جام جم آنلاین - آرشیو

انباشت خشکسالی و لزوم مدیریت منابع آب

انباشت خشکسالی و لزوم مدیریت منابع آب

حتی اگر ‌بارش‌های خوبی را در پاییز و زمستان پیش‌رو داشته باشیم این بارش‌ها کمبودهای گذشته را جبران نمی‌کند، زیرا در سه سال گذشته برداشت از منابع آب‌های زیرزمینی افزایش یافته و به این شکل فشار زیادی به این منابع تحمیل شده است

رفتار با سالمندان

رفتار با سالمندان

ما انسان‌ها در طول عمر نیازهای متفاوتی داریم و همین نیازها و ویژگی‌های متفاوت هم ضرورت رفتارهای متفاوت را بیش ازبیش آشکار می‌کند.  دوران سالمندی به‌علت ظهور مشکلات جسمی و روحی دارای ویژگی‌های خاص خود است که از نگاه رفتارشناسی به بعضی از آنها به‌طور خلاصه اشاره‌می‌کنیم:

حمایت از سالمندان در فراموشی

حمایت از سالمندان در فراموشی

چنانچه ارگان‌های مسئول برای ایجاد بیمه مراقبتی سالمندان اقدامات لازم را انجام ندهند و نظام سلامت نیز برای رفع مشکلات این گروه از جامعه سیاست‌هایش را تغییر ندهد. در آینده نزدیک با این پدیده رو به رو می‌شویم که حرمت و منزلت سالمندان بیش از این روز‌ها شکسته خواهد شد، چراکه خانواده‌ها توانایی لازم را برای نگهداری از سالمندان نخواهند داشت و به نوعی شرایط برای رها شدن سالمندان در جامعه فراهم خواهد شد.

خطر کمبود آنتی‌بیوتیک و سرم در زمستان

خطر کمبود آنتی‌بیوتیک و سرم در زمستان

آنچه این روزها باید بیش از گذشته مورد توجه مسئولان قرار گیرد، بحث تامین داروهای مورد نیاز در پاییز و زمستان است، زیرا هر سال در این فصول به دلیل شیوع برخی بیماری‌های فصلی مانند آنفلوآنزا مصرف داروهایی مانند آنتی‌بیوتیک و سرم در کشور افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل باید برای تامین اقلام دارویی مورد نیاز بموقع اقدام کرد و بحث ذخایر استراتژیک دارو را ‌ جدی گرفت.

فقرزدایی و مهاجرت معکوس با توسعه گردشگری

فقرزدایی و مهاجرت معکوس با توسعه گردشگری

یکی از مشکلات ما افزایش مهاجرت از روستا و شهرهای کوچک به کلانشهرهای کشور است که به پدیده‌های نامناسبی مانند حاشیه‌نشینی نیز دامن می‌زند. در این بین آنچه سبب شده که برخی خانواده‌ها رنج مهاجرت را به جان بخرند، چیزی نیست جز نبود شغل و درآمد. این درحالی است که با پرداختن به گردشگری می‌توان  به جوامع محلی اعتبار و بها داد و برای‌ رفع ‌ مشکلات ساکنان‌‌ مناطق محروم کشور قدم‌های مناسبی برداشت.

طرح ترافیک بی‌تاثیر در کاهش آلودگی هوا

طرح ترافیک بی‌تاثیر در کاهش آلودگی هوا

بررسی داده‌ها از این حکایت دارد که اجرای ‌طرح ترافیک تاثیر معناداری در کاهش آلودگی هوا نداشته است. زیرا مسئولان باید در کنار اجرای چنین طرح‌هایی برای کنترل منابع آلاینده در تمامی مناطق شهر برنامه داشته باشند و تلاش برای این مهم را به کنترل تردد خودروها در یک منطقه مشخص محدود نکنند.

بیگانه با زبان فارسی

بیگانه با زبان فارسی

یکی از مشکلات حادی که در دوره ابتدایی با آن رو به رو هستیم، فقر یادگیری زبان فارسی است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد. بی‌توجهی به این مهم سبب شده است‌؛ کم نباشند فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی که در نوشتن یک نامه یا درخواست ناتوان هستند.

توسعه حمل و نقل ‌عمومی در فراموشی

توسعه حمل و نقل ‌عمومی در فراموشی

در بسیاری از کشورهای موفق حمل و نقل عمومی ‌ بین 78 تا  95 درصد سفرهای شهروندان را پوشش می‌دهد. اما در کشورمان این آمار کمتر از 50 درصد برآورد می‌شود.

اهمیت سازماندهی بموقع سرویس مدارس

اهمیت سازماندهی بموقع سرویس مدارس

بی‌توجهی به سازماندهی بموقع سرویس مدارس سبب می‌شود والدین ناچار  شوند که فرزندان‌شان را با خودروی شخصی به مدرسه برسانند و همین رویکرد سبب افزایش ترافیک در معابر کلانشهر‌ها می‌شود. به همین دلیل وزارت آموزش و پرورش و سازمان تاکسیرانی بهتر است هر چه زودتر برای سازماندهی سرویس‌های مدارس اقدام کنند.

اهانت؛ رفتاری ضدانسانی

اهانت؛ رفتاری ضدانسانی

از نگاه رفتارشناسی اجتماعی اهانت به دیگران می‌تواند چند علت داشته‌باشد.

خطر افزایش بازماندگان از تحصیل  

خطر افزایش بازماندگان از تحصیل  

این روز‌ها نیز مشکلات اقتصادی و افزایش قیمت نوشت افزار شرایط را برای خانواده‌ها مشکل کرده است. به همین دلیل اگر تدبیری برای حمایت از اقشار کم درآمد جامعه اندیشیده نشود، دانش‌آموزان بیشتری از فضای آموزشی دور خواهند ماند.

این گروه باید حمایت شوند

این گروه باید حمایت شوند

وقتی که آمارها از کاهش ازدواج حکایت دارند، یک تفسیرش این است که تعداد قابل‌توجهی از دختران و پسران بی آن‌که ازدواج کنند از سن مناسب ازدواج عبور می‌کنند و گزینه‌های ازدواج آنها محدود و محدودتر می‌شود.

رفتار غیرمسئولانه یک مسئول!

رفتار غیرمسئولانه یک مسئول!

اسفند سال گذشته وقتی سید ابراهیم رئیسی در حکمی «سکینه سادات پاد» را به عنوان مسئول «پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی» منصوب کرد، کسی نمی‌دانست این مسئولیت جدید که برای نخستین بار یک متولی برای آن انتخاب می‌شود، یک معاونت جدید در زیرمجموعه ریاست‌جمهوری محسوب می‌شود یا قرار است ذیل یکی از ساختارهای موجود فعالیت داشته‌باشد.

اربعین و آموزه‌های انسانی

اربعین و آموزه‌های انسانی

همسو با اصول و ارزش‌های متعالی ومعنوی، مراسم و مناسبت‌های دینی باید بهره‌های اجتماعی و فرهنگی داشته باشند، چراکه اساس حرکت‌های بزرگان دینی علاوه بر هدایت پیروان در مسیرهای اخروی و معنوی، انتقال معیارهای تربیتی و عالی است.

زیبایی سفر اربعین همراه با خانواده

زیبایی سفر اربعین همراه با خانواده

اصلا انگار مسیر کربلا مسیری برای خانواده‌هاست و هرقدمی که در این مسیر بر می‌داریم و هر عمودی را که در مشایه از نجف به کربلا می‌شماریم و به مقصد و مقصودمان نزدیک‌تر می‌شویم، در مسیر رشد و تعالی فردی، اجتماعی و خانوادگی پا گذاشته‌ایم.

کمک گرفتن برای بهبود روابط اجتماعی و خانوادگی

کمک گرفتن برای بهبود روابط اجتماعی و خانوادگی

دنیای امروز پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد‌. خانواده، زندگی زناشویی و تربیت فرزندان مانند گذشته ساده نیست چرا که دوره و زمانه عوض شده و مؤلفه‌های متعددی بر روابط اجتماعی و خانوادگی ما تأثیر می‌گذارد. در دنیای امروز ما با رسانه‌هایی مواجهیم که اثرگذاری عمیقی بر زندگی ما دارند‌. نقل‌قول مشهوری وجود دارد که می‌گوید: رسانه‌ها شاید نتوانند به شما بگویند چگونه فکر کنید اما می‌توانند بگویند به چه چیزی فکر کنید‌!

آیا برای طغیان دوباره کرونا آماده هستیم؟

آیا برای طغیان دوباره کرونا آماده هستیم؟

تجربه فراگیری کرونا در سال‌های گذشته ثابت کرده است که وقتی سویه یا زیر سویه‌ای در دنیا فراگیر می‌شود سرانجام وارد همه کشور‌ها می‌شود. به همین دلیل این احتمال که کشورمان نیز درگیر این سویه  جدید شود دور از انتظار نیست و در چنین شرایطی باید برای طغیان بیماری آماده بود.

‌احیای عدالت آموزشی با توجه ویژه به مدارس دولتی

‌احیای عدالت آموزشی با توجه ویژه به مدارس دولتی

این روز‌ها دغدغه والدین نسبت به تحصیل فرزندان‌شان در مدارس دولتی قابل توجه است، زیرا معلمان نمی‌توانند در کلاس‌های غیر استاندارد با جمعیت دانش‌آموز بیش از ظرفیت بدرستی به امر آموزش بپردازند. به عبارت دیگر وقتی معلم نتواند به درس و مشق دانش آموزان رسیدگی کند، زمینه برای ضعف عملی مدارس فراهم می‌شود و در نتیجه دانش‌آموزان مدارس دولتی سهم ناچیزی در رتبه‌های برتر کنکور به دست می‌آورند.

مجاهد راه مردم‌ سالاری دینی

مجاهد راه مردم‌ سالاری دینی

رسانه به‌عنوان رکن چهارم دموکراسی به اقتباس از نظریه مک‌لوهان، تداوم گوش و چشم جامعه است و خبرنگار تنها عنصر انسانی این رکن موثر اجتماعی است که می‌تواند اخلاق را به فرآیند ارتباطی مردم ــ حاکمیت بیفزاید.

اقتدار پلیس در چشم دشمنان

اقتدار پلیس در چشم دشمنان

دستان پلید دشمنان قسم خورده این انقلاب همیشه آغشته به خون پاک هزاران شهیدی است که با جانفشانی در راه آرمان‌های مقدس نظام جمهوری اسلامی ایران همیشه و در همه جا، در راه اعتلای نام بزرگ ایران اسلامی از خون خود گذشته و درس آزادی و آزادگی را به همگان آموختند.

2 صفحه

نیازمندی ها