«جام‌جم» از کلیدواژه‌های پرتکرار در سامانه ۱۶۲ گزارش می‌دهد

سرزمین مادری در ایستگاه سیدخندان

سامانه۱۶۲ یک راه ارتباطی همیشگی میان مخاطبان و رسانه‌ملی است که توانسته محلی برای تبادل‌نظر با تماشاگران همیشگی این رسانه باشد. گشتی در پیامک‌های مردمی ارسال‌شده به سامانه ۱۶۲ نشان از آن دارد که مجموعه‌ها و برنامه‌هایی مثل سرزمین مادری، سیدخندان، به افق فلسطین، سنجرخان و فوتبال ۱۲۰ از برنامه‌های پرمخاطب تلویزیون در یک هفته اخیر بوده است.
کد خبر: ۱۴۴۹۳۳۰
نویسنده سپیده اشرفی - گروه رسانه
 
یک روایت تاریخی
یکی از برنامه‌های پرمخاطب تلویزیون در یک هفته اخیر، سرزمین مادری است. این مجموعه که به‌تازگی فصل دوم آن به پایان رسیده، به کارگردانی کمال تبریزی است و در سه فصل تهیه و تولید شده است. این مجموعه به بررسی تاریخ سیاسی ـــ اجتماعی ایران از سال ۱۳۲۰ تا پیروزی انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ ایران در بستر زندگی فردی به نام رهی می‌پردازد و در قالب سه فصل برای پخش آماده شده ‌است. در فصل اول سریال، کودکی رهی که شخصیت اصلی سریال است به تصویر کشیده می‌شود که نقش او را علی شادمان بازی می‌کند.رهی بعد از بمباران دهکده محل سکونت‌شان توسط نیروهای متفقین، از زیر آوار بیرون کشیده می‌شودوماجراهای مختلفی برایش رخ می‌دهد. این مجموعه حالا به پایان فصل دوم خود رسیده و توانسته توجه بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کند. 
 
طنز در ایستگاه سیدخندان 
برنامه سیدخندان را هم باید از دیگر برنامه‌های پرمخاطب تلویزیون در یک سال گذشته دانست. این برنامه حالا به فصل دوم خود رسیده و تغییراتی را نسبت به فصل قبلی خود داشته است. محمدحسین بزرگی‌راد، تهیه‌کننده برنامه سیدخندان پیش از این گفته بود: در فصل دوم برخی بخش‌ها کاملا حفظ شد و بهبود پیدا کرد. چند بخش هم یا تغییر فرمی دادیم یا از نو، خلق کردیم. یکی از آنها در حوزه نمایش بود که در فصل قبل هم مورد استقبال قرار می‌گرفت. برخی کاراکتر‌های نمایشی را نیز توسعه دادیم و برخی را هم اضافه کردیم. مثلا نقش یک مرده‌شور که وارد صحنه می‌شود و انگار شخصیت حکیمانه دارد. یک بخش تئاتر هم در نظر داریم تا کاملا به شیوه تئاتر اجرا شود و در حال تست آن هستیم. بخش دیگری که داریم لیگ مشاغل است که در این قسمت از چند نفر با شغل‌های متفاوت دعوت می‌کنیم و با چالش‌هایی که برای‌شان قرار می‌دهیم، تماشاگران باید حدس بزنند که شغل آنها چیست. 
   
به افق یک فاجعه
برنامه دیگری که با استقبال مخاطبان همراه شده، به افق فلسطین است که از زمان شدت‌گرفتن طوفان‌الاقصی، روی آنتن رفته و روایتی سرراست و بی‌پرده از فاجعه رخ‌داده درنوارغزه را به تصویر کشیده است.این برنامه از زمان شروع کار خود تلاش کرده از چهره‌های مختلف با دیدگاه‌های گوناگون دعوت کند تا روی آنتن بیایند و یک چندصدایی را در حوزه فلسطین رقم بزنند. 
   
زندگی قهرمان پرطرفدار 
مجموعه «سنجرخان» هم در هفته گذشته جزو برنامه‌های پرمخاطب تلویزیون بوده و توانسته با ارائه روایتی جدید از یک قهرمان کُرد گمنام، مخاطبان را پای تلویزیون بکشاند. سنجرخان، به کارگردانی محمدحسین لطیفی و با نقش‌آفرینی بازیگرانی از جمله فرشید گویلی، محمود پاک‌نیت، پیام دهکردی، قطب‌الدین صادقی، احمد نجفی، جلیل فرجاد، علی اوسیوند و... است؛ سریالی که بر اساس زندگی و سیر مبارزاتی سنجرخان وزیری مشهور به سردار اکرم، یکی از قهرمانان کُرد و مبارزان راه آزادی و استقلال ایران ساخته شده است. حسین جلالی، تهیه‌کننده این مجموعه تاریخی پیش از این به جام‌جم گفته بود: کردستان قهرمانان مختلفی دارد که می‌توان از آنها صحبت کرد اما به نظرم پتانسیل صحبت از سنجرخان در تلویزیون فراهم بود و خوشحالم که این شب‌ها روی آنتن است. بسیاری ازلوکیشن‌هایی که انتخاب کردیم، مکان‌های تاریخی کردستان بود. سریال تاریخی سنجرخان به نویسندگی زنده‌یاد ضیاءالدین دری داستان یکی از قهرمانان کُرد است که فرشید گویلی، بازیگر محلی کُردزبان نقش اصلی آن را ایفا می‌کند. 

این فوتبال تماشایی 
فوتبال ۱۲۰را باید برنامه دیگر پرمخاطب تلویزیون دانست.برنامه‌ای که تلاش کرده روایتی متفاوت از فوتبال اروپا باشد. پویا خسروی، تهیه‌کننده این برنامه پیش ازاین به جام‌جم گفته بود:بخشی از موارد موفقیت‌آمیز بود و برخی هم از سوی مخاطب مورد قبول نبود و آن را کنار گذاشتیم. اعتقادمان بر این است که برنامه باید به ذائقه مخاطب عام و البته مخاطب خاص فوتبال ۱۲۰ احترام بگذارد.در ماه اول، نظرسنجی سازمان رقم بالایی ازمخاطبان را برای این برنامه ثبت کرد که در بین برنامه‌های ورزشی به‌جز پخش زنده آمار بسیار خوب و قابل‌توجهی بود. درعین‌حال، بازخوردی که از فضا‌های تعاملی ایجادشده گرفتیم، این نوید را به ما می‌دهد که هر هفته میزان مخاطب برنامه افزایش می‌یابد.درواقع مردم به ما اعتماد کردند. ما هم تلاش می‌کنیم این روند صعودی را برای احترام به عقاید مخاطب حفظ کنیم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها