«جام‌جم» گزارش جدید بانک مرکزی درباره شاخص بهای تولید را بررسی می‌کند

کاهش ۵۰درصدی تورم تولید

تورم، یکی از متغیرهای اقتصادی است که با قدرت خرید در تضاد است. در واقع کشورهایی که تورم دورقمی و سه‌رقمی دارند، قدرت خرید خانوارهای‌شان نسبت به خانوارهایی که تجربه تورم در اقتصاد ندارند، پایین‌تر است. یکی از دلایل بروز تورم، رشد نقدینگی و نرخ ارز است که با توجه به کاهش رشد نقدینگی و همچنین کنترل نرخ ارز شاهد بهبود وضعیت در بخش‌های اقتصادی هستیم.
کد خبر: ۱۴۵۳۳۵۴
 
در زمانی که سطح عمومی قیمت‌ها در حال افزایش است، نرخ کالاهای تولیدی یا همان بهای تمام‌شده تولید نیز بالا می‌رود. ازاین رو دولت‌ها یا باید به تولید، یارانه پرداخت کنند یا اقداماتی برای کاهش تورم انجام دهند. گزارش «جام‌جم» را دراین‌باره بخوانید:
آمارها نشان می‌دهد تورم واحدهای تولیدکننده کاهش زیادی داشته است. بر اساس گزارش جدید بانک مرکزی در این زمینه، تورم سالانه تولیدکننده با ۵۰ واحد درصد کاهش از ۸۲.۶درصد در شهریور ۱۴۰۰ به ۳۲.۶درصد در اسفند۱۴۰۲کاهش یافت؛ همچنین تورم نقطه‌به‌نقطه تولیدکننده نیز در سال ۱۴۰۲ روند نزولی به خود گرفت و کاهش ۱۷.۹واحد درصدی داشت. بانک مرکزی بیش از یک سال است که رویکرد تثبیت و حرکت در راستای پیش‌بینی‌پذیر کردن اقتصاد ایران را برای ریل‌گذاری سیاست‌های پولی و بانکی اتخاذ کرده است. در همین ارتباط و همچنین در جهت تحقق شعار سال ۱۴۰۲ مبنی بر «مهار تورم، رشد تولید»، این بانک با اتخاذ سیاست تثبیت اقتصادی حول سه محوراصلی«ثبات‌بخشی وپیش‌بینی‌پذیر کردن بازار ارز»، «کنترل نقدینگی» و «بازنگری در مقررات» اقدامات متعددی را در دستور کار خود قرار داده که برآیند سیاست‌ها و اقدامات اتخاذشده توسط مجموعه اقتصادی دولت و بانک مرکزی در بهبود متغیرهای کلان اقتصادی به‌ویژه در کنترل نرخ تورم قابل مشاهده است. کارشناسان معتقدند اقداماتی که تیم اقتصادی دولت انجام داده، لازم بوده اما کافی نیست و همچنان باید پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد و همچنین کاهش تورم تولیدکننده در دستور کار باشد. این در حالی است که تحریم‌ها باعث کاهش درآمدهای دولت شده اما با این حال شاهد هستیم مالیات بخش تولید نیز کاهش یافته است. آن‌طور که محمدهادی سبحانیان، رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی گفته، مالیات واحدهای تولیدی طی دو سال گذشته به‌ترتیب ۵ و ۷ درصد کاهش یافته و برای سال ۱۴۰۳ نیز کاهش ۵درصدی پیشنهاد شده است.

کاهش تورم نقطه‌به‌نقطه
تورم نقطه‌به‌نقطه شاخص بهای تولیدکننده نیز درسال۱۴۰۲روند نزولی به خود گرفت، به طوری که با کاهش ۱۷.۹واحد درصد، از ۴۲.۴درصد در اسفندماه ۱۴۰۱به ۲۴.۵درصد در اسفندماه ۱۴۰۲رسید.بررسی تحولات شاخص بهای تولیدکننده به تفکیک گروه‌های اصلی «کالا» و «خدمت» در سال ۱۴۰۲حاکی از آن است که کاهش تورم نقطه‌به‌نقطه شاخص بهای تولیدکننده در سال ۱۴۰۲ عمدتا از جانب اقلام کالایی بوده؛ به گونه‌ای که در بازه زمانی اسفند ۱۴۰۱ تا اسفند ۱۴۰۲، تورم نقطه‌به‌نقطه گروه اختصاصی «کالا» با کاهش ۲۴.۹واحد درصدی از ۴۴.۷درصد در سال ۱۴۰۱ به ۱۹.۸درصد در اسفند ۱۴۰۲ کاهش یافت؛ در حالی که تورم نقطه‌به‌نقطه گروه اختصاصی «خدمت» با ۱.۴واحد درصد کاهش، از ۳۷.۱درصد به ۳۵.۷درصد رسید.در همین ارتباط، تورم ماهانه شاخص بهای تولیدکننده در اسفندماه ۱۴۰۲ رقم ۱.۷درصد را ثبت کرد. بررسی تورم ماهانه به تفکیک گروه‌های اختصاصی «کالا» و «خدمت» نیز حاکی از تحقق تورم ۱.۵درصدی گروه کالا(ضریب اهمیت ۶۵.۷درصد) با سهم از تورم ۱.۰ واحد درصد و تورم ۱.۸درصدی خدمات (ضریب اهمیت ۳۴.۴درصد) با سهم از تورم ۰.۶واحد درصد است. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها