سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: این سازمان تنها مرجع رسمی برای اطلاع‌رسانی در مورد کاوش‌ها و کشفیات باستان‌شناسی در محوطه‌های تاریخی است.
کد خبر: ۳۶۸۴۳۱

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ در این اطلاعیه آمده است:

متاسفانه تاکنون اطلاع‌رسانی غیررسمی و غیرتخصصی توسط برخی افراد و رسانه‌ها موجب وارد آمدن لطمات جبران ناپذیری به محوطه‌های تاریخی توسط باندهای قاچاق اشیای تاریخی شده و این در حالی است که بر اساس قانون، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، تنها مرجع رسمی برای اطلاع‌رسانی در خصوص کاوشها و کشفیات باستان‌شناسی در محوطه‌های تاریخی است.

بر این اساس و نظر به ضرورت ساماندهی اطلاع‌رسانی در خصوص محوطه‌های تاریخی در حال کاوش و همچنین اخبار کاوشها و کشفیات باستانی و تاریخی، از این پس هرگونه اطلاع‌رسانی در این زمینه خارج از اطلاع و حوزه کاری سازمان، تخلف محسوب شده و مستلزم پیگیری‌های حقوقی و امنیتی است.

بدیهی است این اقدام در راستای حفظ ضوابط امنیتی و صیانت از آثار تاریخی انجام می‌شود و بدون شک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با توجه به دسترسی دقیق به اطلاعات حوزه کاری خود، ذی‌صلاح‌ترین مرجع برای اطلاع‌رسانی در خصوص وضعیت محوطه‌های تاریخی است و دلایل روشن و قاطعی همچون ضرورت رعایت ضوابط حفاظتی و امنیتی، جلوگیری از حفاری‌های غیرمجاز و پیشگیری از سوءاستفاده باندهای قاچاق ایجاب می‌کند که ارائه اخبار و اطلاعات در خصوص هرگونه فعالیت در محوطه‌های تاریخی، تنها از مجرای این سازمان صورت گیرد.

بنابراین، بار دیگر آمادگی کامل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای ارائه اخبار و اطلاعات لازم به رسانه‌های گروهی و سایر مراجع اعلام و تاکید می‌شود هرگونه انتشار اخبار و اطلاعات بدون اطلاع و هماهنگی این سازمان سندیت نداشته و غیر قانونی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها