‌ها در آب بیش از مدت قید شده نباشد چراکه سبب کاهش ماندگاری میوه‌ها می‌شود.

خشکبار را چگونه ضد عفونی کنیم؟

با توجه به شرایط ویژه خشکبار آنها عمدتا قابل شستشو نیستند البته خشکبارهایی مانند برگه و کشمش را می‌توانید پیش از مصرف ابتدا بشویید سپس در ظرفی مناسب با حرارت ماکروفر، فر و یا آفتاب خشک کنید البته توجه کنید که بهتر است تا حد امکان از خشکبار بسته بندی شده استفاده کنید، اما روش‌هایی برای ضد عفونی کردن این اقلام وجود دارد.

روش اول: استفاده از دمای مرطوب به این شکل که در یک قابلمه ابتدا ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری آب بریزید و پس از اضافه کردن خشکبار به آن در ظرف را بگذارید و به آن حرارت دهید. پس از ۳ تا ۵ دقیقه آب ظرف تبخیر می‌شود و می‌توانید خشکبار را خارج کرده و هوا دهی کنید.

روش دوم: استفاده از ماکروویو نیز می‌تواند موثر باشد. ابتدا خشکبار را درون کیسه نایلونی قرار دهید و در آن را ببندید سپس به مدت ۳ تا ۴ دقیقه کیسه را در ماکروویو بگذارید. در این شرایط دمای خشکبار به بالای ۵۰ درجه سانتیگراد می‌رسد و ویروس‌های آن کشته می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها