رئیس اداره حفاظت محیط زیست نایین از تصویر برداری از یک قلاده پلنگ آسیایی در ششم مرداد سال جاری پس از ۳۲ سال در پناهگاه حیات وحش عباس آباد این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۵۸۵۱۴۱
تصویربرداری از یک قلاده پلنگ آسیایی در نایین

حسین اکبری روز شنبه به ایرنا گفت: با به ثمر نشستن تلاش‌های حفاظتی و تحقیقاتی برنامه محور و مستمر، عکس و فیلم استثنایی از پلنگ آسیایی بعنوان بزرگترین گربه سان و از شاخص ترین حیات وحش کشور در ارتفاعات چوپانان پناهگاه حیات وحش عباس آباد شهرستان نایین به دست آمد.

وی افزود: در این تصاویر منحصر بفرد از طبیعت ایران، یک قلاده پلنگ که در کمین یک دسته قوچ وحشی نشسته است دیده می‌شود که در نوع خود بعنوان یک رکورد علمی و موفقیت بزرگ زیست محیطی در کویر مرکزی ایران بشمار می‌آید و دارای اهمیت ملی و جهانی است.

اکبری ادامه داد: با وجود تنوع زیستی بسیار غنی استان اصفهان و شواهد و آثار حضور پلنگ در برخی مناطق، بیش از ۳۲سال بود که در استان اصفهان در طبیعت از این حیوان شاخص که در راس زنجیره‌های غذایی قرار می‌گیرد تصویری بدست نیامده بود.

وی ادامه داد: تا شعاع ۳۰۰ کیلومتر از پناهگاه حیات وحش عباس آباد در پهنه بسیار وسیعی از زیستگاههای کویر مرکزی ایران از جمله پارک ملی خارتوران و پارک ملی کویر و منطقه حفاظت شده کوه بافق شواهدی از حضور پلنگ وجود داشت اما تصویری از این جانور گرفته نشده بود.

وی گفت: زیستگاه عباس آباد با داشتن تنوع زیستگاهی چشمگیر و پنج گونه سگ سان از شش سگ سان و شش گونه گربه سان از هشت گربه سان ایران و ۴۳ گونه پستاندار،۴۲ گونه خزنده و ۱۸۵ گونه انواع پرندگان بومی و مهاجر و جمعیت هزاران راسی انواع سم داران دارای ظرفیت‌های کاملی برای معرفی و ارتقا بعنوان ذخیرگاه زیست کره و میراث زیست محیطی جهانی را دارد.

newsQrCode
برچسب ها: پلنگ
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها