جام جم آنلاین - آرشیو

این آدم‌های خاطره‌ساز

این آدم‌های خاطره‌ساز

کافی است هر هفته نگاهی به آثار تلویزیونی داشته باشیم، آن وقت است که متوجه می‌شویم بخش‌های برگزیده از هر اثر چه در قالب مجموعه‌های نمایشی و چه برنامه‌های غیرنمایشی هرهفته در شبکه‌های مجازی بازنشر فراوان می شود ومورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرد. از همین‌رو درصفحه پیش‌رو، به برخی اتفاق‌های ویژه پرداختیم که برای هر کدام‌مان یادآور روزگار قدیم است. از دیالوگ ماندگار تا چهره و برنامه هفته.

سیمای ارزشمند قهرمانان

سیمای ارزشمند قهرمانان

همه ما از گذشته خود به نوعی یاد می‌کنیم. برخی ممکن است گذشته‌ را در آلبوم عکس‌های خانوادگی که محصور کرده‌اند، یادآوری کنند و بعضی دیگر در یادداشت‌ها و خاطرات مکتوبی که در دفترچه‌های‌شان با قلم دوران جوانی‌شان گره خورده به نمایش بگذارند و برخی نیز خاطرات را در فیلم‌ها و مجموعه‌هایی که در آن دوران برای‌شان ماندگار بوده جست‌وجو کنند.

آوای خوش خاطرات کودکی

آوای خوش خاطرات کودکی

«من مژگان عظیمی هستم؛ گوینده، بازیگر و دوبلور که ۹ آذر ۱۳۴۰ در تهران به دنیا آمدم.» این شرح‌حالی است که عظیمی در ابتدای گفت‌وگو با قاب کوچک بیان می‌کند. صداپیشه آثاری همچون «هایدی»، «بابا لنگ دراز» و «پینوکیو»ی بچه‌های دیروز.

ملاقات چشم برزخی‌ها تا شیطان‌هایی در لباس آدمی

ملاقات چشم برزخی‌ها تا شیطان‌هایی در لباس آدمی

شیطان، فرشته، برزخ و ... جزو واژه‌هایی است که هر مخاطبی با شنیدن آن حس کنجکاوی‌اش برانگیخته خواهد شد، چرا که مردم علاقه‌مندند بیشتر درباره آن بدانند. از همین رو در این زمینه هم علاقه‌مند به خواندن کتاب هستند و هم تماشای آثار نمایشی. طبیعی است دیدن مجموعه‌های تلویزیونی با این محوریت برای‌شان از جذابیت بیشتری برخوردار است، چرا که نمایش منجر به خاص شدن چنین موضوعاتی می‌شود.

مقاومت، گفتمان مداوم و پایان‌ناپذیر انقلاب

مقاومت، گفتمان مداوم و پایان‌ناپذیر انقلاب

رادیو مقاومت چهارمین سال فعالیت خود را در حالی آغاز می‌کند که هر ساله به مناسبت سالگرد شهید حاج‌قاسم سلیمانی در دی ماه به مدت یک ماه روی آنتن رادیو فصلی می‌رفت اما امسال با توجه به تحولات اخیر و رویدادهایی که این روزها براثرجنایات رژیم کودک‌کش اسرائیل بر مردم غزه روا داشته می‌شود و با توجه به رخداد طوفان‌الاقصی و مقاومت بی‌سابقه مردم مظلوم فلسطین در غزه، از ۱۵آبان ماه آغاز کرده و با تبیین رویدادها و رخدادهای به روزتحولات فلسطین و منطقه در برنامه‌های زنده و تبیین مکتب شهید سلیمانی، تا ۳۰دی ماه از موج اف.ام ردیف ۹۵.۵مگاهرتز تقدیم علاقه‌مندان می‌شود.

سرزمین مادری؛ تاریخی با قاب‌هایی ماندگار

سرزمین مادری؛ تاریخی با قاب‌هایی ماندگار

سریال‌های تاریخی با همه سختی‌هایی که برای تولید دارند، شبیه یک کتاب بزرگ می‌مانند که هر ورقش، بخشی از تاریخ را به مخاطب نشان می‌دهد. از قاب‌ها و لوکیشن‌ها گرفته تا روایت‌هایی که بخش زیادی از آن مربوط به ارجاعات تاریخی است.

تقابل سریالی فرشته‌ها با شیاطین

تقابل سریالی فرشته‌ها با شیاطین

از کودکی و به هر باوری که بودیم، در خانواده و مدرسه درباره فرشته‌ها و تاثیرشان در زندگی این دنیا و آن دنیا شنیده‌ایم. از زمانی که پای فرشته‌های نیکی و بدی به قصه‌های تلویزیونی باز شد، قریب دو دهه گذشته است. در این سال‌ها بازیگران معدودی داشتیم که تجربه پوشیدن رخت این شخصیت‌ها را در تلویزیون داشتند. نقشی که می‌تواند تجربه‌ای متفاوت و خاص در کارنامه کاری هر بازیگر محسوب شود.

در آیینه ماورا

در آیینه ماورا

کارنامه رسانه‌ملی مملو از ساخت مجموعه‌هایی در ژانرهای گوناگون است. یکی از ژانرهایی که از ابتدای دهه۸۰ موج تازه‌ای در سریال‌ها راه انداخت، گونه ماورایی بود. تلویزیون با تولید مجموعه‌های ماورایی نه‌فقط منجر به تحولاتی در عرصه سریال سازی در ایران شد، بلکه مردم با علاقه پیگیر تماشای چنین آثاری شدند و مورد توجه قرار گرفت. شاید در شروع راه تصور نمی‌شد این نوع سریال‌ها با اقبال بیش از اندازه مردم روبه‌رو شود اما علاقه‌مندی مخاطبان نشان داد اتفاقا چنین سریال‌هایی را دوست دارند.

در قامت یک پرستار

در قامت یک پرستار

در صفحه پیش رو، به برخی چهره‌هایی پرداختیم که در قامت پرستار و در سریال‌های تلویزیونی شناخته‌شده‌ یا خودشان دستی بر آتش این شغل داشته‌اند.

پرستاران در تنپوش نقش‌ها

پرستاران در تنپوش نقش‌ها

درهر شهر و روستایی که قدم بگذاریم، می‌بینیم که فراگیرترین رسانه تلویزیون است. شما نمی‌توانید اعضای یک خانواده را پیدا کنید که درطول روزحداقل یک تا دو ساعت از اوقات فراغت خود را به دیدن برنامه‌های مختلف تلویزیون اختصاص ندهد، بنابراین مخاطبان رسانه‌ملی از اقشار مختلف و درسطوح گوناگون هستند.

روایت تازه واترگیت در تلویزیون

روایت تازه واترگیت در تلویزیون

در طول چند سال گذشته، توجه به فیلم‌های دوبله شده و تلاش برای ارائه محتوا‌های جذاب به مخاطبان، بیشتر از قبل شده و همین مسأله باعث شده تا مخاطبان فیلم‌ها و سریال‌های خارجی بیشتر از قبل تلویزیون را به‌عنوان گزینه سرگرمی خود انتخاب کنند. انتخاب درست و صداپیشگی حرفه‌ای ازجمله ویژگی‌های کار‌هایی است که واحد دوبلاژ سیما سراغ آن رفته است.

پرونده «قاب کوچک» برای قصه‌‎های تلویزیونی که در دهه ۶۰ روایت می‌شود

پرونده «قاب کوچک» برای قصه‌‎های تلویزیونی که در دهه ۶۰ روایت می‌شود

دهه۶۰ هر قدر در زمان خود برای ما ایرانیان با دشواری همراه بود و ازاواخر دهه۵۰ تا سال‌های پایانی دهه۶۰ رویدادهای تلخی همچون جنگ هشت ساله را تحمیل کرد، اما این روزها به دهه‌ای سراسر خاطره تبدیل شده‌است که ردپایش تا ابتدای دهه ۷۰ هم دیده می‌شود.

مردم بازیگران قدیمی را دوست دارند

مردم بازیگران قدیمی را دوست دارند

عباس محبوب را در تلویزیون با سریال‌های تعطیلات نوروزی، چمدان، خاله‌خانم، دردسر بزرگ، این چند نفر، ترش و شیرین، مرز خوشبختی، حکایت‌های کمال، جذر و مد و... دیده‌ایم که بعضی از این آثار همچنان در خاطر جمعی مخاطبان قاب کوچک مانده‌اند.

نوستالژی‌های شیرین

در صفحه پیش‌رو نیم‌نگاهی به چند برنامه و مجری تلویزیونی داشتیم که در دهه۶۰ برای مردم خاطرات بسیاری را رقم زدند و با وجود آن‌که سال‌ها از آن زمان گذشته اما هنوز یاد برنامه‌ها و چهره‌ها در یاد مردم است.

۶۰؛ دهه‌ای که برای فیلمسازان جذاب است

۶۰؛ دهه‌ای که برای فیلمسازان جذاب است

پرداختن به تاریخ اجتماعی و سیاسی کشورمان در دهه۶۰ به هر شکل و شمایلی آن هم در قالب سریال‌های تلویزیونی همواره جذاب است.

قصه‌های تازه به روایت تلویزیون

قصه‌های تازه به روایت تلویزیون

مخاطبان تلویزیون مخصوصا علاقه‌مندان به آثار نمایشی همیشه گوش به زنگ خبرهایی از سریال‌های تازه هستند که در مرحله پیش‌تولید، تولید و پس از تولید یا آماده پخش قرار دارد و در فواصل زمانی مختلف راهی آنتن می‌شود. تعداد این آثار  که در مرکز سیمافیلم تهیه می‌شود زیاد است و ما در اینجا فقط به جزئیات برخی از آنها پرداختیم.

یادش بخیر قدیما

یادش بخیر قدیما

یکی از برنامه‌های پرطرفدار رادیویی که کمتر کسی آن را نشنیده، برنامه «صبح جمعه با شما»ست که با عناوین مختلف روی آنتن رادیو ایران رفته، برنامه‌ای که با گذشت سال‌ها هنرمندان و مردم با آن خاطره دارند و هنوز هم یاد آن روزها می‌کنند. در این صفحه خاطرات هنرمندان را یادآوری کردیم.

وکالت، دادگاه، اوتیسم و نهنگ‌ها در یک قاب

وکالت، دادگاه، اوتیسم و نهنگ‌ها در یک قاب

«وکیل شگفت‌انگیز» با نام کامل «وو وکیل شگفت‌انگیز» از تازه‌ترین تولیدات تلویزیونی صنعت هنر و سرگرمی کره‌جنوبی است که نه‌تنها جایزه بهترین کارگردان سال تلویزیون کره را برای یو این سیک به ارمغان آورده، بلکه نامزد دریافت چند جایزه از مراسم جوایز تونی آمریکا (اسکار تلویزیونی) هم بوده است.

شخصیتی که جایگزین اوشین شد!

شخصیتی که جایگزین اوشین شد!

فریده سپاه‌منصور از سال۱۳۶۲ با تله‌تئاتر «لومومبا» به کارگردانی همسرش هوشنگ توکلی تا سال۱۴۰۱ و سریال «خوشنام»، مسیری نزدیک به ۴۰ساله و البته بسیار پربار را به لحاظ کیفی در تلویزیون پیموده است.

موج تحول در سریال‌سازی

موج تحول در سریال‌سازی

در صفحه پیش‌رو از برخی زوایای تازه به مسأله تولید سریال‌های تلویزیونی نگاه کردیم که شاید برای مخاطبان قابل‌توجه بوده و تا به‌حال به آن کمتر توجه کرده باشند.

3 صفحه

نیازمندی ها