«جام‌جم» در گفت‌وگو با کارشناس مذهبی نقش زن در آرامش‌بخشی به خانواده را بررسی می‌کند

زن، محور تربیت و محبت

درباره سخنان رهبر حکیم؛‌

پیشرانی عدالت در قلمرو زن ایرانی

از نشانه‌های حیات طیبه و زندگی فعال انقلاب اسلامی، جدیت گام‌های پیش‌رونده رهبری و دعوت پیشرانی است و در کانون این کنش‌ها اشکال گوناگون اجرای عدالت است.
کد خبر: ۱۴۳۸۳۳۹
نویسنده احمد میراحسان | نویسنده و پژوهشگر
 
سخنان اخیر حضرت خامنه‌ای، درباره زنان جامعه ما و نسبت این جایگاه با وضع زنان در جهان مدرن، خواست تعمیق عدالت و روشنگری درخصوص ظلم‌هایی که به زنان می‌رود، دفاع از حقوق اسلامی آنان، توضیح نگاه اسلام به موضوع زن، افق بس گسترده حقوق زن در جامعه اسلامی، مسائل کنونی ما در این قلمرو تمود، مصداق عالی زنده بودن انقلاب اسلامی و عزم و قدرت عظیم و جدی آن برای عمل مصلحانه و حیات پیشرو و پیروزمند آن است. به این دلیل، شناخت ریشه‌های مهم موانع و تضییع حقوق زن در جامعه کنونی ما و رفع تضییقات، عقب‌ماندگی، خرافه و عرفیات فاسد ضدفرهنگ گذشتگان و در اینجا درخصوص زنان، از وظایف فوری انقلاب اسلامی است. این اولین نکته برجسته حکمی در سخن اخیر رهبری محسوب می‌شود که باید دریابیم سنت‌های بردگی باستانی و روابط ارباب رعیتی، ربطی به سنت عالی و همواره مترقی اسلام، سنت و عقل نبوی و تأویل علوی قرآن ندارد.
     
قدرت زدایش رذایل تاریخی
واقعگرا بودن و شجاعانه پذیرش آن که جمهوری اسلامی هنوز مانده تا نظام محقق اسلامی نام گیرد و جامعه‌ای هستیم با انواع مظاهر ناعادلانه در آن که باید بکوشیم رفع ظلم کنیم و نظمی معقول و واقعا دینی در حکمرانی برپا نماییم و در قوانین مربوط به زنان هم این نواقص وجود دارد و... این نکته دومین نکته بلند سخنرانی حضرت آقا بوده است که دلگرم‌کننده محسوب می‌شود. قدرتی که توان خود انتقادی دارد و نظامی که به‌ خودشیفتگی دچار نیست وحقیقت را فراتر ازامیال قدرت برای ستایش کور نظام خود می‌نشاند و خداترس و معترف بر رذایل موجود است و با رذایل خود می‌ستیزد. اینها نشان حق، صدق، دینداری و امید به فرداهای بهتر نظام جمهوری اسلامی ازامروزش است. امروز برای تحقق این فردای بهتر براساس چنین توان محاسبه وضع جامعه طراحی، اجرا و کنترل پیشروی عملی ومراقبت از اوضاع جامعه ومبارزه با شیطان ونیروهای شیطانی داخلی و ایستادگی برابر ابلیس وشیطان بزرگ انسی لازم است. ولی فقیهی که عادل، دیر، مدبر ومهذب است، قدرت منحصر‌به‌فرد رهبری دینی برای زدایش این رذایل تاریخی و نفسانی جامعه است.
     
نقش پیشران زنان
چرا با وجود نص قرآن حکیم و حیات میراث کلامی اهل‌البیت علیهم‌السلام، یعنی روایات ائمه هدی، باز در جامعه مسلمانان چنان رفتارهای فاسد، خرافی و ظالمانه و در بحث ما نسبت به زنان موجود است و عملا اجرا می‌شود که گرد و غبارش به‌ناحق بر دامن اسلام می‌نشیند؟ این یک نکته مهم دیگر و در ادامه، نکته بعدی درخشان دیگر کلام رهبر ارجمند، به سقوط کشاندن زن و بهره‌کشی از زنان و سوء‌استفاده جنسی دربردگی و کنیزی مدرن درغرب است. وازنکته‌های ارزشمند دیگر در این سخنان‌شان توجه دادن به نقش پیشران زنان است و توان انسان‌شناسی و شناخت شخصیت‌های انسانی و ارزش این توان در تأثیر بر هدایت مردان در عمل اجتماعی. همچون تشخیص مردان صالح در رقابت انتخاباتی است اما ضمنا همچنان مهم‌ترین نکته راهنمایی‌شان، برابری زن و مرد از نظر رشد معنوی و معیار تقوا در اسلام است. در این قلمرو، نکته اصلی نقش پرورشگر و پروردگاری زن است. مهم‌ترین اصل انسان‌زایی و انسان‌پروری زن که ودیعه الهی و تفویض نقش آفرینش به واسطه‌ای انسانی یعنی زن است و این ارزش والا همان سجیه‌ای است که عصر ضدتوحیدی و ضداسلامی مدرن و نظام سرمایه‌سالاری جهانی در همه اشکال دولتی و لیبرالش می‌کوشد نفی نماید و روح شیطانی عصر خداستیز می‌کوشد این ودیعه و موهبت را از درک و شعور و معرفت زنان سلب کند و انسان‌زدایی را بر جهان تحمیل و اغوای شیطانی و شیطان‌سازی زنان را عمومی نماید. 
     
نقاب کشیدن بر زینت اسلامی 
حال برسیم به واکاوی همان نکته نخست، موضوع خرافه و باطل‌زدایی درباره زنان و ظلم بر آنان در کنون ما و رهاندن انوار هدایت الهی اسلام، قرآن و عترت، از سد جهل. تشخیص ریشه‌ها وضدفرهنگ و منابع بازتولید ظلم به زنان در جمهوری اسلامی که گوناگون و از دوران کهن و قرون متمادی، تداوم یافته است و می‌توان گفت در کل در همان عوامل دشمنی با اسلام چه داخلی و چه خارجی، مادی و معنوی. اجتماعی و فردی ریشه دارد. عواملی که ماهوا بیگانه با اسلام است ولو اگر به شکل تعصبات دینی مجعول و جهالت‌بار نقاب بر رخ کشد و با زینت اسلامی ظاهر شود. تنها با شناخت این منابع و ماهیت آن امکان نفی آن و گسترش عدالت اسلامی در حق زنان مقدور خواهد بود. با وجود الگوهای ابدی نورانی و تابان در اسلام، چون شخصیت‌های بزرگوار اهل عصمت ذاتی و پاک از هر رجس، تشخیص وضع زن در اسلام دشوار نیست.
     
ظرفیت تربیتی و عملی بیکران اسلام 
بانوی عظیم‌الشأن خدیجه کبری(س) و دخت تابان و رخشان او سیده زنان جهان صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام‌ا... علیها، معیار تشخیص شخصیت متشخص زنان برای هر مردوزن ولو بی‌سواد است. ونیز دختران این بانو، حضرات عالیات زینب کبری‌(س) و ام کلثوم الگوی زنان هستند و حاصل زندگی عاشقانه‌اش با همسری که آیت کبرای حق، علی ولی‌ا... است. نیز پاره‌ای از همسران امامان ما علیهم‌السلام و همسر و فرزندان امام حسین سیدالشهدا و حضرت معصومه علیها‌لسلام فرزند امام موسی کاظم علیه‌السلام که این بانو مقام آخرالزمانی دارد و حضرت ام‌البنین که ائمه معصوم توجه خاص با او و شفاعت او دارند و حضرات حکیمه و نرجس خاتون منجی‌زا و.... همه با مراتب گوناگون‌شان گویای ظرفیت تربیتی وعملی بیکران اسلام است وعملا عالی‌ترین الگوی معرفتی همگانی و زنده را برای پیروی هر بانو از پیرزن کوه‌نشین فاقد توان خواندن تا بانوان عالم و دانشور اهل پژوهش در کلام و کنش انسان‌ها فراهم می‌آورند و اما مسلمانان به جای توجه صرف به وحی و روایات و الگوهای عملی پاک و رشد یافته و حدیث و تفکر و آثارشان گرفتار انواع کژگونگی‌ها و فهم‌های غلط می‌شوند. این فهم‌ها یا درنفس و ظلمت قلب و روح ما و تفکر ما ریشه دارد یا در وساوس شیطان لعین. یا در نظامات غلط اجتماعی کهن و جدید و تمدن شیطانی. چه نظام اجتماعی کوچک مثل خانواده و قوم و قبیله یا نظام فرهنگ شهری یا فرهنگ ملی و... که همه جا باید با آن مقابله شود. 

فـاطمه‌های ناشناس خاندان رسول
متاسفانه نه‌تنها حقیقت فاطمه(س) بلکه همه فاطمه‌های پیرو سیده زنان عالم، فاطمه الزهرا(س) ناشناخته مانده است. ازفاطمه ام‌البنین تا فاطمه بنت حسین تا فاطمه معصومه و.... حقیقت فاطمه ام‌البنین که بنا به حکمت الهی نامش از پیش فاطمه بود، از ناشناخته‌های تربیتی است. حضرت عقیل نسب‌شناس تصادفی ایشان را برای مولای ما صدیق اکبر انتخاب نکرد. او در جد با رسول‌ا...(ص) و امیرالمومنین(ع) مشترک است و از زادگان عبد مناف است و در بنی‌کلاب مشهور به صدق بوده است. در شجاعت زبانز‌د و شمشیرزنی بوده که مردان جنگجو ازاو واهمه داشتند. او آموزگار شمشیرزنی امامان حسن و حسین و حضرت ابوالفضل و سه برادرش جعفر و عبدا... و عثمان بود. درخواب عروسی‌اش دیده بود ماه از آسمان به‌دامانش فرود آمده و ستاره پر نوری برجهیده و سه ستاره نورانی دیگر نیز. حضرت ام‌البنین سلام خدا براو که این روزها مصادف با وفات و دراصل شهادت باطنی اوست، چنان سجایای مادرانه و محبت و معرفتی به فرزندان حضرت زهرا سلام‌ا...علیها داشت که در بدو تولد حضرت عباس علیه‌السلام فرزندان حضرت فاطمه را گرد آورد و او را دور سر‌شان چرخاند. زنی اهل عفت و ولایت و معرفت بود. خواستگاران فراوان از جمله بارها خواستگاری معاویه را قبول نکرده و از خدا برای همسری مردی پاک و جوانمرد و شجاع طلب می‌کرد. پیش از ازدواج غرق انوار نور امیرالمؤمنین بود چنان که پس ازخواستگاری عقیل برای علی(ع) سر از پا نمی‌شناخت و گفت من از خدا یک مرد حقیقی می‌خواستم و او مرد مردان نصیبم کرد. او در بدو ورود به خانه حضرت علی وارد نشد مگر ازحضرت زینب سلام ا...علیها اجازه خواست. درمنابع تاریخ اسلام نکاتی آمده ومنتشرشده که عینا دریای معرفت و شخصیت شخیص و ایمان وقدرت روحی پاکش را نقل می‌کند و خوب است همه بانوان مؤمن ما بلکه زنان جهان این الگوی تربیتی مؤمنانه را  کامل بشناسند. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها