۲۲۰ تن از نمایندگان مجلس در بیانیه ای از طراحی ، ساخت و آزمایش موفقیت آمیز موشک دوربرد " عماد" قدردانی کردند.
کد خبر: ۸۴۶۰۱۲
قدردانی ۲۲۰ نماینده مجلس از آزمایش موشک «عماد»

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، متن این بیانیه به این شرح است: در آستانه محرم حسینی و همزمان با تشییع پیکر مطهر سردار سرلشکر شهید حاج حسین همدانی و پیکرهای جانباختگان فاجعه منا ، فرزندان رشید ملت بزرگ ایران اسلامی در صنایع دفاعی وزارت دفاع ، طراحی ، ساخت و آزمایش موفقیت آمیز موشک دوربرد " عماد" را در تسلیحات موشکهای دفاعی ثبت نمودند.

موشک دوربرد عماد نسل جدید موشک های بالستیک و نخستین موشک دور برد با قابلیت هدایت و کنترل تا لحظه اصابت و سایر دستاوردهای صنعت دفاعی از جمله تولید اژدرهای هدایت شونده والفجر، از ابزارهای قدرت بازدارندگی تهدیدات احتمالی به شمار می رود که لازم است ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی از تلاش ها و پیشرفت های صنایع دفاعی کشور با اتکا به جهاد علمی و دفاعی و خنثی سازی تحریم های ظالمانه و الگوی موفق در اقتصاد مقاومتی قدردانی نموده و مجددا حمایت همه جانبه خود را از ارتقای سامانه ها و تقویت بنیه دفاعی کشور اعلام نماییم.

بدون شک این موفقیت ها تحت ولایت فرماندهی معظم کل قو ا (مدظله العالی) و در راستای اقتدار علمی، دفاعی، ملی و بین المللی از افتخارات برتری ساز منطقه ای و موجب یاس دشمنان خواهد بود.

کسب حداقل ۲۰ درصد آراء در مرحله اول انتخابات مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی قانون انتخابات مجلس، با تصویب ماده ای جدید، ماده ۸ این قانون را اصلاح کردند.

بر این اساس ، در انتخابات مجلس شورای اسلامی، فرد منتخب در مرحله اول انتخابات باید حداقل 20 درصد آراء را کسب کند.

محرومیت انتخاباتی برای کاندیداهایی که در بیش از یک حوزه انتخابیه نامزد می شوند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اعمال محرومیت در انتخابات برای کاندیداهایی که در بیش از یک حوزه انتخابیه خود را نامزد می کنند موافقت کردند.

نمایندگان ملت در ادامه بررسی گزارش شور دوم طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی ماده 3 این طرح را با اعمال اصلاحاتی و با 156 رای موافق ، هشت رای مخالف و 9 رای ممتنع از مجموع 202 آرای ماخوذه به تصویب رساندند.

براساس ماده 3 این طرح چنانچه در مرحله اول برای یک یا چند نفر از داوطلبان حداقل یک پنجم آرا حاصل نشود انتخابات دو مرحله ای خواهد شد، به این صورت که از بین نامزدهایی که حداقل یک پنجم آرا را در مرحله اول به دست نیاورند فقط به تعداد دو برابر نمایندگان مورد نیاز از بین کسانی که بیشترین آرا را در مرحله اول داشتند در مرحله دوم شرکت می کنند.

همچنین در صورتی که تعداد نامزدهای باقیمانده کمتر از دو برابر باشد تمامی آنها در مرحله دوم شرکت خواهند کرد.

طبق تبصره یک این ماده اگر تعداد نامزدهای باقیمانده مساوی یا کمتر از نمایندگان مورد نیاز باشد انتخابات مرحله دوم انجام نخواهد شد و نامزدی که حداقل یک پنجم مجموع آرا را کسب کرده باشد به مجلس راه خواهد یافت.

در تبصره دو این ماده نیز آمده است: هیچ یک از داوطلبان نمایندگی نمی توانند در بیش از یک حوزه انتخابیه خود را نامزد کنند در غیر این صورت نامزدی آنها به طور کلی باطل و از شرکت در انتخابات آن دوره مجلس محروم می شوند.

نمایندگان مجلس در ادامه با تصویب تبصره چهار مصوب کردند کلیه رای دهندگان مرحله دوم منحصرا در حوزه انتخابیه ای که در مرحله اول شرکت کردند رای خواهند داد و کسانی که در مرحله اول در هیچ یک از حوزه های انتخاباتی رای نداده اند در مرحله دوم انتخابات می توانند شرکت کنند.

همچنین براساس تبصره پنج این ماده در انتخابات میان دوره ای حوزه های انتخابیه هر دوره مجلس کسانی حق رای دارند که در انتخابات قبلی آن دوره در همان حوزه رای داده باشند و یا در هیچ یک از حوزه های انتخابیه شرکت نکرده و رای نداده باشند.

تبصره شش این ماده نیز اذعان دارد که وزارت کشور موظف است ظرف مدت شش ماه از زمان تصویب این قانون به مدرن سازی شیوه های اخذ رای و شمارش آرا به منظور دقت ، سلامت و نظارت بهتر بر اخذ، شمارش و اعلام نتایج و همچنین استانداردسازی صندوق های اخذ رای ، در حدود اعتبارات مصوب پس از تایید شورای نگهبان اقدام نماید.

در تبصره 7 این ماده هم تاکید شده است که وزارت کشور موظف است با هماهنگی و موافقت شورای نگهبان تمام مراحل انتخابات را در حدود اعتبارات مصوب با استفاده از روش ها و فناوری های نوین برگزار کند.

همچنین در تبصره 8 این ماده آمده است : در انتخابات الکترونیکی با تایید شورای نگهبان از امضای الکترونیکی مجریان و ناظران استفاده می شود وهمچنین در صورت برگزاری همزمان چند انتخابات، در هر شعبه اخذ رای از یک دستگاه به طور مشترک برای تمامی انتخابات در اخذ رای و شمارش آرا استفاده می شود.

مخالفت با مسکوت ماندن طرح اصلاح قانون انتخابات

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در ادامه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، درخواستی با امضای بیش از 25 نفر از نمایندگان در مورد مسکوت ماندن قانون انتخابات مجلس مطرح شد.

پس از بیان این درخواست پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در موافقت و عثمانی نماینده مردم بوکان در مخالفت با این طرح صحبت کردند.

پورابراهیمی در حمایت از این طرح گفت که با توجه به فرصت محدود باقیمانده تا زمان برگزاری انتخابات ، بررسی و تصویب این طرح برای مردم ایجاد شائبه می کند که نمایندگان چه مسئله‌ای دارند که در این فرصت محدود، تصمیم به اصلاح این قانون گرفته‌اند.

وی هدف اصلی از طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس را برگزاری انتخابات لکترونیکی و همزمانی انتخابات مجلس شورای اسلامی با انتخابات خبرگان رهبری دانست و افزود: می شود این مسئله را در قالب یک ماده واحده و به صورت جداگانه به مجلس ارائه و از اصلاح این قانون در فرصت محدود پیش رو خودداری کرد.

پورابراهیمی گفت: قانون انتخابات می‌بایست دو سال پیش مطرح می شد نه در این زمان محدود .

وی در پایان با استناد به ماده 195 ، تقاضای مسکوت ماندن طرح را خواستار شد.

در ادامه عثمانی نماینده مردم بوکان در حمایت از طرح پیشنهادی اظهار داشت: بهتر بود پیشنهاد مسکوت ماندن طرح ، قبل از بررسی های صورت گرفته عنوان می شد .

وی هزینه مسکوت ماندن این طرح را بیش از ادامه بررسی آن دانست و افزود:‌ این طرح تلاشی در راستای سالم سازی انتخابات است و اگر در زمان انتخابات مطرح می شود ، به دلیل فرصت محدود و مسائل مهمی است که نمایندگان مجلس تاکنون با آن روبه‌رو بوده اند.

عثمانی با اشاره به نواقص موجود در قانون انتخابات گفت: در قانون انتخابات نواقصی وجود دارد که اعضای کمیسیون شورا در حال برطرف کردن آن هستند.

وی با اشاره به حمایت دولت از اکثر مواد موجود در این طرح افزود: این امر نشان دهنده هم‌رأی بودن مجلس و دولت برای رفع نواقص موجود است.

نماینده مردم بوکان بررسی این طرح را کمک به بهبود امنیت در انتخابات دانست و گفت: با تصویب این طرح بدخواهان نظام نمی توانند هیچ گونه خدشه ای به سلامت انتخابات و مشارکت مردم وارد کنند.

وی افزود: دولت و کمیسیون مخالف مسکوت ماندن این طرح هستند .

در نهایت از مجموع 195 نفر نماینده حاضر در صحن مجلس ، نمایندگان با 46 رای موافق ، 100 رای مخالف و 13 رای ممتنع با مسکوت ماندن طرح اصلاح قانون انتخابات مخالفت کردند.

استفاده از کارت ملی برای رأی‌دهندگان در انتخابات مجاز است

مجلس؛ استفاده از کارت ملی برای رأی‌دهندگان در انتخابات مجاز است ملی را برای رأی‌دهندگان در انتخابات مجاز دانستند.

طبق ماده 4 این طرح، در ماده 10 قانون و تبصره یک آن، عبارت «و کارت ملی» بعد از کلمه شناسنامه اضافه شده و همچنین یک تبصره به شرح زیر به عنوان تبصره 6 اضافه می شود: در انتخابات الکترونیکی، ملاک اخذ رأی از رای دهندگان، احراز عدم ثبت رأی در سامانه انتخاباتی پیش از مراجعه فرد به حوزه انتخابیه است و در این خصوص عدم درج مهر در شناسنامه، ملاک نیست.

امکان حضور نابینایان و افراد بالای 75 سال در انتخابات مجلس فراهم شد

با موافقت 129 نماینده مجلس شورای اسلامی، شرط الزام به بینایی و همچنین داشتن حداکثر 75 سال تمام از شروط واجدان شرایط نامزدی نمایندگی مجلس حذف شد.

نمایندگان مجلس در ادامه بررسی گزارش شور دوم طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که براساس ماده 5 این طرح کلمه بینایی و همچنین عبارت "و حداکثر 75 سال تمام" حذف شود.

همچنین براساس ماده 5 این طرح بندهای زیر جایگزین بند یک ماده 28 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب 7-9-1378 ، و ترتیب بندها اصلاح می شود:

1- اعتقاد و التزام عملی به اسلام

2- اعتقاد و التزام عملی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران.

یادآور می شود در ماده 28 قانون سابق انتخابات مجلس، شرایط انتخاب شوندگان هنگام ثبت نام به این شرح بود:

1- اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران

2- تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران

3- ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه

4- داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل آن

5- نداشتن سوء شهرت در حوزه انتخابیه

6- سلامت جسمی در حد برخورداری از نعمت بینایی، شنوایی و گویایی

7- حداقل سن 30 سال تمام و حداکثر 75 سال تمام

بنابراین براساس اصلاحات صورت گرفته در بند 6 و بند 7 قانون و همچنین بند یک این قانون تغییراتی صورت گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها