رییس کمیسیون کشاورزی در گفت و گو با جام جم آنلاین:

پرداخت خسارت کشاورزان زمانبر است / سیل قابل پیشگیری بود

رییس کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی مجلس گفت : اگر طبق برنامه تعریف شده هر سال یک میلیارد دلار در طرحهای آبخیزداری و آبخوان داری کشور سرمایه گذاری شده بود از بروز سیل جلوگیری می شد .
کد خبر: ۸۹۷۹۹۶
پرداخت خسارت کشاورزان زمانبر است / سیل قابل پیشگیری بود

عباس رجایی در باره رقم خسارت نا شی از سیل و سرما در استانهای غربی و جنوبی کشور در گفتگو با خبرنگار جام جم آنلاین گفت : هنوز به رقم دقیقی از خسارت های وارد شده نرسیدیم اما طبق اعلامی که از سوی دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی صورت گرفته خسارت ناشی از سیل و سرمازدگی در 16 استان کشور به بخش کشاورزی در برآورد اولیه حدود ۲ هزار میلیارد تومان تعیین شده است که به نظرم این رقم نزدیک به واقع است .

وی در پاسخ به این سوال که خسارت وارد شده از چه محل و در چه زمانی به کشاورزان پرداخت خواهد شد گفت : خسارت وارده باید از سوی ستاد حوادث غیر مترقبه و ستاد بحران برای پرداخت پیگیری شود. طبیعی است به میزان رقمی که خسارت وارد شده نمی توان جبران خسارت داشت چون اعتبار دراختیار ستاد غیر مترقبه و ستاد بحران اعداد زیادی نیست.

رییس کمیسیون کشاروزی با اشاره به تمکن مالی ضعیف کشاورزان گفت : انتظارمی رود دولت با توجه به اینکه که بخش کشاورزی به نوعی ضعیف تراز سایر بخش هاست بخشی از منابع را تامین کند تا کشاورزان آسیب جدی نبینند . ستاد بحران و حوادث غیر مترقبه بودجه و ردیف مشخص ندارد درواقع با توجه به شرایط کشور و نیازهایی که بوجود می آید از سرجمع کل بودجه برداشت می شود که آن هم به صورت تنخواه و تدریجی است. بنابراین سیل های اخیر هم از جمله حوادثی است که برای کشور اتفاق افتاده است و باید ازاین محل تامین منابع شود.

روند جبران خسارت کند است

رجایی خاطر نشان کرد : روند جبران خسارت چه بخواهیم چه نخواهیم کند است چون باید ستادهای مشخصی در مورد آن اعلام نظر کنند به عبارتی محل وقوع و خسارت های وارد شده باید شناسایی و برآورد شود .

رییس کمیسیون کشاورزی در پاسخ به این پرسش که در صورت اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری تا چه حد می توانستیم از وقوع چنین سیل هایی پیشگیری کنیم گفت : اگر بخواهیم شاهد بروز سیل در کشور نباشیم حتما باید در کل کشور اجرای برنامه آبخیزداری و آبخوان داری جدی گرفته شود .پیشنهاد ما همواره به دولت ها این بوده از آنجائیکه مطالعات آبخیز داری و آبخوان داری در کشورانجام شده در یک برنامه 10 ساله یعنی هر سال معادل ریالی یک میلیارد دلار را در این بخش سرمایه گذاری کنند اما با وجود 8 سالی که از این برنامه پیشنهادی می گذرد اما عملا توجهی که مد نظر بوده محقق نشده است ، اگر چه در سالهای اخیر قدری توجهات بیشتر شده است .

وی افزود : آبخیزداری و آبخوان داری عملیات حجیمی است بنابراین باید هر سال معادل ریالی یک میلیادرد دلار در این بخش سرمایه گذاری صورت گیرد تا در یک برنامه 10 ساله کل کشور پوشش داده شود .

به گفته رییس کمیسیون کشاورزی ،آب و منابع طبیعی ،پرداختن به چنین برنامه ای علاوه بر اینکه باعث می شود سفره های آب زیر زمینی تغذیه شوند از بروز سیل نیز جلوگیری خواهد شد.

سیما رادمنش-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها