همه ساله بخش بزرگی از جنگل‌ها، منابع طبیعی و اراضی کشاورزی به عنوان شریان‌های حیاتی کشور و مردم تخریب و تبدیل به ویلا می‌شود، غافل از این‌که این بناها با گسترش روزافزون خود راه تنفس مردم را تنگ‌تر می‌کند. هرچند مسئولان استانی بر مبارزه با این ساخت و سازها تاکید دارند.
کد خبر: ۶۹۶۷۹۰

این معضل به‌قدری روند افزایشی به خود گرفته است که رهبر معظم انقلاب بتازگی در دیدار اخیر رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت با ایشان به حفظ منابع طبیعی و لزوم برخورد جدی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط‌زیست با این پدیده شوم تاکید کردند که این خود بیانگر اهمیت و نقش این منابع بر زندگی و پیشرفت و آبادانی کشور است.

از نگاه کارشناسان عوامل مختلفی چون زیاده‌خواهی دلالان و زمین‌خواران، به‌صرفه نبودن کشاورزی و شرایط سخت زندگی روستاییان در این امر دخیل است، اما بی‌توجهی مسئولان و نبود حمایت و حفاظت لازم از کشاورزی و منابع طبیعی، می‌تواند اصلی‌ترین عامل تحقق چنین فرآیندی باشد.

به طور قطع توقف این روند ضروری است، زیرا در غیر این صورت علاوه بر محو شدن شالیزارها در سال‌های آینده، جنگل و بویژه ارتفاعات پوشیده از جنگل آسیب‌های جبران‌ناپذیری می‌بیند. یک روستایی اهل نور با اشاره به این‌که جنگل نور از قدیمی‌ترین جنگل‌های هیرکانی است، گفت: برخی از حاشیه‌نشینان جنگل‌های شمال بویژه جنگل نور برای زمین‌خواری و قاچاق چوب با پاشیدن اسید بر تنه آنها که شیوه جدیدی است، درختان را سریع می‌خشکانند، در حالی که برخی از مسئولان به دلیل زد و بندهای طایفه‌ای در این شهرستان چشم خود را بر بسیاری از این اقدامات بسته‌اند.

برخورد با متخلفان

فرماندار شهرستان نوشهر نیز با اشاره به این‌که با تصرف و تغییر کاربری غیرمجاز اراضی منابع ملی و کشاورزی بشدت برخورد می‌شود، گفت: بر این اساس نیز ستاد جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز در این شهرستان فعال بوده و پرونده‌های زیادی را در این خصوص تشکیل داده است.

علی قمی با اشاره گردشگرپذیر بودن و حضور انبوه مسافران از نقاط مختلف کشور به این منطقه افزود: ساخت و ساز مجاز در مناطق شمال کشور یک امر طبیعی است و گردشگران به صورت مقطعی یا کوتاه‌مدت از آنها استفاده می‌کنند، اما با ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی و منابع طبیعی که علاوه بر آسیب رساندن به زیرساخت‌ها در مبلمان و فضای زیبای منطقه اختلال ایجاد می‌کند، مقابله می‌کنیم.

رئیس دادگستری شهرستان نوشهر نیز در این باره گفت: دستگاه قضایی علاوه بر نظارت بر عملکرد جلوگیری از تخریب اراضی در صورت لزوم مستقیما اقدام خواهد کرد.حجت‌الاسلام ابراهیم عرب خردمردی با بیان این‌که دستگاه قضایی هیچ‌گونه مسامحه‌ای در برخورد با این افراد ندارد، افزود: برخورد مراجع قضایی با جرایم زمین‌خواری موثر بوده است و یکصد هکتار از اراضی جنگلی که به صورت غیرقانونی تصرف شده بود، آزاد و مالکیت آن به دولت و منابع طبیعی بازگردانده شد.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر حفظ اراضی جنگلی و منابع طبیعی گفت: دستگاه قضایی نوشهر با تمام توان در این جهت گام برمی‌دارد و هم‌اکنون 15 پرونده نیز در مورد اراضی ده هکتاری تشکیل شده و در حال شناسایی مالکان و پیگیری است.نماینده مردم شهرستان‌های تنکابن، رامسر و عباس‌آباد در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به لازم‌الاجرا بودن قانون حفظ اراضی کشاورزی گفت: باید این قانون به صورت مطلوب اجرا شود.

شمس‌الله شریعت‌نژاد تاکید کرد: باید در مراحل نخست این تغییر کاربری، برخورد جدی صورت گیرد. نباید بگذاریم بعد از آن‌که ساخت واحد مسکونی آغاز شد، مثلا به آن امکانات ندهیم که شدنی نیست؛ بلکه باید مجوز ساخت داده نشود.وی افزود: به دهیاران، بخشداران و شهرداران گفته شده است که از دادن مجوزهای غیرقانونی خودداری کرده و از طرف دیگر به درآمد خودشان تکیه کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها