کارشناس مسائل منطقه گفت: عدم بهره‌برداری یا کاهش بهره‌برداری ما از بخشی از منابع خلیج فارس نباید بهانه‌ای باشد برای اینکه برخی کشور‌ها آن منابع را متعلق به خود بدانند و عدم حضور ما را نشانه رضایت به تصاحب و غصب این منابع تلقی کنند.
کد خبر: ۱۴۴۸۰۹۷

جعفر قناد باشی در گفتگو با جام جم آنلاین در خصوص ادعا‌های مطرح شده از سوی کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس در خصوص اینکه صرفاً عربستان و کویت حق مالکیت بر منابع نفتی آرش را دارند، گفت: در مورد خلیج فارس و آنچه در خلیج فارس به صورت منابع و جزایر وجود دارد شواهد تاریخی بسیاری است که برخی از ادعا‌هایی که گاهاً در این زمینه مطرح می‌شود در برابر این شواهد تاریخی رنگ می‌بازد.

وی ادامه داد: البته عجیب نیست که در برخی زمان‌ها و مقاطع برخی از کشور‌ها چنین ادعا‌های واهی را در مورد برخی از جزایر و یا منابعی که متعلق به ایران است مطرح می‌کنند.

قنادباشی با بیان اینکه این گونه ادعا‌ها ناشی از اشاراتی است که کشور‌های غربی عمدتاً برای جنجال آفرینی مطرح می‌کنند، افزود: به خصوص در شرایط کنونی منطقه که جبهه مقاومت در موقعیت بسیار حساسی است این گونه تلاش‌ها را انجام می‌دهند تا توجهات را به سمت موضوعات دیگر جلب کنند.

وی تصریح کرد: براساس شواهد تاریخی نه تنها جزایر بلکه مجموعه خلیج فارس تا خود بحرین زمانی متعلق به ایران بوده است، بعد از استقلال بحرین منطقه‌ای را در خلیج فارس به نام منطقه آزاد داریم که البته تعلق جزایر و منابع موجود در آن به ایران بسیار روشن است.

این کارشناس مسائل منطقه گفت: در گذشته نشان دادیم با حضور متخصصان نفتی، منابع این بخش از خلیج فارس متعلق به ایران است البته عدم بهره‌برداری یا کاهش بهره‌برداری ما از بخشی از منابع نباید بهانه‌ای باشد برای اینکه برخی کشور‌ها آن منابع را متعلق به خود بدانند و عدم حضور ما را نشانه رضایت ما به برای تصاحب و غصب این منابع تلقی کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها