فوت‌وفن‌های پخت آش سنتی استان فارس

شله کنجدی، آشی گرم مناسب روزهای سرد

زمستان گرچه فصل انجماد، بی‌برگ و باری، مرگ گل‌ها و خواب درختان است، اما در این فصل بخش‌هایی از کشور همچون کازرون استان فارس غرق در بهار است؛ بهاری که حیات خود را در این هنگامه سال مدیون لبخند نرگس‌زارهای زیباست.
کد خبر: ۷۴۹۶۸۰
لبخند نرگس‌ به گردشگران استان فارس

جلوه‌گری نرگس‌زارهای کشور بویژه در شهرستان کازرون استان فارس و بهبهان استان خوزستان در این زمان از سال به حدی است که گردشگران زیادی را از سراسر کشور به سوی خود می‌کشاند و حتی در کازرون با برگزاری جشنواره‌ای همراه است که به گفته مسئولان این شهرستان، بهمن‌ با حضور مسئولان کشوری برگزار خواهد شد.

فارس، خوزستان، مازندران، خراسان جنوبی و ایلام از جمله استان‌هایی است که رویش گل نرگس در برخی دشت‌های این استان‌ها، در فصل زمستان مشاهده می‌شود و البته در این میان استان فارس با تولید حدود 150 میلیون شاخه گل نرگس، گوی سبقت را از دیگر استان‌ها ربوده است. این گل زیبا که در ارقام شهلا، شیراز، پرپر، هزارپر، سرنگون، شیپوری و بوقی می‌روید گرچه در شهرهای کازرون، شیراز، رستم، ممسنی، اقلید، سپیدان و جهرم این استان پراکنده است، اما به گفته مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان فارس، سطح زیرکشت آن در شهرستان کازرون بیشتر از دیگر مناطق استان است.

مجیدرضا پاکاری در گفت‌وگو با جام جم، با بیان این‌که سطح زیرکشت گل نرگس در استان فارس 270 هکتار است که 150 هکتار آن آبی و 120 هکتار آن دیم است، می‌افزاید: در مجموع از این سطوح بیش از 149 میلیون شاخه گل نرگس تولید می‌شود که 136 میلیون شاخه آن مربوط به عرصه‌های کشت آبی است. وی با اشاره به این‌که برداشت گل نرگس در سطوح آبی از اواخر آبان و در سطوح دیم از اواسط آذر آغاز شده و در دو حالت تا نیمه‌های اسفندماه ادامه دارد، یادآور می‌شود که 500 نفر به طور مستقیم و هزار نفر به طور غیرمستقیم در این بخش مشغول کار بوده و از این راه زندگی خود را می‌گذرانند.

این مسئول با بیان این‌که نرگس‌های این استان علاوه بر عرضه در بازارهای فارس، به استان‌های تهران، اصفهان و محلات استان مرکزی صادر می‌شود، می‌گوید: عمده صدور این گل به بازار گل بین‌المللی امام رضا تهران است که از آنجا راهی برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس می‌شود؛ هرچند نرگس جهرم به دلیل وجود سرمایه‌گذار، به طور مستقیم به دیگر کشورها صادر می‌شود.

افزایش سطح زیر کشت نرگس

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به این‌که امسال نیز همچون سال‌های گذشته توسعه و افزایش سطح زیرکشت این گل در دستور کار بود، می‌افزاید: مهم‌تر از برنامه افزایش سطح زیرکشت، برنامه اصلاح ارقام گل انجام شد، به این ترتیب که رقم پرپر و هزارپر که پرگل هستند، در برخی مناطق جایگزین ارقام تک‌گل همچون شهلا و شیراز یا ارقام کم‌عطر و بو شدند.

مدیر جهاد کشاورزی جهرم نیز با اشاره به وجود 40 هکتار سطح زیر کشت گل نرگس در بخش خفر این شهرستان می‌گوید: از این سطح حدود 40 میلیون شاخه گل برداشت می‌شود که نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش داشته است.

جلال بهجو می‌افزاید: با توجه به مزیت‌های فراوان گل‌نرگس بویژه اقتصادی بودن آن، پیش‌بینی می‌شود سال آینده نیز با افزایش سطح زیر کشت تولید این محصول روبه‌رو باشیم.

به گفته وی، این گل‌ها پس از برداشت به استان‌های تهران، اصفهان و حتی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صادر می‌شود.

بهجو اولین برداشت گل نرگس در سطح کشور را از باغ‌هایی بخش خفر عنوان و تصریح می‌کند: ماندگاری بیشتر، شاخه‌های بلند، قیمت مناسب، اشتغالزایی، نیاز آبی کم، کشت تلفیقی توام با باغات انار، بادام، انجیر و سیب از ویژگی‌های منحصربه‌فرد گل نرگس است.

کازرون؛ رویای گردشگران در زمستان

اطراف کازرون مملوست از نرگس‌زارهای متعدد. نرگس این شهرستان که شامل ارقام شش‌پر، شهلا و معمولی است، از طراوت و مرغوبیت خاصی برخوردار است و به همین دلیل در این فصل از سال گردشگران را به سوی خود جذب می‌کند.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان کازرون در این باره با اشاره به افزایش ورود گردشگران در فصل برداشت نرگس در این شهرستان می‌گوید: گرچه کازرون به دلیل سابقه تاریخی و برخوردار بودن از حدود 256 اثر تاریخی ثبت ملی شده، موقعیت خاص گردشگری و گردشگران زیادی در طول سال دارد که امسال حتی تعداد آنها به میزان صددرصد افزایش داشته است، ولی در ماه‌های دی و بهمن که فصل گلدهی نرگس‌ز‌ارهای دشت‌های شهرستان بویژه مناطق جره و بالاده است، شاهد ورود انبوهی از گردشگران به شهرستان و نرگس‌زارها هستیم که عمده آنها گردشگران طبیعت هستند.

محمدرضا معینی با بیان این‌که تورهای طبیعت گردی زیادی نیز در این زمان وارد نرگس‌زارهای شهرستان می‌شوند، می‌افزاید: زمستان کازرون بویژه دشت‌های نرگس آن برخلاف دیگر نقاط کشور سرد نیست، بلکه آب و هوایی مطبوع و بهاری دارد که یکی دیگر از عوامل جذب گردشگران است.

وی به آماده‌سازی پرونده ثبت ملی نرگس کازرون نیز به عنوان طبیعی‌ترین و با قدمت‌ترین نرگس‌زارهای کشور اشاره و خاطرنشان می‌کند که درصددیم تا پایان امسال این اثر طبیعی استان را به ثبت میراث کشور برسانیم.

در همین حال فرماندار کازرون نیز از برگزاری جشنواره بزرگ نرگس در اوایل بهمن امسال خبر می‌دهد و دراین باره به جام‌جم می‌گوید: این جشنواره که از چند سال پیش در سطح شهرستان برگزار می‌شود، امسال بسیار باشکوه‌تر از پیش و با حضور مسئولان کشور و مسئولان میراث فرهنگی برگزار خواهد شد، زیرا قرار است پرونده ثبت ملی نرگس‌زارهای استان نیز در این جشنواره مطرح و پیگیری شود.

حمیدرضا گرامی با اشاره بازدید از نرگس‌زارها و برگزاری نمایشگاه‌های محلی و صنایع دستی با حضور اهالی بومی منطقه به عنوان برنامه‌های این جشنواره یادآور می‌شود که کازرون حدود 120 هکتار نرگس‌زار طبیعی و دیم دارد که طی یکی دو سال اخیر نیز منابع طبیعی برای بهره‌مندی جامعه محلی و اشتغالزایی آنان، به کشت 150 هکتار نرگس‌زار آبی اقدام کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها