این دانشمند اسلامی در مسجد جامع اصفهان نماز می خواند. شبی پسرش ‍ را با خود به مسجد آورده بود.
کد خبر: ۸۰۴۹۴۲
لقمه حرام در زندگی چه اثراتی دارد؟

از یکی از ستارگان علم و فضیلت حکایتی نقل شده که آیات و روایات و تجربه نیز، با آن مطابقت دارد. این دانشمند اسلامی در مسجد جامع اصفهان نماز می خواند. شبی پسرش ‍را با خود به مسجد آورده بود. پسر از ورود به مسجد خودداری کرد و در حیاط مسجد نشست. پس از رفتن پدر، به مشک آبی که در حیاط مسجد بود، سوزنی فرو برد و با آبی که از آن می ریخت ، بازی می کرد!

پس از پایان نماز، پدر از این موضوع خبر یافت و بسیار ناراحت شد، به خانه رفت و به همسرش گفت :من در تغذیه و رعایت آداب و رسوم اسلامی ، پی و پیش از انعقاد نطفه و در دوران کودکی فرزندمان سعی تمام کرده ام ، ولی عمل امروز این کودک ، نشانگر تقصیر یکی از ماست.مادر گفت : یاد دارم که در هنگام بارداری به منزل همسایه رفته بودم که درخت انار آنها توجه مرا به خود جلب کرد، به یکی از انارها سوزنی فرو بردم مقداری از آب انار را چشیدم !

آری ، غذای حرام و شبه ناک در هر دورانی از زندگی ، اثر نامناسب بر انسان می گذارد و در رفتار او بروز خواهد کرد و می بینم که سوزنی که مادر، در دوران بارداری به انار درخت همسایه فرو کرده ، در تکوین شخصیت کودک اثر گذاشته است !(1).و نیز حکایت شده که :«بایزید» بسطامی سالیانی چند به عبادت پرداخت ، ولی از عبادتش لذت و حلاوتی احساس نمی کرد. روزی نزد مادر آمد و گفت : مادر! مدتی است که به عبادت پروردگار مشغولم ، ولی شیرینی عبادت را درک نمی کنم . فکر کن ، ببین آیا موقعی که در رحم تو بودم یا کودکی شیرخوار بودم ، چیزی از غذای حرام خورده ای یا نه ؟

مادر «بایزید» مدتی دراز در این باره اندیشید و سپس گفت : فرزندم ! وقتی که تو در رحم من بودی روزی به پشت بام رفته بودم ، ظرف غذایی از همسایه آنجا بود و بی اجازه صاحبش مقداری از آن غذا خوردم .«بایزید» گفت : اکنون برایم معلوم شد که چرا طعم شیرین عبادت را نمی چشم ، برو نزد صاحبش ، داستان را بگو و از وی رضایت بگیر(2).

پی نوشت ها:

1- خانواده در اسلام / 161.
2- مفاسد مال و لقمه حرام ،

منبع - باشگاه خبرنگاران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها