علت رد کلیات سند مالی سال آینده را بررسی کرده‌ایم

شوک مجلس به بودجه

نمایندگان در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال۱۴۰۳، پس از استماع نظر موافقان و مخالفان درباره لایحه بودجه، با کلیات این لایحه با ۹۱رأی موافق، ۱۲۷رأی مخالف و ۱۰رأی ممتنع از مجموع ۲۳۵نماینده حاضر درصحن مخالفت کردند.
کد خبر: ۱۴۳۵۶۶۲
 
براین اساس، دولت هفت روز زمان دارد اصلاحات مدنظر نمایندگان را انجام دهد و بودجه را بازگرداند. آن‌طور که نمایندگان مجلس می‌گویند، دلیل اصلی مخالفت آنها دیده نشدن منابع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان است. نمایندگان دولت نیز اعلام کردند منابع واقعی که می‌شد تامین کرد را در بودجه درنظر گرفته‌اند و انتظار بیش از این ارقام، باعث کسری بودجه دولت خواهد شد. حالا باید دید تغییرات بودجه در یک هفته‌ آینده در چه بخشی خواهد بود.

در جلسه دیروز مجلس شورای اسلامی، داوود منظور از لایحه بودجه سال آینده و سند مالی که در دولت تصویب شده بود، حمایت کرد. همچنین تعدادی از نمایندگان موافق و برخی دیگر به‌عنوان مخالف اظهارنظر کردند که درنهایت با رای نمایندگان، کلیات لایحه بودجه رد شد. آن‌طور که برخی نمایندگان اعلام کردند، بودجه سال آینده کسری زیادی دارد و از سوی دیگر عنوان می‌شود که باید منابع برای پرداخت طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان که در برنامه هفتم توسعه آمده، افزایش یابد که این دو اظهارنظر تناقض دارد. این در حالی است که لایحه برنامه هفتم توسعه نیز خردادماه به مجلس ارائه شد اما بررسی و تصویب آن تا ابتدای آذر در مجلس شورای اسلامی به طول انجامید، هنوز ایرادات شورای نگهبان به گزارش کمیسیون برنامه از لایحه برنامه هفتم توسعه به مجلس ارسال نشده و این لایحه تعیین تکلیف نشده است. همچنین نمایندگان سازمان برنامه و بودجه در کمیسیون تلفیق بودجه۱۴۰۳، وعده اجرای این طرح را داده بودند. حتی داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرد دولت خود را مقید به برنامه هفتم مصوب‌شده می‌داند و رقم ۵۰هزارمیلیارد تومان را برای اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان درنظر می‌گیرد. همین اظهارات در صحن علنی مجلس نیز گفته شد.
دوشنبه هفته جاری بود که کلیات بودجه در کمیسیون تلفیق مجلس تصویب شد. بودجه سال۱۴۰۳ کل کشور به مبلغ۶.۴۷۹ هزار میلیارد تومان شامل منابع عمومی به مبلغ۲.۷۳۷هزارمیلیارد تومان و بودجه شرکت‌های دولتی به مبلغ۳.۷۴۲هزارمیلیارد تومان بود. همچنین منابع بودجه عمومی نیز شامل منابع عمومی به مبلغ ۲۴۶۲هزار میلیارد تومان و درآمد اختصاصی به مبلغ ۲۷۵ هزار‌میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی دلایل رد کلیات لایحه بودجه سال۱۴۰۳ درمجلس را تشریح کرد. محسن زنگنه با اشاره به مصارف لایحه بودجه سال۱۴۰۳ گفت: یکی از مصارف بودجه، مربوط به افزایش حقوق بازنشستگان است که براساس برآوردهایی که ما انجام دادیم، حدود ۱۰۰‌هزار میلیارد تومان برای سال اول منابع نیاز دارد؛ لذا این موضوع در لایحه دیده نشده و براساس قول شفاهی که رئیس سازمان برنامه و بودجه داده‌، نهایتا به رقم ۵۰ هزار میلیارد تومان رسید.البته رئیس سازمان برنامه و بودجه این موضوع را مشروط به تحقق منابع عنوان کردند که مجلس نسبت به آن حساسیت نشان داد.لایحه بودجه ۱۴۰۳ آخرین لایحه بودجه‌ای است که مجلس یازدهم آن را در سال منتهی به انتخابات بررسی می‌کند. دولت زمان اندکی دارد تا دخل و خرج سال آینده را تغییر و دوباره تحویل مجلس دهد. در تحلیل چرایی رد لایحه بودجه در جلسه علنی امروز مجلس می‌توان به مسأله همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اشاره کرد. در کنار این موضوع، نکاتی مانند افزایش مالیات نیز مورد بحث جدی قرار گرفته است.

نمایندگان موافق و مخالف بودجه ۱۴۰۳ چه گفتند؟
 
محمد باقری/ مخالف: افزایش ۴۰ درصدی  مالیات که در بودجه ۱۴۰۳ آمده باید مشخص شود از کدام بخش گرفته خواهد شد.
 
حسینعلی حاجی‌دلیگانی/ مخالف: افزایش مالیات باعث توقف تولید خواهد شد و زمانی که تولید متوقف شود، دستمزدها کم شده و بیکاری و مشکلات معیشتی ایجاد خواهد شد. 
 
ولی اسماعیلی/ مخالف: مالیات درسال۱۴۰۲، ۷۵۰همت بوده و در سال۱۴۰۳ و به ۱۱۱۲همت رسیده است، این یعنی فشار بر مردم، مگر این‌که دولت در پیدا  کردن مؤدیان جدید اصرار ویژه‌ای داشته باشد.
 
حسین رجایی/ مخالف: برای متناسب‌سازی و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، دوشنبه گذشته به‌طور ناگهانی ۵۰همت از جیب سازمان برنامه و بودجه به کمیسیون تلفیق آمد.
 
مجتبی یوسفی/ موافق: در این بودجه حدود ۵۰همت برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مورد توجه قرار گرفت، این نخستن بار است که با همراهی دولت و مجلس این اتفاق رخ می‌دهد.
 
جعفر قادری/ موافق: رشد ۱۸درصدی که در درآمدها پیش‌بینی شده، نشان می‌دهد که یک‌بودجه انقباضی داریم که در این شرایط تورمی جهتگیری در بودجه به‌درستی صورت گرفته است.

احمد راستینه هفشجانی/ موافق: در بخش فرار مالیاتی که در برخی از شرکت‌ها و فعالیت‌های دلالی وجود دارد، احکام بسیار مناسبی برای جلوگیری از فرار مالیاتی در نظر گرفته شده است. 
 
روح‌ا... عباسپور/ موافق: برخی کاهش درآمدهای نفتی را یکی از ایرادات عنوان می‌کنند که باید گفت این کاهش نشان‌دهنده واقع‌بینانه بودن منابع و شفافیت بودجه است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها