علی کفاشیان در گفت‌وگو با «جام‌جم»: اول مدیران را کنترل می‌کردید بعد سقف بودجه می‌آوردید

کمیته استیناف مصلحتی امتیازها را برگرداند!

قانون سقف بودجه با عجله آمد. حاصل این تصمیم برق‌آسا جنجال‌هایی بود که در طول فصل جاری راه افتاد. اول کسر امتیاز از سپاهان و پرسپولیس و بعد بازگرداندن این امتیازها، فقط و فقط جنجال‌ساز شد و هنوز هم این جنجال‌ها ادامه دارد. علی کفاشیان رئیس سابق فدراسیون فوتبال هم معتقد است باید به این قانون فرصت آزمون و خطا داده می‌شد. با او در این باره گفت‌وگویی داشتیم.
کد خبر: ۱۴۳۸۹۱۲
 
آقای کفاشیان شما به عنوان کسی که نتوانستید با سقف قرارداد به نتیجه لازم در لیگ برسید، نظرتان درباره سقف بودجه و اتفاقاتی که اخیرا افتاده چیست؟ 
زمان ما هم قانون سقف بودجه برای باشگاه‌ها مطرح شد منتهی سقف قرارداد را گذاشتند که خیلی به درستی اجرا نشد و مجبور شدیم حذفش کنیم. وقتی شما در تشکیلات اقتصادی آزاد بخواهی محدودیت بگذاری، یکسری مشکلات و بعضا فساد پیش می‌‎آید. در لیگی که بازیکن کم است و متقاضی زیاد، نمی‌توانید با محدودیت کار را جلو ببرید. همین می‌شود که بازیکن و باشگاه تلاش می‌کنند بالای سقف بودجه پول بگیرند. در این فضا رقابت به وجود می‌آید و بعضی باشگاه‌ها با زیرمیزی بازیکن را جذب می‌کنند. 
 
خب راه حل چه بود؟ چطور می‌شد مشکل را حل کرد؟ 
شما وقتی چنین قوانینی می‌گذارید باید مدیران همسو در باشگاه‌ها داشته باشید. درفوتبالی که آینده مدیر درگرو نتیجه تیم است، نمی‌توان توقعی داشت. متاسفانه فوتبال ما نتیجه گراست. مدیر نتیجه نگیرد باید به خانه‌اش برود، به همین دلیل برای برآورده کردن توقعات می‌گوید یکجوری قانون را دور بزنیم. همین می‌شود که رقم قرارداد بعضی بازیکنان خیلی بالا می‌رود. تقاضا هم که خودش مزید برعلت است. اجرای این قانون فقط دریک صورت ممکن است. فوتبال نتیجه‌گرا نباشد و مدیران باشگاه‌ها همدل و متحد باشند. درضمن فقط نباید به هزینه‌های فوتبال گیر داد. در جاهای دیگر هم هزینه‌ها بالاست ولی فوتبال خیلی توی چشم است. 
 
این چیزی که گفتید تا حدودی غیر ممکن است. 
البته یک مورد را هم باید مدیران دقت کنند. می‌خواهی خرج کنی به اندازه جیبت خرج کن نه این‌که رقم‌های سنگین با بازیکن ببندی و آخرسر نتوانی بدهی و نفر بعدی به مشکل بخورد. ما باید اول مدیران را کنترل کنیم و بعد سقف بودجه بگذاریم. معتقدم باید با آموزش درست این قانون اجرا می‌شد نه این‌که سریعا تصمیم بگیرند و بخواهند آن را اجرا کنند. ببینید الان چقدر حاشیه درست شده، در حالی که اگر زمان می‌دادیم کار بهتر پیش می‌رفت. 
 
شما خودتان پیش‌بینی می‌کردید کمیته استیناف رای را برگرداند؟ 
من یک چیزی را به شما سربسته بگویم. همیشه کمیته استیناف یک سری مصلحت را درنظر می‌گیرد ورای می‌دهد. 
 
منظورتان چیست؟ 
دیگر خودتان در این باره بررسی کنید. همیشه مصلحت بوده. دو سه موضوع مطرح می‌شود که جای بحث دارد. بعضی انتقاد می‌کنند که مگر می‌شود این قدر بین رای کمیته اخلاق و استیناف تفاوت باشد؟ معتقدم اگر استیناف زودتر رای می‌داد بهتر بود و شاید این حواشی هم کمتر می‌شد. کلا یک مصلحتی در کار بوده!
 
شاید یک زنگ زدند که این مشکل را یکجوری جمع کنید. 
من فقط همان کد را به شما می‌دهم که مصلحتی بوده. حالا شما تا آخرش را بروید. 
 
الان به نوعی قانون سقف بودجه زیر سوال رفته است. 
نمی‌دانم شاید مواردی بوده که استیناف هم رای کمیته انضباطی را شکسته است. استیناف هم کار غیرقانونی نکرده و می‌توانسته رای کمیته انضباطی را تغییر دهد. 
 
شما از شنیدن رقم قرارداد بعضی بازیکنان تعجب نکردید؟ 
برای من قابل هضم نیست. قرارداد ۱۰۰میلیارد و ۱۱۰‌میلیارد! بنده نمی‌توانم این رقم‌ها را هضم کنم. واقعا چطور مدیران جرات می‌کنند چنین قراردادهایی را برای دو فصل امضا کنند. دوره ما بازیکن بود که می‌گرفت ۱۰۰، ۱۵۰ میلیون تومان، پیشنهاد ۷۰۰ میلیونی به او دادند. خب همین پیشنهادهای نجومی است که رقم را می‌شکند و سال بعد همینطور بالا می‌رود. البته بنده به بازیکن ایراد نمی‌گیرم. فوتبالیست باید به فکر آینده‌اش باشد. می گوید شاید دو سال دیگر نتواند فوتبال بازی کند و  به همین دلیل دنبال پول بیشتر است. 

دوست دارم قلعه‌نویی با تیم‌ملی موفق شود
دوست دارم تیم‌ملی در جام ملت‌ها با امیر قلعه‌نویی نتیجه بگیرد. این باعث می‌شود مربیان ایرانی ثبات پیدا کنند. الان فوتبال در حال پیشرفت است. بعضی کشورها از ما فاصله گرفته‌اند. بعضی هم مثل ازبکستان به ما نزدیک شده‌اند. این نشان می‌دهد فوتبال ما نسبت به گذشته ضعیف‌تر شده است. بازیکنان خوب و توانمندی داریم. استعدادهای خوبی داریم ولی مدیریت‌مان ضعیف است. چه در دوران خود من و چه بعد آن طوری مدیریت شد که الان فوتبال‌مان ضعیف شده است. عمده این مشکل هم به این دلیل است که فوتبال درآمد درستی در ایران ندارد. درخت تنومند فوتبال‌مان متاسفانه روز به روز ضعیف‌تر و نازک‌تر می‌شود. این اصلا اتفاق خوبی نیست. همین می‌شود که ژاپن و کره هر روز اختلاف‌شان را با ما بیشتر می‌کنند. الان باید مراقب تیم‌های عربی و ازبکستان باشیم که از فوتبال ایران عبور نکنند. حالا این وسط نتیجه‌گیری تیم‌ملی مهم است. کار سختی است ولی امیدوارم قلعه‌نویی  موفق باشد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها