سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز اعلام کرد

رکورد شکنی در مصرف گاز خانگی و تجاری

«جام‌جم» از روند مصرف گاز در کشور گزارش می‌دهد

روزهای پرگاز بخش خانگی

سرمای هوا کمی دیر اما بالاخره از راه رسید. این روزها که کاهش دما اتفاق افتاده، مسئولان بخش انرژی کشور می‌گویند صرفه‌جویی مردم باعث پایداری برق وگاز خواهد شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد یک درجه کاهش مصرف حدود ۱۵میلیون مترمکعب را شامل می‌شود.
کد خبر: ۱۴۴۶۸۲۷
 
صرفه‌جویی در مصرف برق هم می‌تواند به پایداری شبکه گاز کمک کند، به این دلیل که اغلب نیروگاه‌های کشور گازپایه است. حالا مسئولان کشور ازمردم خواسته‌اند تا درزمینه مصرف برق و گازحساسیت بیشتری داشته باشند. براساس آمار وزارت نفت بیش از یک میلیارد و ۷۰ میلیون مترمکعب گاز خام درکشور تولید می‌شود که پس از پالایش بیش از ۸۵۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین به شبکه سراسری گاز کشور تزریق می‌شود.آخرین روزهای سال۱۴۰۲درحالی سپری می‌شود که برخی مسئولان می‌گویند زمستان ازراه رسیده و همین موضوع باعث افزایش مصرف گاز شده است. رشد مصرف گاز در حال فتح رکوردهای جدید در سال‌جاری است و طی روزهای گذشته به ۶۰۰میلیون مترمکعب رسید و سعید عقلی، مدیر مرکز راهبردی کنترل شرکت ملی گاز اعلام کرد که احتمال افزایش مصرف به ۶۵۰میلیون مترمکعب هم وجود دارد که ۷۵درصد حجم تولید گاز کشور است. 
از سوی دیگر سازمان هواشناسی ایران اعلام کرده که سامانه بارشی در کل کشور فعال شده که در این صورت برودت و کاهش دما را شاهد خواهیم بود. برخی از استان‌های کشور در مناطق و اقلیم‌های سردسیر قرار دارد و جمعیت بالای برخی استان‌ها نیاز آنها به گاز رابیشتر می‌کند.سرمای هواباعث افزایش مصرف گازوبرق به‌منظوراستفاده بیشترازوسایل گرمایشی خواهد شد.استان‌های کشور با درنظرگرفتن میزان مصرف گاز، به چند اقلیم مختلف تقسیم می‌شود. مثلا استان آذربایجان‌غربی در اقلیم یک (بالاترین سرانه)، استان کهگیلویه‌وبویراحمد در اقلیم دوم و استان تهران در اقلیم سوم به‌عنوان بالاترین سرانه‌های مصرف در بخش‌های خانگی، تجاری و عمومی قرار دارد. در هرکدام از این اقلیم‌ها قیمت گاز متفاوت است و یارانه آن تغییراتی دارد. 
   
روزهای گازی در سال گذشته و امسال
مصرف گاز در سال ۱۴۰۱ به حدود۲۴۲میلیارد مترمکعب رسید که معادل مصرف روزانه ۶۶۳میلیون مترمکعب است. این اعداد نشان می‌دهد که مصرف این سوخت در سال۱۴۰۰رشد حدود سه‌میلیارد مترمکعبی معادل ۱.۵درصدی را به ثبت رسانده است. از مجموع مقدار گاز مصرف‌شده درکشور،۱۲۳میلیارد مترمکعب سهم بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده، ۴۸میلیارد مترمکعب سهم صنایع عمده و ۷۱میلیارد مترمکعب گاز تخصیص‌یافته به نیروگاه‌ها بوده است. حالا آمارهای امسال نشان می‌دهد که در بخش خانگی بالاترین مصرف را داریم که بالاتر از ۵۰ درصد تولید کشور است. در بخش تجاری و عمومی روزانه حدود ۵۰میلیون مترمکعب مصرف می‌شود اما بخش صنایع غیرعمده حدود ۶۰میلیون مصرف دارد که اگر این بخش‌ها بتواند کمک کند و دمای متعادل را در ساختمان‌های اداری هم داشته باشیم، هیچ مشکل خاصی برای تامین گاز نخواهیم داشت. براساس آخرین آمار شرکت ملی گاز، مصرف گاز در این بخش‌ها به عدد ۵۴۶میلیون مترمکعب رسید که ۳۸۲میلیون مترمکعب از این میزان در بخش خانگی، ۶۰میلیون مترمکعب در بخش صنعتی غیرعمده، ۴۸میلیون مترمکعب در بخش عمومی و تجاری، بیش از ۳۵میلیون مترمکعب در بخش کشاورزی و حدود ۲۱میلیون مترمکعب ازاین میزان در بخش حمل‌ونقل مصرف شده است. البته آمارها بیانگر آن است که مصرف گاز در امسال نسبت به سال گذشته افزایش نیافته است ودلیل اصلی آن هم کمتربودن تعداد روزهای سرد نسبت به سال۱۴۰۱است. درسال گذشته سرمای هوا از دی‌ماه آغاز شد اما اکنون در اسفندماه کاهش دما را تجربه کرده‌ایم.مصرف گاز اوایل این هفته دربخش خانگی، تجاری وصنایع غیرعمده به۵۴۶میلیون مترمکعب در روز رسید و با توجه به ورود سامانه هوای سرد به کشورکه تمامی غرب، شمال‌غرب و شمال کشور و استان‌های مرکزی، تهران، اصفهان و...رادربرگرفته، پیش‌بینی می‌شود مصرف در این بخش به حدود ۶۵۰میلیون مترمکعب در روز برسد.

ناترازی در شبکه گازی
دیروز مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با تأکید بر این‌که هم‌اکنون در سرشاخه‌های خطوط لوله گاز کشور هیچ‌گونه افت فشاری نداریم، اظهار کرد: به‌دلیل برودت شدید هوا درسطح کشور وبارش برف در بیشتر استان‌ها با افزایش مصرف گاز روبه‌رو هستیم.  وی افزود: روز یکشنبه، ۶ اسفندماه مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری کشور به ۶۰۰میلیون مترمکعب رسید و پیش‌بینی می‌شود با توجه به برودت هوا مقدار مصرف در هفته آینده به ۶۵۰میلیون مترمکعب برسد. این درحالی‌است که احمد باهوش، مدیرعامل مجتع گاز پارس‌جنوبی اعلام کرد: به‌طور میانگین روزانه ۵۷۰میلیون مترمکعب گاز شیرین و ۷۵۰هزار بشکه میعانات گازی در این مجتمع تولید می‌شود.وی با بیان این‌که هم‌اکنون پالایشگاه‌های سیزده‌گانه پارس‌جنوبی به‌صورت عادی در مدار تولید قرار دارد، گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده همه پروژه‌ها دراین مجتمع به‌ویژه رفع عیوب فنی و کاهش مشعل‌سوزی طبق برنامه اجرا شده است و پس ازگذر ازسرمای امسال این مجتمع آماده آغازتعمیرات اساسی درپالایشگاه‌ها برای سال۱۴۰۳خواهد شد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها