پرونده «جام‌جم» برای سریال‌های تاریخی تلویزیون

چالش‌های قدم زدن در دالان تاریخ

پرستاران در تنپوش نقش‌ها

درهر شهر و روستایی که قدم بگذاریم، می‌بینیم که فراگیرترین رسانه تلویزیون است. شما نمی‌توانید اعضای یک خانواده را پیدا کنید که درطول روزحداقل یک تا دو ساعت از اوقات فراغت خود را به دیدن برنامه‌های مختلف تلویزیون اختصاص ندهد، بنابراین مخاطبان رسانه‌ملی از اقشار مختلف و درسطوح گوناگون هستند.
کد خبر: ۱۴۳۱۳۹۶
نویسنده فاطمه عودباشی - سردبیر قاب کوچک
پرستاران در تنپوش نقش‌ها
 
یکی از قالب‌های برنامه‌سازی مورد توجه اکثر بینندگان با هر نوع سلیقه‌ای، سریال‌های تلویزیونی است. به همین دلیل نویسندگان و کارگردانان تلاش می‌‌کنند با انتخاب سوژه‌های متنوع مخاطبان را پای جعبه جادویی بنشانند. یکی از موضوعاتی که رسانه‌ملی به آن توجه کرده، پرداختن به مشاغل مختلف است و در این ارتباط آثار متعددی در قالب‌های تله فیلم، سریال، برنامه ترکیبی، مستند و مسابقه ساخته شده تا مخاطبان بیشتر با جزئیات مشاغل مختلف آشنا شوند، به‌ویژه حرفه‌‌هایی که شناخت مردم نسبت به آنها کم است. یکی از این مشاغل، حرفه پرستاری است. زندگی پرستاران و شغل آنها سراسر مسئولیت‌پذیری، دلسوزی و مهربانی است و این مسئولیت‌پذیری برای ساخت انواع برنامه‌های تلویزیونی، مناسب به نظر می‌رسد. درواقع این شغل، یکی از مشاغل شریف جامعه محسوب می‌شود که همواره به اعضای جامعه کمک می‌کند، آن هم در شرایط سخت و بحرانی که سلامت و زندگی مردم در مخاطره است. همین باعث شده تا مسئولان سیما با توجه به این مسأله درقالب موضوعات مختلف به زندگی وعملکرد پرستاران با حضور بازیگران چهره وغیرچهره درسریال‌های تلویزیونی بپردازند تاازاین طریق مخاطبان رسانه‌ملی بااین‌شغل شریف آشنا شوند.
 شاید قدیمی‌ترین مجموعه‌ای که دراین‌باره می‌توان به آن اشاره کرد، سریال تلویزیونی«بخش چهار جراحی» باشد که به کارگردانی مسعود فروتن سال۱۳۶۷ ازشبکه دو پخش شد. داستان این مجموعه درباره بیمارستانی بود که افراد مختلفی در آن بستری بودند؛ از بسیجی مجروح گرفته تا جوانی که خودکشی کرده است. در بخش چهار جراحی این بیمارستان، پرستاری بود که سخت دلبسته شغلش بود و حضور فعال و موثری در بیمارستان داشت. او سعی می‌کرد بین احساسات و هدایت افکار بیماران تفکیک قائل شود و به بهترین شکل پرستار بیماران باشد. این نقش حساس در فیلمنامه را فریماه فرجامی بازی می‌کرد که توانست به زیبایی سختی‌های کار پرستاران را به تصویر بکشد. اصغر هاشمی هم درمجموعه تلویزیونی «آپارتمان» که سال۷۲ از شبکه یک پخش شد، از زاویه دیگری به زندگی پرستاران نگاه کرد. او دراین سریال تصویرگر زندگی یک پزشک با یک پرستار بود که در یک بیمارستان همکار بودند و با موضوعات مختلف دست و پنجه نرم می‌کردند. نقش این پرستار را فاطمه گودرزی بازی می‌کرد.
درمجموع، رسانه‌ملی در این سال‌ها در مجموعه‌های مختلف ازجمله کشیک قلب، زمین انسان‌ها، چرخ‌ فلک، آزادی مشروط، موج اول، محرمانه، و... تصویرگر کار وزندگی پرستاران بوده وجسته‌‌گریخته به زندگی این قشر زحمتکش پرداخته است. دراین شماره از قاب به مناسبت میلاد حضرت زینب(س) و روز پرستار که پیش رو داریم، پرونده را به سریال‌هایی اختصاص داده‌ایم که به نقش پرستاران پرداختند و هنرمندانی که چنین نقش‌هایی را بازی کردند. همچنین با هنرمند پیشکسوت اکبر منانی مصاحبه کردیم. در این شماره به برنامه‌های رادیو که با محوریت پرستار هم درقالب نمایش رادیویی پرداخته‌ایم ونگاهی به سریال زیبابین داشتیم که در واحد دوبلاژ سیما دوبله شده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها