معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی:

ایجاد زیرساخت،‌لازمه جذب سرمایه‌گذاران است

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: سرمایه‌گذاران زمانی که به ایران می‌آیند به سراغ مناطقی می‌روند که زیرساخت مناسب دارند.
کد خبر: ۸۷۴۲۸۴
ایجاد زیرساخت،‌لازمه جذب سرمایه‌گذاران است

عباس شعری‌مقدم در گفت‌وگو باجام‌جم درباره چالش‌های پیش روی جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی گفت: از‌جمله مشکلاتمان در این بخش این است که زیرساخت لازم در همه مناطق وجود ندارد. سرمایه‌گذاران تمایل دارند به سراغ مناطقی بروند که از امکانات و زیرساخت‌های مناسب برخوردار باشند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: وجود مقررات دست و پا گیر برای سرمایه‌گذاران، رعایت نکردن قوانین و بی‌ثباتی از دیگر مشکلات سرمایه‌گذاری در ایران است.

وی درباره برنامه‌های وزارت نفت برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیز گفت: هم‌ اکنون، اولویت ما سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی است. از طریق سرمایه‌گذاری مستقیم، امنیت بیشتری برای کشور ما فراهم می‌شود، زیرا معمولا کشورهایی که در سایر مناطق سرمایه‌گذاری می‌کنند به منظور حفظ سرمایه خود با‌ملاحظه‌تر رفتار می‌کنند.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با تشریح سرمایه‌گذاری خارجی در طرح‌های پتروشیمی اظهار کرد: اولویت بعدی ما مشارکت ایرانی‌ها با خارجی‌هاست که بر اساس آن لازم است شرکت‌های خارجی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی، با شرکت‌های ایرانی، طرح‌های مشترکی اجرا کنند که سابقه این‌گونه همکاری‌ها در گذشته وجود داشته است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، استفاده از فاینانس را به عنوان شیوه دیگر تامین منابع مالی طرح‌های پتروشیمی معرفی کرد و افزود: هر چند از طریق فاینانس می‌توان منابع ارزی مورد نیاز را تامین کرد، اما برای اجرای آن دشواری‌هایی مانند تضمین‌ها وجود دارد که باید در مورد آن راهکاری اندیشیده شود. وی در ادامه به تضعیف جایگاه بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران پس از خصوصی‌سازی اشاره کرد و افزود: شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گذشته حدود 50 شرکت تولیدی در اختیار داشت و محموله‌هایی که به خارج از کشور صادر می‌کرد ده‌ها میلیون دلار ارزش داشت که این مساله اعتبار فراوانی برای آن ایجاد کرده بود.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی اضافه کرد: در گذشته و در دورانی که هنوز شرکت‌های زیرمجموعه واگذار نشده بودند، موسسات خارجی به‌راحتی و صرفا با امضای ایشان وام می‌دادند، اما این وضعیت پس از واگذاری‌ها تغییر کرده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی پیش از این نیز به جام‌جم گفته بود: البته چون پتروشیمی در زمان تحریم خوش حساب بوده و بدهی خود را به موقع پرداخت کرده است، موسسات مالی هنوز برای این شرکت اعتبار قائل هستند و حاضر به پرداخت وام به شرکت‌های ایرانی براساس تضمین شرکت ملی صنایع پتروشیمی هستند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار امیداوری کرد که هلدینگ‌های به وجود آمده مثل خلیج فارس و تاپیکو و نفت و گاز پارسیان و شستا بتوانند با اتحاد و همبستگی نقش گذشته شرکت ملی صنایع پتروشیمی را در این دوران احیا کنند.

شعری‌مقدم با بیان این که تشکیل صندوق ارزی توسعه صنعت پتروشیمی نیز راهکار دیگری است که درصدد ایجاد آن هستیم، افزود: استفاده از منابع صندوق توسعه ملی ‌ به‌عنوان آخرین گزینه تامین منابع مالی طرح‌های پتروشیمی است. ما باید تلاش کنیم منابع صندوق توسعه ملی را صرف کارهای مهم‌تر کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به سابقه سرمایه‌گذاری مستقیم شرکت‌های خارجی درصنعت پتروشیمی ایران گفت: ابتدای تشکیل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال 1343، چند سرمایه‌گذاری مستقیم توسط آمریکایی‌ها انجام شد که بر‌اساس آن واحدهای پتروشیمی آبادان، رازی و خارگ احداث شدند. سپس ژاپنی‌ها آمدند و به صورت مشارکت 50 ـ50 بزرگ‌ترین مجتمع پتروشیمی جهان را در بندر امام با عنوان ایران ـ ژاپن بنیانگذاری کردند.

شعری‌مقدم افزود: اما از آن زمان به بعد و تا تاسیس مشارکت آریاساسول، اتفاق جدیدی رخ نداد. تا این که در طول دولت اصلاحات، شرکت ساسول آفریقای جنوبی، اجرای پروژه مجتمع پلیمر آریاساسول را به صورت مشارکت 50 ـ50 با ایران پذیرفت که مشارکت موفقی بود. البته مشارکت‌های دیگری نیز با سعودی‌ها و تایلندی‌ها داشتیم که در این حد موفق نبودند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها