سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی:

خدمه کشتی پرتغالی در سلامت کامل هستند

توقیف کشتی صهیونیستی از سوی نیروی دریایی سپاه پاسداران در تنگه هرمز حاوی پیام‌های مهمی برای آمریکا و رژیم اشغالگر قدس بود.
توقیف کشتی صهیونیستی از سوی نیروی دریایی سپاه پاسداران در تنگه هرمز حاوی پیام‌های مهمی برای آمریکا و رژیم اشغالگر قدس بود.
کد خبر: ۱۴۵۱۹۴۴
نویسنده سیدهادی سیدافقهی ،کارشناس غرب آسیا
پیام ایران برای ایالات متحده این بود که اگر بعد از ضربه‌ای که جمهوری اسلامی در راستای انتقام از عملیات تروریستی علیه کنسولگری ما به رژیم صهیونیستی زد قصدی برای اقدامات شیطنت آمیز در خلیج فارس دارد ایران قادر است که منافع آمریکا در خلیج فارس را به مخاطره بیفکند.
 
مخاطب بعدی این پیام رژیم اشغالگر قدس است و با توجه به اینکه مالک کشتی توقیف شده یک فرد صهیونیست است به نظر می‌رسد که این پیام بیشتر متوجه رژیم صهیونیستی خواهد بود که تصور نکند جمهوری اسلامی به یک ضربه در سرزمین‌های اشغالی بسنده می‌کند بلکه شیوه تنبیه ایران محتملا در قالب شکل گیری یک جنگ مرکب یا ترکیبی است که ابعاد مختلف سیاسی، نظامی، اقتصادی و امنیتی را در برخواهد گرفت.
 
درباره علت توقیف هم باید گفت که کاپیتان کشتی سیستم جی پی اس را خاموش کرده بود و به سوالات هم پاسخی نمی‌داد؛ بنابراین براساس قوانین بین المللی وقتی شناوری اعم از تجاری یا نظامی در آب‌های اقلیمی یک کشور در حال عبور کردن است باید پاسخگو باشند و پاسخگو نبودن یک دلیل موجهی است براینکه نیروی‌های مسلح آن کشور اقدام به عملیات هلی برد کرده و کشتی را متوقف کنند. 
 
طبعا اتفاقات امروز تبعات فراوانی و هشداردهنده‌ای برای رژیم صهیونیستی و ایالات متحده آمریکا در پی خواهد داشت و افزون بر عملیات نظامی با این اقدامی که امروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام داد یک فشار اقتصادی هم به اسرائیل وارد خواهد می‌شود. مضاف بر اینکه انصارالله یمن چند ماهی است که با اقدامات خود جلوی تردد کشتی‌های رژیم صهیونیستی را گرفته است و بواسطه چنین کاری، ۷۵ درصد از فعالیت بندر ایلات کاهش پیدا کرده است. بندری که از جمله مراکز مهم اقتصادی رژیم اشغالگر قدس محسوب می‌شود. با رخداد امروز باید گفت که اقدام جمهوری اسلامی پیشرانی برای پاسخ اصلی است که قرار است به رژیم صهیونیستی داده شود. 
 
نکته قابل تامل اینکه این اتفاق در حوالی تنگه هرمز رخ داد. هشدار ایران به برخی از نیرو‌های فرامرزی مبنی بر بستن این تنگه در صورت ممانعت آمریکا از تردد کشتی‌های نفتی، تجاری و نظامی جمهوری اسلامی موضوع جدیدی نیست. البته این مساله را هم باید مد نظر داشت که در صورت اقدام ایران در این زمینه باید پذیرفت که تبعات چنین کاری جهانی است. در عین حال جمهوری اسلامی حتی از زمان جنگ تحمیلی بار‌ها اعلام کرده است که در صورت جلوگیری از تردد کشتی‌های متعلق به کشورمان دست به چنین اقدامی خواهد زد که باید پذیرفت پاسخی منطقی است. 
 
تردیدی نیست که موضوع توقیف کشتی‌های رژیم صهیونیستی برای اسرائیل بسیار گران تمام خواهد شد، چون تا پیش از این انصارالله یمن نسبت به توقیف کشتی‌های متعلق به رژیم اشغالگر قدس اقدام می‌کرد و اتفاق امروز نشان داد که ایران هم در عرصه ضربه زدن به منافع اسرائیل در این حوزه عمل خواهد کرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها