مصوبات جدید کمیته اضطرار آلودگی هوای استان تهران اعلام شد

از غیرحضوری شدن ابتدایی‌ها تا توقف فروش طرح ترافیک روزانه در روز سه‌شنبه

چرا پیش از جانمایی مراکز تجاری و خدماتی باید مطالعات ترافیکی انجام شود؟

مجتمع‌هایی که ترافیک می‌زایند

این روز‌ها برخی مجتمع‌های تجاری در مناطقی ساخته می‌شود که معابر آن چند دهه قبل احداث شده است. به همین دلیل افزایش تردد شهروندان در این مناطق سبب ایجاد گره‌های ترافیکی می‌شود. البته نباید فراموش کرد که مشکلات ترافیکی به این مناطق محدود نمی‌شود، زیرا معابر هر شهر مانند رگ‌های بدن انسان است و اگر یکی از آن‌ها مسدود شود، مناطق دیگر نیز دچار آسیب خواهد شد.
این روز‌ها برخی مجتمع‌های تجاری در مناطقی ساخته می‌شود که معابر آن چند دهه قبل احداث شده است. به همین دلیل افزایش تردد شهروندان در این مناطق سبب ایجاد گره‌های ترافیکی می‌شود. البته نباید فراموش کرد که مشکلات ترافیکی به این مناطق محدود نمی‌شود، زیرا معابر هر شهر مانند رگ‌های بدن انسان است و اگر یکی از آن‌ها مسدود شود، مناطق دیگر نیز دچار آسیب خواهد شد.
کد خبر: ۱۴۳۵۸۴۸
نویسنده دکتر علیرضا اسماعیلی | عضو هیات علمی دانشگاه پلیس

این روز‌ها ترافیک در کلانشهر‌های کشور زندگی را برای شهروندان دشوارتر کرده است و در کنار آلودگی هوا به مشکلات دیگری نیز دامن می‌زند. در این بین آنچه باید مورد توجه قرار گیرد، جانمایی مراکزی است که جذب و تولید سفر را افزایش می‌دهد. برای نمونه دانشگاه‌ها، مرکز درمانی بزرگ، فروشگاه و مراکز تجاری اگر بدون مطالعه در محلی احداث شود، مشکلات ترافیکی آن منطقه را افزایش می‌دهد.

بنابراین به قول معروف باید قبل از اینکه کلنگ احداث چنین بنا‌هایی به زمین زده شود، مطالعات ترافیکی در خصوص محل احداث آن‌ها انجام شود. به عبارت دیگر باید بررسی شود که آیا معابر منطقه ظرفیت افزایش تردد را دارد؟ لازم به یادآوری است که این روز‌ها برخی مجتمع‌های تجاری در مناطقی ساخته می‌شود که معابر آن چند دهه قبل احداث شده است. به همین دلیل افزایش تردد شهروندان در این مناطق سبب ایجاد گره‌های ترافیکی می‌شود. البته نباید فراموش کرد که مشکلات ترافیکی به این مناطق محدود نمی‌شود، زیرا معابر هر شهر مانند رگ‌های بدن انسان است و اگر یکی از آن‌ها مسدود شود، مناطق دیگر نیز دچار آسیب خواهد شد.

افزایش ترافیک در شهر‌های کشور پیامد‌های زیادی دارد و نباید فقط به ظاهر این مساله توجه کرد، زیرا افزایش ترافیک روی سلامت روان شهروندان اثر می‌گذارد و در کنار آن خسارت‌های اجتماعی و اقتصادی نیز برای کشور به دنبال دارد. برای نمونه ترافیک به افزایش مصرف سوخت دامن می‌زند و سبب می‌شود که عملکرد نهاد‌های امدادی مانند آتش‌نشانی و اورژانس نیز دچار اختلال شود.

به این ترتیب باید تاکید کرد که حل مسائل ترافیکی پایتخت فقط با کار‌های انتظامی و جریمه برطرف نمی‌شود و نیاز است که هنگام جانمایی مراکز که جذب یا تولید سفر می‌کنند، مطالعات لازم انجام شود. به همین دلیل در بسیاری از کشور‌های پیشرفته مجتمع‌های تجاری بزرگ را در حاشیه شهر‌ها ایجاد می‌کنند و البته شرایطی در نظر می‌گیرند که شهروندان به راحتی به این مراکز دسترسی داشته باشند؛ بنابراین شهرداری‌های کشور باید توسعه پایدار را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند تا سلامت شهروندان و نسل آینده‌ای که قرار است در این شهر‌ها زندگی کنند به خطر نیفتد. به عبارت دیگر شهرداری‌ها با هدف کسب درآمد بیشتر نباید با ساخت‌وساز‌هایی که سلامت شهروندان را به خطر می‌اندازد و پیامد‌های اجتماعی و اقتصادی دارد موافقت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها