آیا ما با بحرانی به نام بی‌سوادی روبه‌روییم؟ بگذارید کمی به‌عقب برویم. یک مسابقه تلویزیونی با اجرای داریوش کاردان به‌سرعت در فضای‌مجازی دست به دست می‌شود، مسابقه‌ای که خیلی زود تبدیل به شمایلی از بحران بی‌ سوادی است.
کد خبر: ۱۴۳۷۳۸۸

شرکت‌کنندگان در این مسابقه به شکل ناباورانه‌ای در برابر پرسش‌های مجری پاسخ‌های بی‌ربط و نادرست می‌دهند، آن‌قدر که حتی در همان برنامه داریوش کاردان به نوعی کلافه و عصبانی می‌شود. البته همان زمان هم بودند بسیاری که معتقد بودند نباید وضعیت شرکت‌کنندگان در این مسابقه را به کل جامعه تعمیم داد. اگرچه این نگاه درستی به نظر می‌رسید، اما حالا با نگاهی به وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان، به نظر می‌رسد این بحران فراگیرتر از نظر خوشبینانه این افراد است.

تحلیل نتایج امتحانات نهایی خرداد امسال نشان می‌دهد که نمرات دانش‌آموزان در بازه زمانی چهارساله یعنی از سال ۹۸ تا ۱۴۰۲ با اُفت معناداری همراه بوده است؛ به عنوان مثال میانگین کشوری نمرات دانش‌آموزان علوم انسانی درامتحانات نهایی خرداد امسال ۸.۷۵ بوده است! یک مردودی آشکار. این موضوع موردتوجه مسئولان وزارت آموزش و پرورش هم قرار گرفت و برای نخستین بار قاسم احمدی‌لاشکی؛ معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش از اُفت دو نمره‌ای معدل دانش‌آموزان در امتحانات نهایی خرداد امسال خبر داده بود.

محسن زارعی؛ رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش هم از دیگر افرادی است که به این موضوع پرداخته است.

او با اشاره به این‌که در امتحان نهایی امسال فقط یک دانش‌آموز پسر رشته تجربی در کشور موفق به کسب معدل۲۰ شده است، گفت: در مجموع اُفت نمرات دانش‌آموزان را شاهد بودیم، سال گذشته میانگین نمرات شاخه نظری ۱۱.۶۲ بود که امسال به ۱۰.۰۲رسید. دلایل بسیاری برای این مهم عنوان شده است، از شیوه آموزشی و عادت دادن دانش‌آموزان به روش‌های تست‌زنی که آن‌ها را از مهارت آموزش دور کرده، گرفته تا بحران کمبود معلم و پایین آمدن کیفیت نظام آموزشی. به اذعان کارشناسان آموزشی در حالی که آموزش و پرورش مدعی طراحی سوالات به شیوه مفهومی و عبور از حفظیات است، اما کتاب‌های درسی توسط معلمان به شیوه مفهومی آموزش داده نمی‌شود واساسا دانش‌آموزان برای پاسخگویی به سوالات مفهومی آماده نمی‌شوند. در رابطه با کمبود معلمان هم آمار‌ها گواهی می‌دهند درحالی که درسال۱۳۹۸ به ازای هر۲۱دانش‌آموز یک معلم حضور داشته، حالا این تعداد به نزدیک یک معلم به ازای هر۲۹دانش‌آموز رسیده است. با توجه به تداوم وضعیت کمبود معلم، احتمالا نمرات امتحانات نهایی در سال‌های آینده همچنان کاهشی خواهد بود.

جهت مشاهده تصویر اصلی بر روی عکس زیر کلیک کنید.

 

بحران رفوزگی

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها