متهم فوت شده در اختیار نیروی انتظامی بوده است

آملی لاریجانی: از اولین لحظه فوت ستار بهشتی، پیگیری را آغاز کردیم

رئیس قوه قضاییه از صدور دستور رسیدگی دقیق و همه‌جانبه در خصوص حادثه فوت «یک وبلاگ‌نویس» خبر داد و گفت:‌ تعجب از این است که برخی بدون توجه به عزم قوه قضاییه در رسیدگی دقیق به این حادثه ناگوار، از سکوت قوه قضاییه سخن می‌گویند در حالی که کار ما رسیدگی عادلانه و دقیق و نه سخن‌پراکنی و تبلیغ است.
کد خبر: ۵۱۶۵۴۳

به گزارش روابط‌عمومی قوه قضاییه، آیت‌الله آملی لاریجانی در جلسه دیروز مسئولان عالی قضایی به وضع رسانه‌ها درباره حملات حقوق بشری غرب علیه قوه قضاییه اشاره کرد و با تاکید بر این‌که این حملات تازگی ندارد، افزود: متاسفانه این بار نیز به بهانه مرگ یکی از شهروندان که البته حادثه‌ای تلخ و ناگوار است، رسانه‌های خارجی و حتی متاسفانه برخی رسانه‌های داخلی سوار بر موجی از اطلاع‌‌رسانی علیه قوه قضاییه شده‌اند.

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: قوه قضاییه از نخستین لحظه وقوع این حادثه پیگیری‌های خود را آغاز کرده است و به دادستان تهران دستور داده‌ام با دقت و سرعت و با نظارت دادستان کل کشور پیگیر این پرونده باشد و البته در این رسیدگی به جنجال‌های رسانه‌ای توجهی نکند.

وی تصریح کرد: گرچه این حادثه به صورت مستقیم ربطی به قوه قضاییه یا زندان اوین ندارد و متهم در اختیار نیروی انتظامی بوده است، با این حال قوه قضاییه به وظیفه خود تا این لحظه عمل کرده و دستورهای لازم صادر شده است و قطعا اگر اثبات شود که مرگ این شهروند بر اثر اهمال یا شکنجه در زمان بازداشت بوده است، ماموران و مسئولان این حادثه مجازات خواهند شد.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد:‌ اگر اثبات شود که این فرد بر اثر شکنجه فوت کرده است، تخلف و جنایت چند مامور بوده و نباید به بهانه‌ای برای تضعیف نیروی انتظامی یا قوه قضاییه تبدیل شود.

آمــلی‌لاریـجانی افزود:‌ تعجب‌آور است که رسانه‌های غربی که انگار بهانه‌ای برای حمله علیه جمهوری اسلامی ایران یافته‌اند، فراموش کرده‌اند که در زندان‌های گوانتانامو و ابوغریب چنان جنایت‌هایی علیه زندانیان مرتکب شدند که روی تمام جنایتکاران تاریخ را سفید کرده است.

درخواست قوه مقننه از قوه قضاییه

در همین حال کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گزارش خود از قوه قضاییه خواست در صورت احراز تخلف با عناصر متخلف در مرگ ستار بهشتی برخورد قانونی کند.

به گزارش ایرنا سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در جلسه علنی دیروز خانه ملت با قرائت علنی گزارش این کمیسیون در مورد بررسی دلایل مرگ وبلاگ‌نویس گفت: ستار بهشتی با حدود 35 سال سن، مجرد و دارای تحصیلات سیکل در عرصه فضای سایبری فعال و دارای وبلاگ ویژه بوده است.

در این گزارش آمده است: بهشتی جهت تکمیل تحقیقات از زندان به بازداشتگاه پلیس فتا منتقل شده و روز شنبه بیستم‌آبان 1391 در بازداشتگاه مذکور فوت می‌کند.

نقوی‌حسینی ادامه داد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در بیست و دوم آبان جلسه‌ای با حضور دادستان تهران، فرمانده پلیس تهران و رئیس سازمان زندان‌های استان تهران برگزار کرد که در جمع‌بندی این جلسه آمده است، اصل موضوع فوت وی در بازداشتگاه نیازمند بررسی دقیق و جدی است و به همین علت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصمیم گرفت یکی از قاضی‌های باتجربه و دارای درجه ممتاز قضایی و عضو این کمیسیون را در چهارچوب وظیفه نظارتی خود مامور کند تا حصول نتیجه نهایی موضوع را شخصا پیگیری کند. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: اقدام قوه قضاییه به عنوان مرجع مسئول پیگیری این حادثه در بازداشت تعدادی از ماموران متهم به بررسی دقیق و کشف حقیقت کمک خواهد کرد و از این قوه می‌خواهیم در صورت احراز تخلف با عناصر متخلف برخورد قانونی شود.

وی تصریح کرد: این کمیسیون بر ضرورت دقت لازم نیروهای عمل کننده برای جلوگیری از حوادث مشابه تاکید دارد و در این موضوع‌ها بر نظارت قوه قضاییه توصیه می‌کند.

محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون امنیت ملی هم به ایرنا، گفت: هفت نفر از متهمان پرونده مرگ ستار بهشتی در دادسرای نظامی بازداشت هستند که برای برخی از آنها وثیقه 50 میلیون تومانی در نظر گرفته شده است.

فرمانده نیروی انتظامی: ماموران پرونده در اختیار دادسرا هستند

فرمانده نیروی انتظامی تاکید کرد که اگر در پرونده «ستار بهشتی» قصوری از نیروی انتظامی دیده شود، با مقصران برخورد قاطع انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا، سردار اسماعیل احمدی‌مقدم در حاشیه مراسم صبحگاه یگان‌های انتظامی استان کرمانشاه، درباره آخرین وضع پرونده «ستار بهشتی»، اظهار کرد: پرونده این وبلاگ‌نویس در دادسراست و چون ریاست قوه قضاییه دستور رسیدگی ویژه به آن را صادر کرده است، ما نیز در نیروی انتظامی برای مشخص‌شدن ابعاد این پرونده با قوه‌قضاییه همکاری داریم.

وی ادامه داد: ماموران مورد نظر در حال حاضر در اختیار دادسرا برای بازجویی هستند و اگر به نتیجه‌ای برسیم که قصوری بوده، با مقصران آن برخورد قاطع و قانونی را به عمل خواهیم آورد.

فرمانده انتظامی گفت: اجرای قانون باید براساس موازین شرع و قانون باشد و ما هرگز حق افراط و تفریط در این زمینه را نداریم، گرچه هنوز مشخص نشده که در خصوص «ستار بهشتی» جرمی رخ داده یا نه، اما اگر قصوری صورت گرفته شده باشد با مقصران برخورد قاطع خواهیم داشت.

احمدی‌مقدم یادآور شد: معمولا پرونده این گونه مجرمان (تخلف در وبلاگ‌نویسی) پس از شناسایی، با بیان تذکراتی و در نهایت با اخذ تعهداتی، خاتمه می‌یابد. هنوز مشخص نیست که فوت «ستار بهشتی» طبیعی بوده یا نه، و این موضوع نیز در دست بررسی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها